به نظر شما علل عدم همراهی جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف ضد گروه تکفیری داعش چه بوده است؟


 

وحشی‌گری تکفیری‌های داعش در عراق و لزوم تقابل همه‌جانبه با این پدیده شوم، موضوعی است که در ماه‌های گذشته توجه تمام مردم دنیا به خصوص سیاستمداران را به خود معطوف داشته است. به گونه‌ای که تمام دولت‌های دنیا حتی ایالات متحده آمریکا، که به استناد شواهد و قراین متعدد، خود مؤسس اصلی این جریان بوده است نیز علیه اقدامات آنان به خصوص ایزدی‌ها معترض شد. نکته جالب توجه آنکه در کنار آمریکا، برخی دولت‌های منطقه که در وحشی‌گری‌های تکفیری‌ها نقش اساسی داشته‌اند نیز هم‌صدا با ایالات متحده، مراتب اعتراض خود علیه فعالیت داعش را ابراز نموده‌اند. این اعتراض‌ها تا آنجا پیش رفت که ائتلافی حدود چهل کشور به رهبری آمریکا، ضد داعش تشکیل دادند. علی‌رغم تقاضاهای مکرر و آشکار و نهان آمریکایی‌ها و برخی دولت‌های دیگر این ائتلاف، جمهوری اسلامی ایران به چند علت حاضر به حضور در این ائتلاف نشد:

1- جمهوری اسلامی ایران آمریکا و هم‌پیمانانش را حامیان اصلی تروریسم می‌داند و به عزم و اراده آنها برای مبارزه با تروریسم تردید دارد. همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز به صراحت فرمودند: «ما اعتمادی به آمریکا نداریم و مشارکت در چنین امری نخواهیم داشت»؛ بنابراین دولت آمریکا که حامی اصلی تروریست‌های داعش است، نمی‌تواند داعیه رهبری علیه تروریسم را داشته باشد.

2- دولت آمریکا از یک سو به قصد مبارزه با حکومت مردمی و قانونی سوریه به حمایت همه‌جانبه از تروریست‌های داعش در سه سال اخیر پرداخت، از سوی دیگر تاریخ گواه بر رفتار دروغین و پرونده سیاه آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم در کشورهای افغانستان، لیبی، پاکستان، عراق و سوریه، این مسأله را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

3- جمهوری اسلامی ایران معتقد است هدف آمریکا مبارزه با تروریسم نیست، بلکه حضور نظامی در منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است؛ در مبارزه با تروریسم، نیروهای ملی و مردمی باید نقش اساسی را در تقابل با این پدیده ایفا نموده و کشورهای منطقه بدون دخالت قدرت‌های خارجی مشکلات خود را حل نمایند. پس نیازی به حضور قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمی‌داند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.