مهم‌ترین انتظارات مقام معظم رهبری از دولت یازدهم در زمینه فرهنگ چیست؟

 

از ديدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي، اصلي‌ترين صحنه نبرد ميان جمهوري اسلامي و ملت ايران با نظام سلطه، صحنه نبرد فرهنگي است. معظم‌له معتقد است که پس از شکست نظام سلطه در استفاده از قدرت سخت عليه جمهوري اسلامي، غرب و به‌ويژه آمريکا، تمام توان خود را در حوزه فرهنگي متمرکز کرد و نظام ديني و ارزش‌هاي اسلامي را مورد هجوم همه‌جانبه قرار داد.

مروري بر اظهارات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي طي دو دهه گذشته، نشان مي‌دهد ايشان بيشترين دغدغه‌ها و دل‌نگراني‌ها را نسبت به حوزه فرهنگ داشته‌اند. توجه خاص امام خامنه‌اي به حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگي جامعه از دو منظر قابل بررسی است: یکی رسالت نظام اسلامي در موضوع تربيت انسان و دیگری تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمنان.

حضرت امام خامنه‌اي(مدظله‌العالي) در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري در ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ فرمودند:

«یک مسأله هم مسأله‌ فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانی دارید، بنده هم نگرانم. مسأله‌ فرهنگ، مسأله‌ مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهال‌هایی که روییده است در عرصه‌ی فرهنگ؛ به حمدالله جوان‌های مؤمنِ خوبی داریم در عرصه‌ی فرهنگ و هنر؛ فعالیت کردند، کار کردند؛ حالا بعضی جوانند، بعضی دوره‌ جوانی را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگی کم نداریم. ما حتماً در مسأله‌ فرهنگ‌[باید توجه کنیم‌]، دولت محترم هم باید توجه کند، دیگران هم توجه کنند. بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه میکنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ی نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد».

بنابراین تمام دولت‌ها در این زمینه مسئولیت بزرگی دارند که دولت یازدهم نیز از این امر مستثنی نیست. البته برخی اتفاقات و رویکردها در دستگاه‌ها و مدیران فرهنگی دولت فعلی موجب شد حساسیت بیشتری در خصوص فرهنگ ایجاد شود. بررسی بیانات و رهنمودهای امام خامنه‌ای در مدت یک‌سال‌و‌نیم اخیر به ویژه در دیدار اعضای هیأت دولت طی سال 92 و 93 و دیدار اعضای مجلس خبرگان در اسفندماه 92 فهرستی از انتظارات ایشان را به شرح زیر به دست می‌دهد:

1.          تقویت جناح فرهنگی مومن؛

2.          توجه مسئولان فرهنگی به کارها و اقدامات خود و پرهیز از بی‌ملاحظگی به مسائل فرهنگی؛

3.          دانستن قدر جوانان مؤمن و انقلابی؛

4.          گفتمان‌سازی و تبدیل مسائل فرهنگی به باور عمومی با تبیین منطقی و عالمانه؛

5.          ایجاد پیوست فرهنگی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف؛

6.          برنامه‌ریزی فرهنگی منسجم؛

7.          شناسایی دقیق نقاط آسیب‌رسان به فرهنگ عمومی؛

8.          حرکت مقتدرانه و هوشیارانه دولتی در مسیر فرهنگ.

2- آثار و پیامدهای اینترنت آزاد و اقدامات جمهوری اسلامی در ایجاد اینترنت ملی چیست؟

برخی از آثار و پیامدهای منفي اینترنت آزاد عبارتند از:

1.          تضعیف باورهای دینی و ایجاد انحرافات فکری و اعتقادی در جامعه؛

2.           ایجاد فضای مسموم فرهنگی در جامعه از طریق فراهم کردن زمینه‌های رذایل اخلاقی؛

3.          تشویق و تقویت فراگیری ضد ارزش‌ها و هنجارشکنی در بین جوانان و محیط‌های عمومی؛

4.          فرصت‌دهی به فرهنگ مهاجم و ضد هویت دینی و ملی؛

5.          گسترش جرایم و سوء‌استفاده‌های اینترنتی؛

6.          وارد شدن کدهاي مخرب و ويروس‌هاي رايانه‌اي به سامانه‌های رایانه‌ای کشور؛

7.          به خطر افتادن امنیت فضای مجازی و جاسوسی از اسرار ملی سازمان‌ها و اطلاعات شخصی هموطنان.

اینترنت ملی طرحی است که در قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور مقابله با رسانه‌های معارض خارجی، جرایم و ناهنجاری‌های رسانه‌ای، مطرح شده و اجرای آن بر عهده دولت گذاشته شده است. همچنین طبق این برنامه، اینترنت ملی یا همان شبکه اطلاعات ملی، باید امن، پایدار و متناسب با موازین شرعی بوده و پهنای باندی در حد استانداردهای جهانی داشته باشد تا در پرتو آن در پایان این برنامه، ایران در رتبه دوم منطقه قرار گیرد.

دولت گذشته در سال 85 این طرح را در مجلس مطرح کرد که مجلس به علت مبهم بودن مفهوم اینترنت ملی آن را تصویب نکرد. در خرداد ماه سال 86، هیأت وزیران، برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی این شبکه را تصویب کردند. در سال 91 اعلام شد که فاز اول اینترنت ملی راه‌اندازی شده و قرار بود تا پایان سال 92 مرحله دوم آن نیز راه‌اندازی شود که این امر در عمل محقق نشد. این در حالی است که طبق گفته مسئولان، این طرح در دولت جدید پیگیری خواهد شد و چندی پیش اعلام کردند اولویت‌ها در اینترنت ملی، برقراری امنیت برای ارائه سرویس‌هایی از جمله تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و بانکداری الکترونیک است.

از جمله اهداف اصلی این شبکه بحث‌های امنیتی در حفظ اطلاعات سازمان‌ها و نهادهای دولتی بوده است. اطلاعاتی که قرار است در قالب دولت الکترونیکی در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد. لزومی ندارد که در سرورها و مراکز داده خارج از کشور میزبانی شود. همچنین این طرح موجب می‌شود که به محض اینکه اطلاعات در داخل کشور جستجو شد، کاربران با سرعت بسیار بالاتر و هزینه کم‌تر، آن را دریافت ‌کنند. پهنای باند مناسب، ارسال تصویر، صوت و حجم زیاد اطلاعات از ویژگی‌های این شبکه است.

این اقدامات سرعت دسترسی کاربران ایرانی را به این محتواهای فارسی افزایش می‌دهد و از سوی دیگر نیز جلوی اتلاف پهنای باند کشور را می‌گیرد. در نتیجه همین فرآیند است که عنوان می‌شود سرعت دسترسی به اینترنت به‌زودی افزایش خواهد یافت؛ چراکه دیگر کاربران ایرانی برای محتواهای فارسی داخلی نیاز ندارند از سرورهای خارجی استفاده کنند که در حقیقت بار زیادی را روی شبکه‌های داخلی ایجاد می‌کرده است. از سوی دیگر، تلویزیون اینترنتی، ویدئو درخواستی، آموزش از راه دور، دورکاری، سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی نیز از جمله برنامه‌های قابل ارائه برروی شبکه ملی اینترنت خواهند بود.

از همان روزهای آغازین مطرح شدن اینترنت ملی، این شایعه به وجود آمد که اینترنت ملی، ارتباط با شبکه جهانی اینترنت را قطع می‌کند، اما عنوان شد که به هیچ وجه قرار نیست ارتباط کاربران ایرانی نیز با شبکه اینترنت جهانی قطع شود، بلکه این شبهات را برخی رسانه‌های خارجی القا می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.