گفت وگو با فؤاد ایزدی:پنج شاخص افول آمریکا(دکتر فؤاد ایزدی دانشیار گروه مطالعات آمریکای دانشگاه تهران)

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» با تأکید بر تضعیف قدرت استکباری آمریکا فرمودند: «آمریکا در حال ضعیف شدن است، یا قدرتهای غربی، قدرتهای استکباری در حال ضعیف شدنند. این یک شعار نیست، این یک واقعیّت است و حرفی است که خود آنها میزنند؛ خود آنها میگویند شاخصهای اقتدار آمریکا در دنیا رو به تنزّل است. مثل چه شاخصهایی؟ مثل اقتصاد؛ یکی از مهم‌ترین شاخصهای اقتدار آمریکا اقتصاد قوی آمریکا بود که میگویند رو به تنزّل است. یکی مسئله‌ی امکان دخالت در دولتها بود؛ آمریکا در دولتهای گوناگون دخالت میکرد، امروز این حالت رو به افول است.» ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گفت‌وگو با دکتر فؤاد ایزدی دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران، به بررسی شاخص‌های افول آمریکا پرداخته است.
 
 دکتر فؤاد ایزدی:
[*]  وضعیتی که آمریکا پیدا کرده یک روند است. روند افولی شروع شده و به سرعت دارد جلو می‌رود.

[*]  در حوزه نظامی آمریکا هزینه‌های میلیارد دلاری‌اش را نمی‌تواند به دستاورد سیاسی روی زمین تبدیل کند و در افغانستان، عراق و سوریه به  اهدافش نرسید.

[*]  در حوزه سیاسی سؤال این است که چرا عصاره نخبگان سیاسی آمریکا کسی مثل ترامپ و بایدن می‌شود؟

[*]  در حوزه قدرت نرم جایگاه آمریکا به چالش کشیده شده است و نظرسنجی‌های خود آمریکایی‌ها نشان میدهد که جایگاه آمریکا در همه جای دنیا دارد پایین می‌آید.
 

ویدئو: 
عکس ویدئو: 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.