فاجعه بزرگ كم سابقه در تاريخ حج رقم خورد

كشتار ضيوف الرحمان با مديريت سعودي

133 حاجي ايراني كشته و 360 نفر مفقود شده‌اند؛ روز پنج‌شنبه اما فاجعه زماني عميق‌تر شد كه حجاج بيت الله الحرام در جريان برگزاري مراسم حج در سرزمين منا گرفتار حادثه‌اي به مراتب بزرگ‌تر از فجايع گذشته شدند...


نویسنده : مهدي پورصفا

«...اگر میخواستیم به جهان اسلام ثابت كنيم كهكليدداران كنونی كعبه لياقت ميزبانی سربازان وميهمانان خدا را ندارند و جز تأمين امريكا و اسرائيل وتقديم منافع كشورشان به آنان كاری از دستشانبرنمیآيد، بدين خوبی نمیتوانستيم بيان كنيم و اگرمیخواستیم به دنيا ثابت كنيم كه حكومت آل‌سعود، اينوهابي‌های پست بي‌خبر از خدا بسان خنجرند كههميشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفتهاند، به ايناندازه كه كارگزاران ناشی و بیاراده حاكميت سعودی دراين قساوت و بیرحمی عمل كردهاند، موفق نمیشديم وحقا كه اين وارثان ابی‌سفيان و ابی لهب و اين رهروانراه يزيد روی آنان و اسلاف خويش را سفيد كرده اند...»

اين فراز بخشي از پيام تاريخي امام خميني(ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي است كه سال 66 به مناسبت قتل عام حجاج بيت اللهالحرام توسط نيروهاي آل‌سعود صورت گرفت.

اكنون 28 سال از آن فاجعه دردناك مي‌گذرد و بار ديگر جنايتي به مراتب فجيع‌تر از آن روزها باز هم به‌دست مأموران آل سعود تكرارشد. نوار جنايت‌ها و بي‌كفايتي‌هاي حاكمان آل سعود از 20 شهريور آغاز شد؛ زماني كه ادعا شد بر اثر وزش توفان تعدادي ازجرثقيل‌هاي مسجد الحرام سقوط كرد و طي آن بيش از 400 نفر از حجاج بيت الله الحرام كشته و زخمي شدند كه در ميانكشته‌شدگان 12 نفر از هموطنان ايراني بودند.

روز پنج‌شنبه اما فاجعه زماني عميق‌تر شد كه حجاج بيت الله الحرام در جريان برگزاري مراسم حج در سرزمين منا گرفتار حادثه‌ايبه مراتب بزرگ‌تر از فجايع گذشته شدند.

مأموران امنيتي پر شماري كه هر سال وظيفه حفاظت از مراسم حج را بر عهده داشتند، امسال هر كدام عازم جبهه‌اي شده اندكه توسط عربستان در يكي از كشورهاي منطقه همچون يمن و سوريه بازشده و امروز حج به دست عده‌اي مأمور بي‌تجربه افتادهاست.

بسته شدن دو مسير از پنج مسير منا زمينه ازدحام جمعيت و فاجعه ای را فراهم كرد كه صدها نفر را قرباني كرد و زائران خانهخدا در حرم امن الهي قرباني اين بي‌تدبيري شده اند. تا لحظه تنظيم خبر بيش از 3هزار تن از حجاج قرباني اين حادثه شده اند وتا عصر ديروز 133 حاجي ايراني از ميان كشته‌شدگان اين حادثه شناسايي شده اند و اعلام شد كه 360 حاجي ايراني هم جزومفقودان حادثه‌اند!

به نظر مي‌رسد با وجود تبعات تلخ حادثه زمینه ای فراهم شده است تا سازمان‌هاي بين‌المللي اسلامي مديريت حج را از كشورعربستان گرفته و در اختيار يك نهاد بين‌المللي قرار دهند.

واقعيت اين است كه مدت‌هاست انديشه چنين مسئله‌اي از سوي انديشمندان مسلمان مطرح مي‌شود. كساني كه به عينهبي‌تجربگي سعودي‌ها را در ايجاد چنين فجايعي ديده‌اند و شايد جلال‌آل‌احمد بود كه مديريت سعودي‌ها را يك بدويت موتوريزهناميد و اينكه بايد اين مديريت از آنها گرفته شود.

حالا زمان مناسبي است كه با زنجيره چنين اتفاقاتي مديريت مكه و مدينه اين دو شهر بزرگ اسلامي از دستان رژيم ‌سعوديگرفته شود چرا كه حالا صحبت بر سر جان حجاج است و نمي‌توان آن را يك مسئله فرقه‌اي دانست؛ نكته‌اي كه بايد مورد توجهوزارت امورخارجه قرار بگيرد كه حتي امروز پشتيباني بين‌المللي در خارج از كشورهاي مسلمان را دارد.

حادثه منا حادثه‌اي تلخ بود، اما مي‌توان با بين‌المللي كردن مكه و مدينه جلوي تكرار چنين وقايعي را گرفت.

دستورات رئيس جمهور

حسن روحاني رئيس‌جمهور اسلامي ايران كه صبح پنج‌شنبه براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد عازم نيويوركشده است، در بدو ورود به فرودگاه جان اف كندي پيام تسليتي خطاب به خانواده‌هاي حجاج صادر كرد و خواستار رسيدگي وزارتامور خارجه به اين مسئله شد.

در پيام تسليت روحاني آمده است: خبر تأسف بار و تأثربرانگيز فاجعه كشته و مجروح شدن بيش از 200 نفر ازحجاج ايراني بيت الله الحرام در آستانه ورود به نيويورك غمي سنگين بر اينجانب و هيئت همراه مستولي نمود. درگذشت حجاج عزيزمان در كنارمتمسكين به حبل الله از امت اسلامي و مجروح شدن ضيوف الرحمان در لباس احرام در سرزمين وحي و در آرزوي وصال حقتعالي مصداق روشن «من يخرج من بيته مهاجرا الي الله» است كه «فقد وقع اجره علي الله.» بي‌شك اعلام سه روز عزايعمومي در كشور نيز كه مبين عمق اين فاجعه است، حداقل همدردي دولت و ملت شريف ايران با بازماندگان اين فاجعه خواهدبود.

اينجانب با تسليت فاجعه دردناك منا، به محضر حضرت ولي عصر(عج)، بازماندگان معزز، مقام معظم رهبري و ملت شريف ايران،از جناب آقاي جهانگيري معاون اول محترم مي‌خواهم تا در اسرع وقت با تشكيل ستاد ويژه رسيدگي به اين فاجعه و تجميعامكانات لازم، ضمن اطلاع رساني به ملت شريف ايران، اقدامات زير را انجام داده و مستمراً به اينجانب گزارش دهد:

١- با اعزام تيم‌هاي امداد در صورت لزوم و ارسال هواپيما به كشور عربستان، رسيدگي به امور حجاج بيت الله الحرام، مجروحانفاجعه و انتقال درگذشتگان به كشورمان را در اولويت اقدامات ستاد قرار دهند. لازم است حجاج عزيز احساس نمايند مي‌توانندساير مناسك باقيمانده خود را درآرامش و امنيت انجام داده و وفق برنامه به كشور خود باز گردند.

٢- از استانداران محترم خواسته شود با حضور در منازل درگذشتگان و مجروحان فاجعه ضمن ابلاغ پيام تسليت اينجانب،كمك‌هاي لازم و تسهيلات مكفي براي انجام امور مربوطه را در اسرع وقت ارائه نمايند.

٣- وزارت امورخارجه و سفير ايران در عربستان موظفند ضمن بررسي چگونگي رخ دادن اين فاجعه تمامي اقدامات لازم جهتاحقاق حقوق درگذشتگان و حادثه‌ديدگان را به عمل آورده و از دولت عربستان نيز مي‌خواهم ضمن به عهده گرفتن مسئوليت اينفاجعه، به وظايف قانوني واسلامي خود در اين زمينه عمل نمايند.

ضمن همدردي مجدد با خانواده‌هاي آسيب‌ديدگان از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت براي جان‌باختگان، آرزوي شفاي عاجل برايمجروحان و حج مقبول و سعي مشكور براي حجاج عزيز كشورمان توأم با امنيت كافي و سلامت مسئلت دارم.

همچنين روحاني در بدو ورود به نيويورك و در جمع خبرنگاران گفت: قبل از اينكه از هواپيما پياده شوم با آقاي جهانگيري صحبتكردم و دستور دادم جلسه ويژه هيئت دولت برگزار و ستاد ويژه‌اي در دولت تشكيل شود و وزارتخانه‌هاي مربوطه فعاليت كنند. وزارت خارجه نيز با مقامات سعودي تماس گرفته و آنان اقدامات لازم را انجام دهند، چراكه امسال اين دومين حادثه‌اي است كهبراي حجاج به وجود مي‌آيد و بسيار دردناك است. به خانواده‌هايي كه براي آنان اين حادثه پيش آمده است تسليت مي‌گويم وبراي آنان آرزوي صبر مي‌كنم.

تمهيدي براي اداره مكه و مدينه

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز طي پيامي خواستار توجه دولت سعودي به امنيت حجاج در مراسم حجامسال شد. در پيام لاريجاني آمده است: بار ديگر در موسم مناسك حج ابراهيمي، شاهد حادثه‌اي ناگوار بوديم كه باعث جانباختن و مصدوميت جمع كثيري از زائران بيت الله الحرام شد.

اين حادثه غمبار و دردناك، در يوم‌الله قربان، عيد اكبر مسلمين و حين انجام مناسك حجاج در منطقه منا به وقوع پيوست و روزرحمت الهي را به واقعه‌اي حزن انگيز و فراموش ناشدني براي مسلمانان مبدل ساخت.

در اين شرايط ضرورت دارد امت اسلامي با تدبير به بررسي علل ناتواني متوليان برگزاري اين مراسم در انجام وظايف خود و قصورصورت گرفته بپردازد تا شاهد وقوع مجدد اينگونه حوادث دردناك نباشيم.

لازم است چگونگي مديريت اين مراسم عظيم الهي از سوي تمامي كشورهاي مسلمان، سازمان كنفرانس اسلامي وبين‌المجالس اسلامي مورد ارزيابي و بررسي قرار گرفته و تمهيدات لازم براي برگزاري مراسم مطلوب حج انديشيده شود.

آنچه همه ملت‌هاي مسلمان انتظار دارند آن است كه دولت سعودي به وظايف خود با تدبير و تعهد عمل نموده، ضمن برخورد بامجرمان و خاطيان توضيحات قانع كننده‌اي در مورد آنچه بر ميهمانان ضيافت الهي رفته است به امت اسلامي و جهانيان ارائهدهد.

همچنين ضمن تشكر و قدرداني از نماينده محترم مقام معظم رهبري و سرپرست حجاج ايراني حجت‌الاسلام و المسلمين قاضيعسگر و رئيس محترم سازمان حج و زيارت جناب آقاي اوحدي و همه دست اندركاران كه زحمات طاقت فرسايي براي رسيدگي بهوضع درگذشتگان و مصدومان متحمل شده اند، ان‌شاءالله تا به پايان رساندن رسيدگي به امور جان باختگان و مجروحان به بهترينطريق ممكن از پا ننشينند و پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند.

اينجانب ضمن عرض تسليت اين حادثه تلخ به پيشگاه حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه؛ مقام معظم رهبري؛امت بزرگ اسلامي، ملت شريف ايران و خانواده‌هاي داغدار، شفاي عاجل حادثه ديدگان و آمرزش درگذشتگان را از درگاه خداوندمتعال مسئلت مي‌كنم.

ادامه پيگيري‌ها براي شناسايي اجساد ناشناس

همچنين آيت‌الله آملي لاريجاني جان‌باختن تعدادي از زائران بيت الله الحرام در منا را تسليت گفت و عنوان كرد: دولت سعوديبايد مسئوليت مديريت غلط خود را كه موجب بروز اين فاجعه شد بپذيرد.

در متن پيام رئيس دستگاه قضا آمده است: اندوه مصيبت منا كه موجب جان باختن بسياري از مؤمنان و ضيوف الرحمان درسرزمين وحي شد موجب تأسف و تأثر گرديد.

اينجانب اين فاجعه بزرگ را به محضر حضرت بقيه‌الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبري مدظله العالي و خانواده‌هاي اين عزيزانتسليت عرض نموده و ضمن همدردي از مسئولان مربوطه مي‌خواهم تا با ادامه پيگيري‌ها و اقدامات خود در شناسايي و انتقالپيكرها و همچنين رسيدگي به امور مجروحان اقدام شايسته معمول دارند. دولت سعودي بايد مسئوليت مديريت غلط خود را كهموجب بروز اين فاجعه شد بپذيرد و پاسخگوي آن باشد.

بار ديگر ضمن تسليت اين فاجعه مصيبت بار، از درگاه احديت براي درگذشتگان آرزوي لطف و مرحمت داشته و شفاي عاجلمجروحان و مصدومان را نيز مسئلت دارم.

دولت عربستان به جهان اسلام توضيح دهد

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز دولت عربستان را در قبال فاجعه روز پنج‌شنبه منا مسئول دانست و خواستار توضيح آلسعود به جهان اسلام شد.

در پيام تسليت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني آمده است: مصيبت جانگداز حج امسال در عربستان و اين بار در منا و رمي جمرات وكشته و مجروح شدن جمع زيادي از حجاج مظلوم بيت الله الحرام، به ويژه هم‌ميهنان عزيزمان، دل همه مسلمانان و مردم غيوركشورمان را به درد آورد و جهان اسلام را به عزا نشاند.

اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام آنهم قبل از اتمام اعمال حج و در منا به مصداق آيه «و من يخرج من بيته مهاجراالي الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي الله» اجر عظيمي در بارگاه الهي دارد اما از تقصير و سوء مديريت مسئولاننظم اين مراسم عظيم در دولت عربستان كم نمي‌شود و در قبال آن مسئولند و بايد براي دنياي اسلام توضيح دهند.

اينجانب با نهايت تأسف و تأثر ضمن همدردي، اين فاجعه غمبار را به همه مسلمانان، مردم عزيز ايران و به ويژه خانواده‌هايي كهعزيزانشان را از دست داده‌اند، صميمانه تسليت مي‌گويم و براي مجروحان و مصدومان اين حادثه از درگاه خداوند آرزوي سلامت وبهبودي كامل دارم.

انتظار مي‌رود مسئولان ذي‌ربط در دولت و همه سازمان‌ها و ارگان‌هاي درماني، امدادي و پشتيباني در اسرع وقت، اقدامات لازم وفوري را براي كاستن از ابعاد اين فاجعه و كاهش آلام داغ ديدگان و مجروحان به عمل آورند.

بي‌كفايتي سعودي‌ها در اداره حج

همچنين آيت‌الله يزدي رئيس مجلس خبرگان رهبري نيز طي پيامي به بازماندگان اين حادثه تسليت گفته و دولت عربستان را درقبال اين حادثه مسئول دانست.

در پيام رئيس مجلس خبرگان آمده است: در مراسم حج امسال شاهد حوادث ناگواري هستيم كه امنيت حجاج بيت الله الحرام راتهديد مي‌كند. در تازه‌ترين فاجعه كه در سرزمين منا رخ داد حاجيان زيادي از كشورهاي اسلامي از جمله كشورمان يا جان خود رااز دست دادند يا زخمي و مجروح شدند.

بروز حوادث روزهاي گذشته در سرزمين وحي، حكايت از بي‌كفايتي و بي‌تدبيري مسئولان عربستان سعودي در اداره و مديريتبرگزاري حج ابراهيمي دارد.

ضرورت پيگيري جدي موضوع و پذيرش مسئوليت سهل‌انگاري و سوء‌مديريت كساني كه خود را خادم الحرمين مي‌نامند، اما بهجاي تأمين امنيت مسلمين در موسم حج با دخالت‌هاي نابجا در امور ساير كشورهاي اسلامي به ويژه يمن مظلوم و حمايت ازگروه‌هاي تندرو و افراطي چهره اسلام را مشوه كرده و مسلمانان را در بحرين، عراق و سوريه به خاك و خون كشيده و بذر عداوت،دشمني و ناامني را در منطقه مي‌كارند بر كسي پوشيده نيست.

اينجانب ضمن عرض تسليت و همدردي با تمام خانواده‌ها و بازماندگان اين فجايع و طلب غفران الهي براي جان باختگان و آرزويشفا و بهبودي براي مجروحان اين حادثه دردناك، به ويژه خانواده‌ها و آسيب ديدگان كشورمان، از سران كشورهاي اسلامي بهويژه سازمان كنفرانس اسلامي مي‌خواهم علاوه بر محكوميت رژيم آل‌سعود، با توجه به جايگاه و عظمت حرمين شريفين براياداره صحيح و كارآمد آن تدبيري شايسته بينديشند.

اعلام آمادگي سپاه و بررسي حادثه مكه در شوراي عالي امنيت ملي

همچنين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي انتقال مجروحان و جان باختگان حادثه منا اعلام آمادگي كرد.

در همين رابطه سردار رمضان شريف مسئول روابط عمومي كل سپاه ضمن ابراز همدردي و تسليت به بازماندگان اين حادثه، ازآمادگي نيروي هوافضاي سپاه براي كمك رساني در اين خصوص خبر داد و گفت: اين نيرو با استفاده از هواپيماهاي مخصوص وكادرهاي پزشكي متخصص و با تجربه آماده هرگونه كمك‌رساني درصورت فراهم شدن زمينه هاي لازم است.

شريف اظهار داشت: سردار حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوافضا نيز با اعلام اين آمادگي گفته است تمامي امكانات لازم را برايكمك رساني در جهت انتقال مجروحان و شهدا به‌كار خواهد گرفت. نيروي هوافضاي سپاه در گذشته نيز با حضور همه جانبه درحوادثي نظير سيل و زلزله آمادگي خود را براي كمك‌رساني به هموطنان نشان داده و از اين رو تجربيات فراواني در اين زمينه داردو اميدواريم با فراهم شدن زمينه اجرايي شدن اين اقدامات، بتوانيم سهم كوچكي در تسكين آلام هموطنان عزيزمان داشتهباشيم.

همچنين سخنگوي شوراي امنيت ملي نيز طي مصاحبه‌اي از تشكيل كميسيوني براي بررسي اين حادثه زير نظر اين شورا خبرداد و ابراز اميدواري كرد نتايج اين بررسي بتواند زمينه همكاري با دولت عربستان را براي همكاري در زمينه جلوگيري از تكرار اينحادثه فراهم كند.

در اين ميان بسياري از شخصيت‌هاي حزبي و سياسي نيز عملكرد دولت عربستان را محكوم كرده و خواستار پاسخگويي عاجلعربستان در اين زمينه شده اند.

 

 

منبع : روزنامه جوان 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.