آمریکا فرمانده مسئول «طرح فاجعه آمیز آموزش معارضان سوری» را برکنار کرد

رسانه‌های غربی از اقدام واشنگتن در برکناری فرمانده مسئول اجرای طرح شکست خورده آموزش معارضان در سوریه خبر دادند...

هادی نیوز:  پس از آنکه طرح آمریکا برای آموزش 15 هزار نیروی جنگجو و معارض در سوریه شکست خورد، واشنگتن هم اکنون در حال برکنار کردن ژنرال «مایکل کی. ناگاتا» فرمانده آمریکایی است که مسئول اجرای این طرح بود.

بنا به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، رسانه‌های غربی با انتشار این خبر اعلام کردند، ناگاتا مسئول اصلی آموزش معارضان سوری در مدت سه سال گذشته بود؛ طرحی که به عنوان بحشی از برنامه‌های آموزش نظامی پنتاگون اجرا می‌شد.

بر اساس این گزارش، آمریکا در سال 2014 حدود 500 میلیون میلیون دلار به آموزش و تجهیز 5 هزار و 400 نفر از جنگنجویان به اصطلاح میانه‌رو در سوریه تا پایان سال 2015 اختصاص داده بود.

اما با وجود انتظارات بالا، این برنامه نتوانست نتایج موفقیت‌آمیزی را بدست آورد و آنچنان که گزارش شد، در نتیجه اجرای آن، تنها 60 نیروی جنگجو تحت آموزش‌های برنامه ریزی شده قرار گرفتند که گفته می شود هم اکنون صرفا 4 یا 5 نفر از آنها در میدان های نبرد در سوریه حضور دارند. بسیاری از آنها یا کشته شده اند و یا مفقود شده و یا حتی به اسارت نیروهای تندرو در سوریه درآمده اند.

این گزارش افزود: پس از شکست این طرح، انتظار می رود ناگاتا در سمتی ارشد در واحد مبارزه با تروریسم ارتش آمریکا منصوب شود. اما هنوز هم مشخص نیست که این اقدام واشنگتن نیز کمک کننده باشد چرا که به نظر نمی رسد آمریکا از اقدامات گذشته خود درس گرفته باشد و همچنان قصد دارد به شورشیان در سوریه با ارائه تسلیحات و مهمات جنگی کمک رسانی کند.

مشکل اصلی اینجا است که بخش اعظمی از این تجهیزات نظامی و تسلیحات ارسالی غرب و حامیان آنها در خاورمیانه به دست القاعده و نیروهای داعش می افتند. علاوه براین برخی از جنگجویان به اصطلاح «معارضان میانه رو» اعضای گروه هایی چون جبهه النصره هستند که شاخه ای از گروه تروریستی القاعده به حساب می آید.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.