وقتی سیاست انفعالی دولت شیخ نشینان را گستاخ می کند

وزیر امور خارجه عربستان سعودی جدیدترین کسی است که این روزها سیاست‌ تهدید و توهین را در برابر دیپلمات‌های ایرانی در پیش گرفته و این حاصل سیاست انفعالی دولت روحانی است...

هادی نیوز: حسن روحانی در همان ابتدای کار سرانجام وضعیت اقتصادی را برای مردم تعبیر کرد، وی در نشست خبری خود بعد از ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من نسبت به بزرگی و سنگینی این کار آگاهی کامل دارم و این مسئولیت سنگین کسی را می‌طلبد که نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بویژه نظام اقتصادی کشور را به خوبی بشناسد و از آنجا که در شرایط فعلی راه گشودن گره اقتصادی کشور از گذرگاه سیاست خارجی می‌گذرد، باید در سهم مسائل سیاست خارجی و ساماندهی و راه‌حل‌ آنها تخصص لازم را داشته باشیم.

وی می‌افزاید: تشدید تحریم‌ها از سوی شورای امنیت و چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مجموع از نتایج بی‌تدبیری‌هاست؛ بی‌تدبیری‌ها موجب تورم، توهم، تحریم و تحقیر شده است.

 

وی با تاکید بر آشتی با جهان اظهار داشت: با تعامل سازنده و دیپلماسی فعال می‌توان به فشار ظالمانه بر ملت ایران پایان داد. بنده این آشتی را با اجماع بزرگان نظام دست ‌یافتنی می‌دانم و با تکیه بر تجربیات امیدوار و قادر به ایجاد این اجماع خواهم بود.

 

مهم‌ترین سخنان رئیس جمهور در جمع مردم غرب تهران بود که می‌گفت: مردم ما با صدای بلند و رفتار مستحکم به همه جهانیان اعلام می کنند که دوران خشونت و افراطی گری به سر آمده و همه باید با منطق و استدلال و تدبیر راه آینده خود را که مسیر توسعه است، طی کنیم.

 

این صحبت‌ها در همان ابتدای کار به معنای تنش زدایی بود، یعنی من آمده‌ام جلوی تنش‌ها را بگیرم و نگذارم ایران و آمریکا با هم درگیر شوند اما این موضوع یک اشتباه بود چرا که دشمن با فهمیدن این موضوع تهدیدات خود را افزایش داد چرا که می‌داند دولت مقابل خود می‌خواهد به هر قیمتی جلوی تنش را بگیرد به همین دلیل باید آنها را تهدید کرد و امتیاز گرفت.

 

صحبت از پایان افراطی گری یعنی اشتباه ایران در سیاست خارجی خود در مقابله با استکبار بود؛ اما دیری نپائید که دولت روحانی نتیجه سیاست منفعل خود را با چشمان خود دید؛ به غیر از تهدیدات مکرر کشورهای استکباری، کشورهای حوزه خلیج فارس هم به جمع تهدید کنندگان ایران اضافه شدند.

 

عادل الجبیر پس از آنکه تحصیلات پایه خود را در آلمان گذراند به آمریکا رفت و مدرک کارشناسی‌اش را در دو رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه شمال تگزاس و مدرک کار‌شناسی ارشد را در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه جورج تاون واشنگتن دریافت کرد.

 

در سال ۱۹۸۶ به خاطر آنکه الجبیر به راحتی انگلیسی حرف می‌زد، توانست اعتماد سفیر وقت عربستان سعودی در واشنگتن (بندر بن سلطان) را به خود جلب کند و ابتدا به عنوان یک کارمند محلی در دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل استخدام شد و بعد از طرف بندر بن سلطان به سمت دستیار مخصوص او منصوب شد. الجبیر در سال ۱۹۹۹ رئیس بخش رسانه‌های سفارت شد.

وقوع حادثه یازده سپتامبر اگرچه در ابتدا برای عربستان به دلیل تابعیت مظنون درجه اول واقعه یعنی بن‌لادن دردسرساز شد اما برای الجبیر فرصتی دوباره برای ترقی شد چرا که او باز به دلیل تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی‌ کامل به رسانه‌های آمریکایی، سخنگوی سفارت عربستان شد.

عادل الجبیر پس از استعفای پیچیده و نامعلوم شاهزاده «ترکی فیصل» (که ۱۵ ماه سفیر عربستان در امریکا بود) در سال ۲۰۰۷ در برابر چشمان بهت‌زده بسیاری از شاهزادگان سعودی، به عنوان سفیر جدید عربستان به وزارت خارجه آمریکا معرفی شد. سفارت عربستان در آمریکا یکی از مهم‌ترین مناصب عربستانی‌ها به شمار می‌آید.

 

موضع الجبیر درباره ایران

 

براساس اسناد منتشر شده در ویکی لیکس وزیر فعلی امور خارجه آل سعود مدعی شد که ایران عامل مشکلاتی است که آمریکا و عربستان در سال‌های اخیر با آن در منطقه مواجه شده‌اند و هیچ کس تا حالا جلوی آن‌ها نایستاده است. الجبیر در این نشست از جانشین سفیر شیطان بزرگ خواسته بود که با یک نمایش قدرت مانع از پیشرفت ایران در موضوعات هسته‌ای شد.

 

مهر 90 دسیسه سعودی امریکایی طرح ترور الجبیر توسط مقامات آمریکایی مطرح شد و بعد از آن اظهارات ضد ایرانی این مقام سعودی آشکارتر شد.

 

در تجاوز اخیر عربستان به یمن هم عادل الجبیر از نخستین مقامات سعودی بود که آن عملیات طوفان قاطعیت خواند و مدعی شد که دخالت ریاض در یمن تنها برای برقراری امنیت در این کشور و جلوگیری از نقشی ایران در روند سیاسی یمن است.

 

وی درباره پول‌های بلوکه شده ایران که قرار است آزاد شود می‌گوید: امیدوارم تهران پول های بلوکه شده ای را که پس می گیرد در راه توسعه و آبادانی کشورش به کار گیرد نه در اعمال سیاست های خصمانه.

 

وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مشترک با فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز عنوان می‌کند: چالش های بزرگ و زیادی پیش روی منطقه قرار دارد که بحران های لبنان، سوریه، عراق، یمن، لیبی، دخالت های ایران در امور کشورهای منطقه، مهاجران و... از آن جمله است.

 

این سیاستمدار 54 ساله درباره فاجعه منا و کم کاری آل سعود بیان می‌کند: ما اتهامات ایران درباره حادثه ازدحام در منا و تلاش تهران برای سیاسی کردن این حادثه را رد می کنیم. هدف ایران از این اقدام، دستیابی به اهداف سیاسی است که در نهایت به نفع سیاست های مبتنی بر تبعیض نژادی و دامن زدن به اختلافات طایفه ای بین مردم منطقه است. عربستان هیچ کوتاهی در تلاش و اختصاص پول برای خدمت به حجاج بیت الله الحرام نداشته است.

 

اظهارات مقامات بحرینی، کویتی و حتی اماراتی بر علیه ایران سفیر سعودی در مصر را هم جری تر کرده بود برای همین ایران را تهدید به حمله نظامی کرد؛ احمد القتان می گوید: امیدوارم ایرانی ها قدرت ما را امتحان نکنند. انها نباید قدرت ما را تست کنند. انشالله، اگر انها بخواهند کشورهای حاشیبه خلیح فارس را بی ثبات کنند، ما توانایی مقابله با ایران را داریم.

 

به گزارش رهیاب، سیاست تنش زدایی دولت یازدهم سبب گستاخ شدن کشورهایی مانند عربستان سعودی شده خودشان به اصول اولیه دموکراسی احترام نمی‌گذارند و از ارتکاب هر جنایتی هراس ندارند؛ دولت باید با اتخاذ سیاست تهدید زدایی جلوی این زیاده طلبی‌ها را بگیرد و مانند همیشه دست دوستی خود را به سوی ملت‌ها دراز کند.

 

سابقه جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که هیچگاه به همسایگان خود تعرضی نکرده و در دوران نیاز انها را تنها نگذاشته است، عدم دخالت در امور کشورها از دیگر مشخصات بارز سیاست خارجی کشور ما است و همه این موضوعات نشان می‌دهد که ایران اسلامی در هیچ دورانی به دنبال تعرض به حقوق همسایگان نبوده است.

 

وزارت خارجه باید با اقتدار منافع ایران را حفظ کند و از توهین‌ها و تهدیدات مکرر دیگر کشورهای بزرگ و کوچک جلوگیری کند چرا که ادامه دادن این سیاست انفعالی نتیجه‌ای ندارد جز تولد انسان‌های ضعیف با توهمات بالا مانند عادل الجبیر.

راه دانا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.