مشروح نشست خبری هفته بسیج؛

سردار نقدی: نفوذ از یک مسئله تاکتیکی به استراتژی و راهبرد اصلی امریکا برای مقابله با ملت ایران بدل شده

با اینکه آمریکا برای به آشوب کشیدن و نا امن کردن ایران به مراتب هزینه بیشتری را از سوریه و عراق در ایران متحمل می شود، اما به برکت ایثار و ایستادگی ملت ایران و بسیجیان قهرمان، ایران امن ترین کشور منطقه است...

هادی نیوز: امروز نشست خبری با موضوع هفته بسیج با حضور سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سالن جلسات مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد. 

در این نشست که خبرنگاران از رسانه های مختلف حضور یافتند سردار نقدی با گرامیداشت هفته بسیج گفت: در سال های گذشته در شورای فرهنگ عمومی مصوب شد تا تمام نهادهایی که در سال یک هفته مناسبتی دارند را به روز تبدیل کند، اما بسیج را به دلیل گستردگی عرصه فعالیت، از این قاعده مستثنی کردند؛ اما با این گستردگی کار و فعالیت های بسیج یک هفته کم به نظر می رسد و از این رو هر یک اقشار نیز برنامه های خاص خود را در این هفته برگزار می کنند.

وی ادامه داد: بسیج در همه اقشار و تمام زوایای کشور مردم سازمان پیدا کرده اند و در موضوعات مختلف تلاش می کنند خلاء ها را پر کنند و آنقدر عرصه فعالیت ها گسترده است که امکان دسته بندی و گزارش آن به طور جامع امکان پذیر نیست؛ از مسائل آموزش فقه بازار برای بازاریان تا فعالیت یک پایگاه روستایی در دورافتاده ترین نقطه کشور برای حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی تا ایجاد شیفت ایثار توسط بسیج کارگری در کارخانجات متعدد و ده ها هزار ساعت کار ایثارگرانه برای رونق تولید کشور، تا اقدامات یک مرکز بسیج در اداره برای کاهش مصرف برق یا کارهای نظامی، فرهنگی، تربیتی و دیگر خدمات و فعالیت ها، همه و همه در گستره فعالیت بسیج می آید.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به امنیت حاکم بر کشور تأکید کرد: با اینکه آمریکا برای به آشوب کشیدن و نا امن کردن ایران به مراتب هزینه بیشتری را از سوریه و عراق در ایران متحمل می شود، اما به برکت ایثار و ایستادگی ملت ایران و بسیجیان قهرمان، ایران امن ترین کشور منطقه است. همین امروز در کوهستان های غرب کشور مثل ارتفاعات قندیل، سرساوه، گلاله و ... در ارتفاع بین 3 تا 4 هزار متر در حالی که بیشتر از یک متر برف باریده و دمای هوا نزدیک به 20 درجه زیر صفر است یا در مرزهای جنوبی کشور که در تابستان دمای هوا به 50 درجه می رسد، بسیجیان داوطلب از مرزهای کشور حفاظت می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز الگوی بسیج مردمی مورد پذیرش ملت های آزادیخواه شده است ادامه داد: آنچه که، عراق و سوریه را در مقابل جبهه تکفیری نجات داد، آنچه که لبنان را نجات داد، بسیج مردمی است که امروز الگویی جهانی شده برای رهایی از ظلم ظالمان.

سردار نقدی شعار هفته بسیج امسال را «بسیج دست قدرت خدا» معرفی کرد و برنامه هفته بسیج را به این شرح بیان کرد: قبل از هفته بسیج، کوهپیمایی دانشجویان بسیجی به کهف الشهدا و صعود دست جمعی بسیجیان به شیر کوه برگزار می شود، در پنج شنبه این هفته همایش جامعه اساتید پزشکی سراسر کشور را خواهیم داشت و همچنین در روز پنج شنبه رزمایش بزرگ «الی بیت المقدس94» با حضور 120گردان بسیج در حوالی قم با شرکت 6 استان (تهران، قم، البرز، مرکزی، سمنان و تهران بزرگ) برگزار می شود و اختتامیه این رزمایش در روز جمعه 29 آبان مصادف با اولین روز هفته بسیج است.

وی اعم برنامه های روز جمعه با عنوان «بسیج، ولایت و انتظار» را چنین برشمرد: برنامه دعای پر فیض ندبه در یکی از عتبات مقدسه در یکی از کشورهای منطقه، راهپیمایی خانوادگی را در سراسر کشور، گردهمایی حلقه های صالحین (بزرگترین شبکه تربیتی در جهان) در میعادگاه های نماز جمعه در سراسر کشور و تجدید میثاق با شهدا مهمترین برنامه های بسیج در این روز است.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج روز شنبه دومین روز هفته بسیج را با عنوان «بسیج، بصیرت و استکبار ستیزی» برنامه ها را چنین تشریح کرد: تقدیر از 1000 نفر از برجسته ترین فرمانده هان پایگاه های سراسر در جشنواره مالک اشتر، نشست نخبگان بسیجی در عرصه بین الملل، نشست آموزشی مدیران و فعالان مراکز هنرهای رقومی بسیج کشور و رونمایی از تولیدات این مرکز و افتتاح 5 مرکز جدید در کشور.

وی ادامه داد: روز یکشنبه سومین روز هفته بسیج با عنوان «بسیج خودکفایی و اقتصاد مقاومتی» با برنامه همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی و تجلیل از برجسته ترین فعالان این عرصه، و برگزاری نمایشگاه تولیدات اقتصاد مقاومتی در استان ها، در این زمینه بسیج سازندگی از ابتدای سال 20 هزار واحد کوچک صنایع تبدیلی روستایی و کشاورزی راه اندازی شده و طبق برنامه 45 هزار واحد تا پایان سال راه اندازی خواهد شد؛ افتتاح بیمارستان صحرایی در استان های یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان و کرمان و برپایی نمایشگاه این عرصه، همایش شکوه هجرت برای تبیین فعالیت های گره های جهادی و نشست اساتید بسیجی در اقتصاد مقاومتی نیز انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر گستردگی فعالیت های بسیج در عرصه خدمت رسانی به مردم، خاطر نشان کرد: امروز بهترین راه مبارزه با آمریکا، خدمت به مردم است و این در دستور کار اصلی بسیج است و در تمام ایام سال در تمام قشرها فعالیت های بسیاری برای خدمت رسانی و افزایش تولید واحدهای تولیدی صورت می گیرد. بسیج مهندسین کشاورزی بیش از 40 هزار مهندس کشاورزی بسیجی را در قالب 300 کانون تخصصی سازماندهی کرده اند و در 6000 روستا پایگاه های روستایی با این کانون ها در ارتباط هستند و در قالب طرح همگام با کشاورز کار بزرگی در بهره وری و افزایش تولید کار بزرگی انجام شده است.

وی در ادامه خدمت رسانی گروه های جهادی جامعه پزشکی بسیج در محرومترین نقاط کشور را ازجمله نقاط قوت بسیج دانست و گفت: بیش از 40 میلیارد تومان خدمات پزشکی توسط پزشکان بسیجی به مردم محروم در سراسر کشور انجام شده است.

سردار نقدی در خصوص روز دوشنبه، سومین روز هفته بسیج اظهار داشت: این روز با عنوان «بسیج، خودباوری و جهاد علمی» مصادف است با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، برای تشکیل بسیج طلبه و دانشجو، در این روز همایش سراسری دانشجویان کشور، جشنواره اختراعات و ابتکارات بسیجیان در سراسر کشور، افتتاح کتب شهدای دانشجو و افتتاح همزمان 500 سالن فرهنگی ورزشی صالحین و 9 دی انجام خواهد شد.

وی اهم برنامه ها را در روز سه شنبه چهارمین روز هفته بسیج با عنوان«بسیج خانواده و سبک زندگی اسلامی» چنین تشریح کرد: برگزاری کنگره شهید طیبه واعظی در اصفهان از خانواده ای که 6 شهید را تقدیم انقلاب کرده است، مراسم خطبه خوانی حضرت زینب در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اهم برنامه پنجمین روز هفته بسیج با عنوان «بسیج وحدت و بیداری اسلامی» در چهارشنبه را اینگونه بیان کرد: این روز اوج برنامه هفته بسیج است که ان شاء الله در این روز تجدید بیعت فرماندهان گردان های رزمی امام حسین (ع)، امام علی (ع) و بیت المقدس بسیج با مقام معظم ولایت است.

وی در ادامه گفت: ششمین روز هفته بسیج با عنوان «بسیج ایثار و شهادت» در پنجشنبه به عنوان آخرین روز هفته بسیج برنامه دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان قطع نخاع و عطر افشانی قبور شهدا، اجتماع میلیونی بسیجان به صورت سازمان یافته در مصلاها و میادین اصلی شهرهای در سراسر کشور کشور، از جمله برنامه های مهم هفته بسیج است.

سردار نقدی افزود: در شنبه هفته بعد روز 7 آذر ماه بزرگترین بیمارستان صحرایی با سازه قابل حمل در کشور در استان سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد؛ در پایان برنامه های هفته بسیج نیز افتتاح جشنواره تأتر بسیج را خواهیم داشت.

در بخش دیگری از این کنفرانس خبری سردار نقدی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از نقش بسیج در مقابله با پروژه نفوذ آمریکا سؤال پرسید گفت: بحث نفوذ جدید است و هنوز به خوبی برای مردم تشریح نشده است، یکی از کارهای بسیج در این هفته این است که این موضوع را برای مردم به خوبی تشریح کند. نفوذ، از ابتدای انقلاب به عنوان یک تاکتیک آمریکا وجود داشته، به این معنا که آمریکا برای براندازی نظام، با استراتژی های جنگ نظامی، جنگ تروریستی، جنگ سیاسی، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی به مواجهه با نظام اسلامی پرداخته و در خلال آن برای پیشبرد اهداف خود نفوذ تاکتیکی انجام داده است.

سردار نقدی تصریح کرد: مسئله جدید این است که نفوذ از یک مسئله تاکتیکی به یک استراتژی و راهبرد آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است. ملت ایران دشمن را در تمام عرصه ها و جنگ های تحمیلی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... شکست داده و دشمنی که خلع سلاح شده و دیگر توان ادامه جنگ را ندارد با ترفند جدید آمده و می گوید، «چرا باید بجنگیم؟!؛ باید دوست باشیم!» تا با نزدیک شدن و استفاده از یک لحظه غفلت، خنجرش را از پشت بزند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ایکنا در خصوص فعالیت های قرآنی بسیج، با تأکید بر اینکه در بسیاری از فعالیت های بسیج، کار منوط به بودجه های کلان مصوب نیست و به صورت مردمی بسیاری از کارها انجام می شود، گفت: گستردگی کار در بسیج امکان اعمال مدیریت متمرکز و بودجه ریزی کلان را غیر ممکن کرده است از این رو با را اندازی مؤسسات گوناگون، ظرفیت های مردمی در این عرصه ها سازماندهی می شود، از جمله این مؤسسات مرکز قرآنی بسیج است که در ماه رمضان امسال افتتاح و کار خود را با کیفیت خوبی دنبال کرده است، همچنین بازدید از 114 خانواده شهید قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن و افتتاح سایت تخصصی مرکز قرآنی بسیج از جمله برنامه های قرآنی هفته بسیج است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج که در خصوص بهره گیری دولت از ظرفیت های بسیج طرح شد، گفت: بسیج یک ارگان مردمی است که نمونه و مشابه دیگری در دنیا ندارد، کارهای اداری ما برگرفته از روش های متداول دنیاست و دکترین اداری ما دکترینی نیست که بتواند یک نهاد مردمی بزرگ را در دل خود ببیند و از ظرفیت آن بهره برداری کند. این مشکل بزرگی است که وجود دارد، البته معاون اول رئیس جمهور از ما دعوت کردند و ما طرح های خود را در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه دادیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به جزئیات این جلسه افزود: جهانگیری اعلام کرد که طرح های خوبی است و اگر فقط مشکل مالی داشته باشد حل می کنیم ولی از لحاظ تخصصی باید وزارتخانه های مربوطه آنها را تایید کند، طرح ها را از ما خواستند و مکتوب فرستادیم ایشان هم به وزارتخانه های ذی‎ربط ارجاع دادند و ما همچنان منتظر پاسخ آنان هستیم.

وی خاطر نشان کرد متاسفانه دکترین مدیریت ما مبتنی بر بهره برداری از جریان های مردمی نیست و این یک نقطه ضعف است، در ابتدای جنگ نیز همینگونه بود، کسی مردم را باور نداشت ولی مردم خودشان را در دفاع مقدس اثبات کردند و نیروهای مسلح هم از این ظرفیت مردمی استفاده کردند، ولی دستگاه های اداری ما این قابلیت را پیدا نکرده اند که نظیر نیروهای مسلح عمل کنند و بتوانند برنامه ریزی کنند غیر از چند مورد مثل بسیج سازندگی که با هماهنگی نهادهای دولتی فعالیت می کن، هرچند که استفاده کاملی هم از ظرفیت بسیج سازندگی صورت نمی گیرد.

سردار نقدی در ادامه افزود: ما باید بسیاری از مشکلات را به صورت مردمی حل کنیم و تنها به ارگان های دولتی که با آن قرارداد می بندیم تکیه نکنیم، مثلا اگر بخواهیم بی سوادی را با تلاش مردم ریشه کن کنیم طی سه سال مردم آن را به صفر می رسانند، این توانایی در مردم هست و ما به عنوان سازمان دهنده مردم این مسائل را تضمین می کنیم، این نکته ای است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بارها نتذکر شده اند که از توان مردم برای حل مسائل استفاده کنید.

وی بیان داشت: رسانه ها می توانند کمک کنند با همان خط مشی دوران دفاع مقدس که مردم را برای مقابله با دشمن به جبهه های جنگ گسیل داشت، امروز در حوزه اقتصاد مقاومتی هم اجرا و مردم را در این عرصه بسیج کنند.

 

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج در خصوص فعالیت های بسیج در موضوع کمک به آسیب دیدگان فاجعه منا، خاطر نشان کرد: بسیج حقوقدانان و مجموعه روابط بین الملل بسیج، به خانواده های متوفیان و گم شدگان فاجعه منا کمک کردند تا واحد مردم نهادی برای پیگیری مسائل حقوقی و بین المللی این فاجعه تشکیل شود و با تلاش برای احقاق حقوق آسیب دیدگان از مسئولین امر مطالبه گری شود و البته که تا حصول نتیجه نهایی کار رها نخواهد شد.

وی به پرسش خبرنگار در موضوع نقش بسیج در برگزاری مراسم اربعین حسینی، پاسخ داد: بسیج در داخل کشور و در مرزهای ایران اسلامی در ارائه خدمات به زائرین حسینی ایفای نقش می کند. در چزابه، شلمچه و مهران علاوه بر تهیه اماکنی برای اسکان موقت سه بیمارستان صحرایی نیز توسط بسیج جامعه پزشکی راه اندازی خواهد شد. برای حمل و نقل نیز بسیج در حد امکان خدماتی را به زائرین خواهد داد.


سردار نقدی در پاسخ به سؤال خبرنگار چینی درباره حضور بسیج در سوریه و عراق، گفت: بسیج عملیات نظامی بین المللی با سایر کشورها ندارد، بلکه بسیج، الهام بخش مردم آزادیخواه و مقاوم کشورهای منطقه برای ایستادگی در برابر استعمار و استکبار و حفظ استقلال کشور است.

وی ادامه داد: مردم عراق رزمندگان زیادی را در دوران دفاع مقدس داشتند که به نفع ملت ایران جنگیدند و به شهادت رسیدند و در عملیات های بزرگی مثل کربلای 5، کربلای 4، عاشورای 4، بیت المقدس 2، نصر 4 و ... حضور داشتند و با بسیج آشنایی کاملی داشتند و این تجربه را امروز در عراق به مرحله اجرا گذاشتند؛ اما در سوریه اینطور نبود؛ سردار شهید همدانی این سازماندهی را انجام دادند و بسیج مردمی را با همه مشکلات پیش رو در این کشور راه انداختند، اگر هنوز کشور سوریه یک پارچه باقی مانده است مدیون زحمات شهید همدانی است.


رئیس سازمان بسیج مستضعفین در خصوص خبر شهادت بسیجیان در سوریه، اظهار داشت: در جریان کمک های مستشاری ایران به سوریه، بسیجیانی هستند که با داشتن تجربه های نظامی منحصر به فرد، به زندگی عادی خود بازگشتند و نظامی نماندند، یا بسیجیانی که تخصص بسیار بالا دارند و برای انتقال تجربه در جریان بحران سوریه، به این کشور رفتند و به فیض شهادت نائل شدند.


در انتهای این نشست خبری نیز از 15 قسمت مستند «مردان مرد» که به معرفی پایگاه های برتر و نخبگان بسیجی و 10 قسمت مستند «لشکر مخلص» که با موضوع بسیجیان موفق توسط روابط عمومی بسیج تهیه شده، رونمایی شد.

پایگاه اینترنتی بسیج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.