سخنان متفاوت مقامات آمریکا!

وزیر خارجه آمریکا در حمایت از توافقنامه به‌دست‌آمده، به ناتوان‌بودن گزینه نظامی و تحریم‌ها در برچیده‌شدن توانایی هسته‌ای ایران اعتراف و تأکید کرد، با رد توافقنامه، ایران بدون وجود تحریم به فعالیت خود ادامه خواهد داد و واشنگتن در این مسیر تنها می‌ماند.

 

کری با اشاره به پیشرفت‌‌های ایران در فناوری‌‌های هسته‌ای تصریح کرد، دانش‌‌ هسته‌ای ایران با بمباران از بین نخواهد رفت، همچنان که با تحریم‌ها از بین نرفته است. وی افزود: سخت‌ترین تحریم‌ها هم نتوانست جلوی پیشرفت‌‌های‌‌ هسته‌ای ایران را بگیرد؛ ایران از 163 سانتریفیوژ به 300 و سپس پنج هزار و اکنون به 19هزار رسیده است. کری یادآور شد: در صورت ردّ این توافقنامه از طرف آمریکا، ما با واقعیت شمار بالای سانتریفیوژها، سرعت‌یافتن فعالیت‌‌های‌‌ هسته‌ای و تولید اورانیوم غنای بالا روبه‌رو خواهیم بود؛ در واقع هیچ راه دیگری در دست نخواهد بود و تمام تلاش‌‌های بین‌المللی در جهت دستیابی به این توافقنامه، یک شبه از بین خواهد رفت. این در حالی است که با حاضر شدن وزیر انرژی آمریکا از زاویه دیگری به این موضوع پرداخت و «ارنست مونیز» در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، درباره مسائل توافق‌شده در برجام به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد. وی مطالب توافق‌شده در وین را فراتر از چیزی دانست که پیشتر در لوزان توافق کرده بودند. وزیر انرژی آمریکا  با بیان اینکه تعهدات ایران در توافق‌‌ هسته‌ای همیشگی خواهد بود، افزود: از آنجا که ایران درگیر فعالیت‌‌های تولید موادی با کاربرد نظامی نخواهد شد، می‌توان به زمان توافق‌شده بازه زمانی بیشتری افزود. وی بار دیگر با تکرار اظهارات مقامات آمریکایی مدعی شد، توافق با ایران بر پایه اعتماد نبوده، بلکه بر‌اساس راستی‌آزمایی است. وزیر انرژی آمریکا در ادامه یادآور شد: برپایه الزامات سختگیرانه، فعالیت‌‌های‌‌ هسته‌ای ایران محدود، شفاف و قابل راستی‌آزمایی شده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان دسترسی به تمامی تأسیسات اعلام شده و هر پایگاهی را که موجب نگرانی باشد، خواهند یافت.

اخبار و تحلیل‌ها: سخنان متفاوت مقامات دولت آمریکا درباره توافق بیش از آنکه حفظ حریم مذاکرات باشد، از جنس خطابه و تبلیغاتی است که بتواند نظر نمایندگان را جلب کند؛ ازاین‌رو در آن تفاوت‌های قابل‌ ملاحظه‌ای دیده می‌شود./م

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.