خدا را می‌بینیم، اعتماد می‌کنیم به این حرکت مردمی/مردم ایران اینگونه‌اند...

 

 

گزارش تحلیلی نشریه‌ی خط حزب‌الله (شماره‌ی چهاردهم)

با پایان دوران ریاست جمهوری بوش پسر، اوباما مسند ریاست دولت آمریکا را در دست‌ گرفت. او بر خلاف همتای سابقش تلاش می‌کند رفتار متفاوتی از خود نشان دهد. مثلا اینکه در همان چندماه اول دوران ریاست جمهوری‌اش به مردم ایران در آستانه‌ی سال نو پیام نوروزی می‌دهد. تغییر لحن و رفتار ظاهری او خبر از تغییر رویکرد و استراتژی آمریکا در برابر کشورمان می‌داد: آن‌ها این‌بار به دنبال «اثرگذاری بر افکارعمومی» و قرار دادن مردم در برابر حاکمیت بودند تا به زعم خود، با جدا کردن مردم از حکومت، بتوانند جمهوری اسلامی را از پای دربیاورند. آن‌ها این‌بار، «دست چدنی» را زیر «دستکش مخملین» پنهان کرده بودند.

 

اما هنوز چند روزی از تعطیلات نوروزی سال ۸۹ نگذشته بود که رئیس جمهور آمریکا خواستار وضع تحریم‌های جدید و متعددی به «بهانه»‌ ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران شد. طراحان این تاکتیک معتقد بودند با وضع تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه بر مردم و فشار بر آنان، کم‌کم نارضایتی‌ها وسیله‌ای برای فشار بر حاکمیت خواهد شد. مجله‌ی تایم آمریکا نوشت:"گرچه تحریم‌ها چندان موثر نبوده‌اند، اما دولت اوباما امیدوار است اقدامات جدیدی که منافع طبقه‌ی ‌حاکم ایران را هدف قرار داده، منجر به بروز شکاف عمیقی میان مردم و حاکمیت شود." این وضع تا موسم انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم همچنان ادامه پیدا کرد. دشمنان در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از سال ۸۸، با وضع تحریم‌های موسوم به «فلج‌کننده» سعی داشتند تا نتیجه‌ی تغییر رویکرد مردم ایران را ملاحظه کنند. در ۳۷ روز به برگزاری انتخابات مانده؛ رهبر انقلاب اینگونه از نقشه‌ی دشمن پرده بر می‌دارند: «ما اطلاع داریم که این دفعه هم رسانه‌های رسمی و شناخته شده‌ی دشمن از مدتی پیش دارند طراحی می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنند، برنامه‌سازی می‌کنند، برای اینکه دل مردم را نسبت به انتخابات سرد کنند.»(۱۳۹۲/۰۲/۱۶) بعدتر، در بیانات خود در حرم امام خمینی رحمه‌الله‌علیه نیز با اشاره به نتیجه‌ی انتخابات فرمودند: «هر رأیی که شما به یکی از این نامزدهای محترم بدهید، رأی به جمهوری اسلامی داده‌اید. رأی به هر نامزدی، رأی به جمهوری اسلامی است؛ رأی اعتماد به نظام است.» انتخابات ۲۴ خرداد در کمال آرامش برگزار شد. بیش از ۷۲ درصد واجدان شرایط در آن مشارکت کردند. حماسه سیاسی محقق و نقشه‌ی دشمن نقش بر آب شد. دشمن باز هم در تحلیل «مردم ایران» اشتباه کرده بود.

 

* یَدُ الله مَعَ الجَماعَه

شاید بتوان نقطه‌ی مشترک اشتباهات غربی‌ها در تداوم خصومت‌ها با کشورمان را ناشی از عدم شناخت درست مردم ایران دانست. همان‌طور که در دوران مذاکرات هسته‌ای با آمریکایی‌ها بعد از انتخابات هم، آن‌ها خیال می‌کردند نقشه‌هایشان به سرانجام رسیده است اما بالعکس، در آن زمان «مردم چون دیدند آمریکایی‌ها نسبت به آنها بی‌ادبی می‌کنند و نسبت می‌دهند که از نظام جدا شده‌اند، خواستند در بیست‌ودوّم بهمن نشان بدهند که نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و پرچم برافراشته اسلام با همه‌ی وجود دل‌بسته‌اند. این نشان‌دهنده‌ی حسّاسیّت مردم ما و غیرت مردم ما در برابر دشمنی و شرارت دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ایران است.»(۱۳۹۳/۰۱/۰۱)

دریافت نسخه تابلو اعلانات | دریافت "خط حزب‌الله" نسخه مطالعه (A4) | دریافت نسخه چاپ (A3)

در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی، مردم نقش ویژه و اصلی را ایفا می‌کنند و تفکیک میان حاکمان و مردم وجهی ندارد. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سال جاری در این رابطه فرمودند: «بنده هم به تک تک این ملّت اعتماد دارم؛ به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛ معتقدم «یَدُالله مَعَ الجَماعَه»؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار می‌کند. بیست‌ودوّم بهمن را نگاه کنید، در آن سرما، در آن مشکلات؛ روز قدس را نگاه کنید، در آن گرما با آن دهان روزه؛ چه کسی مردم را می‌آورد در این خیابان‌ها؟ چه گیرشان می‌آید از آمدن در این خیابان‌ها؟ این دست خدا است؛ خدا را می‌بینیم، اعتماد می‌کنیم به این حرکت مردمی، به این احساس مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد می‌کنیم.»

 

* سرّ  ماندگاری جمهوری اسلامی

رهبر انقلاب اسلامی در طول سالیان گذشته نیز با تکیه بر تجربه‌ی رفتاری مردم ایران به توصیف و معرفی آنان پرداخته و راه شناختن آنان را به خواص داخلی و مخاطبان خارجی نشان داده‌اند. مجاهدت مردم در دوران انقلاب، دفاع مقدس و آبادانی کشور و «حضور مردم در برنامه‌های عزاداری ائمه علیهم‌السلام و بخصوص سالار شهیدان علیه‌السلام»، «شرکت در برنامه‌های احیاء شب‌های قدر»، «شرکت گسترده‌ی جوانان در اعتکاف»، «شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین» از سویی، و «حضور گسترده و کم نظیر مردم ایران در انتخابات‌ها»، «شرکت پرتعداد در راهپیمایی‌های دشمن‌شکن و وحدت آفرین» در مناسبت‌های گوناگون مانند «روز قدس» و «۲۲بهمن»، «حضور در مراسم تشییع شهدا» و... از سوی دیگر، نشان داده که مردم ایران «در محراب عبادت» و «در صحنه‌ی مقابله و مبارزه‌ی با استکبار» خود را عرضه کرده و امتحان خود را پس داده‌اند. مردم ایران، این‌گونه‌اند. آن‌ها نشان دادند که دلباخته و پایبند به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند و در لحظه‌های لازم و ضروری در صحنه حاضر بوده و خواهند بود. «این هنر مردم ایران است.»(۱۳۹۰/۰۳/۱۴) همان‌طور که بنیانگذار کبیر این انقلاب حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه فرمودند: «سرتاسر ایران ملتی است که همان‌طور ‌که در اول نهضت، حاضر در صحنه بودند و با حضور خودشان بیمه کردند این کشور را و اسلام را، الآن هم در سرتاسر کشور همه حضور دارند در صحنه.»
 

اگر مردم ایران درست شناخته شدند آنگاه حتی «دشمنان» ملت هم در مورد نحوه‌ی مواجهه با کشور مقتدرمان دچار خطای رفتاری نمی‌شوند. از سویی دیگر این شناخت موجب تصحیح تحلیل برخی از «دوستان» و اصلاح موضع‌گیری‌های آنان نیز خواهد شد. بنابراین «ملّت ما را از زبان مغرضِ دیگران نباید شناخت؛ ملّت ما را از خودش، از شعارش، از حرکتش، از این جلوه‌های عظیم باید شناخت.»(۱۳۹۴/۰۴/۲۷) همین شناخت را رهبر انقلاب این‌گونه بیان می‌کنند: «سِرِّ تکان نخوردن جمهوری اسلامی اتِکا به مردم است. سیاستمداران پشت پرده‌ی آمریکایی می‌گویند نظام جمهوری اسلامی ایران به این آسانی‌ها و به این زودی‌ها تکان بخور نیست چرا این حرف را می‌گویند؟ برای خاطر اینکه می‌بینند که این نظام متکی به مردم است سرّش فقط این است.»(۱۳۹۲/۰۳/۰۸)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.