بهره برداري انتخاباتي از مذاکرات هسته اي / مرتضي دخيلي

 

 

 

 

نايب رييس حزبي که دبيرکل آن يکي از سران فتنه 88 به حساب مي‌آيد در گفتگو با يک خبرگزاري با صراحت اعلام داشته است که "توافق هسته‌اي شانس اصلاح‌طلبان را در انتخابات مجلس افزايش مي‌دهد"!

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ ماجراي مذاکرات هسته‌اي و تلاش براي حل و فصل مناقشات پرونده هسته‌اي، امروز به مهمترين مساله سياست خارجي جمهوري اسلامي بدل گرديده است، که چگونگي مواجهه صحيح و منطقي با آن، تنها از منظر منافع ملي ممکن خواهد بود. در اين بين يکي از بزرگترين آفات ممکن، مواجهه جناحي و حزبي با اين پديده است که آثار سوءبسياري را براي کشور به همراه داشته و متاسفانه از همان آغاز مذاکرات تا توافقاتي که در روزهاي گذشته به ثمر رسيده، شاهد شکل‌گيري چنين فضاي سياسي مبهم و آلوده‌اي هستيم.

برخي از جريان‌هاي سياسي فرصت‌طلب که منافع سياسي خود را در انجام توافق بين ايران و 5+1 تحت هر شرايط مي‌دانند، با همه توان به ميدان آمده‌اند تا بهره‌برداري لازم را از توافق حاصله داشته باشند. از جمله اين سوء استفاده‌هايي که جريان اصلاح‌طلب از همينک آن را کليد زده است، بهره‌برداري از نتايج مذاکرات هسته‌اي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. فرصت‌طلبي سياسي افراطيون و تقدم منافع حزبي و جناحي در اين موضوع تا بدانجاست که باصراحت از پيوند مساله هسته‌اي با انتخابات آتي سخن به ميان آورده‌اند. به عنوان نمونه نايب رييس حزبي که دبيرکل آن يکي از سران فتنه 88 به حساب مي‌آيد در گفتگو با يک خبرگزاري با صراحت اعلام داشته است که "توافق هسته‌اي شانس اصلاح‌طلبان را در انتخابات مجلس افزايش مي‌دهد"!

در جايي ديگر "فياض زاهد"، از اساتيد اصلاح طلب نزديک به دولت يازدهم در گفتگو با خبرگزاري آريا مي‌گويد: «آقاي روحاني با توجه به موفقيتهايي که به دست آورده بايد در حوزه هاي داخلي تغييراتي را به وجود آورد هر چند که ممکن است در شرايط فعلي وزرايي که آقاي روحاني مي‌خواهد از نظر کيفي و سياسي ارتقا دهد نتواند برايشان از مجلس راي اعتماد بگيرد ضمن اينکه بنده تاکيد مي‌کنم بخش اعظم نمايندگان مجلس بعد از توافق تلاش مي‌کنند به نفع دولت تغيير ماهيت دهند تا بتوانند در انتخابات بعدي مجددا از محبوبيت دولت استفاده کنند و در حوزه انتخابيه خود راي بياورند.»

نويسنده اي با نام "جواد صالحي اصفهاني" که ظاهرا استاد اقتصاد دانشگاه ويرجينيا تک و عضو ارشد موسسه بروکينگز است در مقاله‌اي با عنوان "تاثير توافق هسته‌اي بر انتخابات مجلس" که ترجمه آن در سايت ديپلماسي ايراني انتشار يافته، مي‌نويسد: «تاثير توافق هسته اي بر اقتصاد مي تواند اثري سريع و مهم بر فضاي سياسي ايران داشته باشد و خودش را در انتخابات پيش روي مجلس که در مارس 2016 برگزار مي شود نشان خواهد داد... انتخابات مهم مجلس، تنها شش ماه پس از در اختيار قرار گرفتن اين درآمد خواهد بود و راي دهندگان مشتاقانه منتظر دلار ارزان تر و قيمت‌هاي پايين تر براي کالاهاي وارداتي هستند.»

سايت‌هاي ضدانقلاب نيز فرصت‌طلبانه آتش بيار معرکه شده و با درج مطالبي براي شکل گيري اين خط انحرافي در حال تلاشند. از جمله سايت ضدانقلابي "روزآنلاين" در همين راستا مقاله‌اي با عنوان: "ترس اصولگرايان از امتياز انتخاباتي توافق هسته‌اي" منتشرکرده است.

اين تعابير و اظهاراتي مشابه آن نگراني‌هايي را برانگيخت و واکنش‌هايي را به همراه داشت. به عنوان نمونه محمدرضا باهنر دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبري اعلام داشت که «مسائل هسته‌اي نبايد به انتخابات پيوند بخورد»

همچنين غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با گفتن اينکه "توافق هسته‌اي سکوي پرش اصلاح‌طلبان براي مجلس دهم نيست" تاکيد کرد: "آنان که مي‌خواستند اساس فعاليت‌هاي هسته‌اي را داوطلبانه بر چينند چگونه مي‌خواهند خود را پيروز اين مذاکرات که حاصل مقاومت بر حق هسته‌اي ملت ايران است معرفي کنند؟ در واقع ضمن تشکر از زحمات تيم مذاکره کننده کشورمان و دولت طي ۲۳ ماه گذشته توافق وين حاصل مقاومت ملت ما و دستاوردي ملي است و قابل مصادره گروهي نيست که خيال خام دست يافتن به مجلس دهم از اين سکو را در سر مي‌پرورانند."

 حميدرضا فولادگر نماينده مجلس نيز گفته است: "در انتخابات مجلس نيز نبايد خداي نکرده از اين مذاکرات استفاده سياسي از سوي گروهي خاص انجام شود، چراکه اين فکر به نظر من يک خيانت است.»

عليرضا زاکاني دبيرکل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي نيز پيش از اين نسبت به اين مساله در فروردين ماه امسال چنين هشدار داده بود: «در موضوع هسته اي نبايد در جامعه دوقطبي‌سازي کنيم؛ چراکه برخي علاقه مندند از اين ديو و دلبرسازي کنند و براي انتخابات آينده از اين موضوع بهره ببرند. ما نبايد به بهانه مخالفت ها و موافقت ها در خصوص بحث هسته اي اجماع داخلي خود را بشکنيم.»

همچنين خطيب جمعه تهران حجت الاسلام سيداحمد خاتمي نيز گفته بود: «نبايد کساني از اين مسائل استفاده جناحي و حزبي کنند؛ از حالا براي انتخابات پايان سال دان نپاشند، چه موافق و چه مخالف اين کار را انجام دهد، سوء استفاده از سرمايه هاي ملي است»

در مورد چنين نگاه‌هايي که تلاش دارد تا پرونده هسته‌اي را به پرونده مجلس دهم پيوند زند بايد به نکات زیر اشاره کرد:

1- يکي از عوارض چنين نگاهي ايجاد نوعي بدبيني نسبت به دولت و تيم مذاکره کننده است. چرا که ايشان به اين متهم خواهند شد که آنچه مبناي تلاش آنان در مذاکرات بوده نه مصالح ملي، بلکه منافع جناحي و لزوم بهره‌برداري براي موفقيت در انتخابات آتي بوده است! تهمت سنگين و پرهزينه‌اي که مي‌تواند اعتبار تيم مذاکره کننده را خدشه دار نمايد.

2- سوءاستفاده از داستان هسته‌اي و کشاندن آن به مناقشات و رقابت‌هاي انتخاباتي موجب ايجاد گسست در جامعه و دوقطبي شدن فضاي سياسي -  اجتماعي خواهد شد. و اين در حالي است که رقابت سياسي در عرصه انتخابات امري طبيعي است، اما در موضوعاتي در طراز مصالح عالي کشور،  يکپارچگي و وحدت يکي از ضرورت‌هايي است که در همه نظام‌هاي سياسي بر آن تاکيد مي‌شود.

3-  آلوده شدن فضاي تبليغاتي و رقابت‌هاي انتخاباتي کشور به مذاکرات هسته‌اي تبعات جبران ناپذيري در عرصه ديپلماسي هسته‌اي کشور نيز به همراه خواهد داشت و به اهرم  فشاري در دست 5+1 عليه تيم مذاکره کننده و دولت يازدهم بدل خواهد شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.