رایزنی وزرای دفاع مسکو و ایروان درباره تنش‌ها با جمهوری آذربایجان

وزیر دفاع ارمنستان روز جمعه (دیروز) در مسکو با همتای روس خود درباره درگیری‌های مرزی اخیر با جمهوری آذربایجان رایزنی کرد.

هادی نیوز: در حالی که تنش‌های مرزی اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان دوباره خبرساز شده است، وزیر دفاع ارمنستان به مسکو سفر و با همتای روس درباره این تنش‌ها رایزنی کرد.

وزارت دفاع ارمنستان بیانیه‌ای درباره سفر «واغارشاک هاروتیان» وزیر دفاع این کشور به مسکو و دیدار با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور منتشر کرد.

به گزارش وبگاه ارمنستانی «ماسیس پُست»، بنا بر اعلام وزارت دفاع ارمنستان هاروتیان و شویگو درباره ادامه درگیری مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان صحبت کردند.

وزیر دفاع ارمنستان در این دیدار، همتای روس را در جریان «جزئیات تهاجم واحدهای نظامی ارتش آذربایجان به تمامیت ارضی ارمنستان» و پاسخ ارتش ارمنستان به این اقدامات قرار داد.

طبق اعلام این وزارتخانه، دو طرف (وزرای دفاع ارمنستان و روسیه) راه‌های احتمالی حل وضعیت جاری را بررسی کردند و درباره اقدامات ضروری در این باره به توافق رسیدند».

وزارت دفاع ارمنستان خبر داد، وزیر دفاع روسیه طی این دیدار تاکید کرد که دو طرف درباره «همه مشکلات حادی که اخیرا ایجاد شده است»، صحبت خواهند کرد.

طبق گزارش رسانه‌ها، سرگئی شویگو در این دیدار بر پیوندهای نزدیک ارتش روسیه با ارمنستان تاکید کرد و گفت که دو کشور همکاری نظامی‌ خودشان را تقویت خواهند کرد.

وزیر دفاع روسیه درباره «اجرای موفق» معاهدات و توافق‌های دفاعی مسکو و ایروان صحبت کرد و درباره اهمیت حضور نظامی روسیه در ارمنستان تاکید داشت.

واغارشاک هاروتیان وزیر دفاع ارمنستان هم در پاسخ به اظهارات شویگو اعلام کرد، همکاری نظامی دو کشور «با موفقیت بسیار در حال  توسعه یافتن است».

وزرای دفاع مسکو و ایروان طی یک ماه اخیر و به دنبال بروز تنش‌های مرزی ارمنستان با جمهوری آذربایجان، دو بار تلفنی مکالمه کرده بودند و روز گذشته در پایتخت روسیه با هم دیدار کردند.

پیش از این «آندری رودینکو» معاون وزیر خارجه روسیه درباره این تنش‌های مرزی گفته بود که مسکو آذربایجان و ارمنستان را دعوت می‌کند که تمامی مشکلات را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کنند (جزئیات بیشتر).

طی روزهای اخیر خبرهای مختلفی درباره درگیری‌های مرزی میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان منتشر شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز جمعه (دیروز) اعلام کرد، به دنبال حمله نظامیان ارمنستانی به مواضع نظامیان این کشور در منطقه نخجوان حداقل یک سرباز آذری مجروح شد. 

دولت ارمنستان ادعای تیراندازی نظامیانش به سمت نظامیان جمهوری آذربایجان را رد کرده است.

از سوی دیگر، روز پنج شنبه هفته گذشته رسانه‌های روسیه گزارش دادند که جمهوری آذربایجان 6 نظامی ارمنستانی را به دلیل ورود به خاک این کشور اسیر کرده است.

جدال مرزی اخیر بین باکو و ایروان طی روزهای گذشته در شرایطی صورت گرفته که هفت ماه از جنگ دو کشور بر سر منطقه قره باغ کوهستانی گذشته است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.