نسخه پیچی نیابتی غرب؛ چند نکته درباره یک بیانیه

محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: خبط وزارت خارجه روسیه، موجب برخی تردید ها درباره روابط دوجانبه کشور شد و طبیعی هم بود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق : بخشی از بیانیه مشترک روسیه و اعضای شورای همکاری خلیج فارس، که در ایرانی بودن سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تشکیک، و به مذاکره دعوت می کرد، به درستی، اعتراض محافل مختلف را در ایران بر انگیخت.

در این باره، هم وزیر خارجه و سخنگوی وزارت، و هم رئیس مجلس، موضع صریح اتخاذ کردند. همچنین سفیر روسیه احضار، و مراتب اعتراض کشورمان ابلاغ شد. البته اعتراض بیش از این هم جا دارد.

خبط وزارت خارجه روسیه، موجب برخی تردید ها درباره روابط دوجانبه کشور شد و طبیعی هم بود. در عین حال جریان غربگرا مواضعی پیشه کرد که جای تامل دارد. آنها در موارد به مراتب جدی تر مشابهُ که از سوی آمریکا و اروپا پیش آمد، کمترین واکنشی نشان ندادند.

طرح ادعا بر سر جزایر سه گانه ایران و حمایت از آن، ذاتا نقشه انگلیسی- آمریکایی است که طی چند دهه اخیر به عنوان یکی از روش های برانگیختن دشمنی در منطقه خلیج فارس در پیش گرفته شده است. با این حال محافل غربگرا هرگز متعرض سر منشا این فتنه نشده اند.

آنها در ماجرای برجام، امتیازات سنگینی از منابع اقتدار ملی واگذار کردند و برجام را تا حد ناموس مقدس خود فراز آوردند و کمترین نقد را با سنگین ترین حملات پاسخ دادند؛اما پس از پایمال شدن برجام، نه تنها اعتراض نکردند بلکه حاضر نشدند نازک تر از گل به آمریکا و انگلیس بگویند. حتی تا روز آخر، منت دولتمرد خبیثی مانند ترامپ را هم کشیدند و او با وقاحت پاسخ داد: نه مرسی!

آنها در به در دنبال این بودند که با پایمال کننده توافق و قاتل شهید سلیمانی، هر طور که شده، مذاکره کنند و بعدها هم گفتند می خواستیم با ترامپ دیدار کنیم، اما نگذاشتند!

همین طیف، اکنون ناگهان غیرتی شده اند و اصل روابط با روسیه را زیر سوال می برند و حال آن که مسئله آنهاُ موضع روسیه نیست. به رویکرد نیابتی این طیف در مسائل مختلف توجه کنید:

اگر قرار بود براساس مواضع این طیف -که با منویات غرب مو نمی زند- رفتار کنیم، باید روابط با عراق و سوریه و ونزوئلا و آفریقا و چین و روسیه را به هم می زدیم، چند جبهه جنگ با افغانستان و جمهوری آذربایجان باز می کردیم و سر آخر که قطعات پازل مطلوب غرب کامل شد، از موضع ضعف مقابل آمریکا زانو می زدیم و می گفتیم امتیازات مد نظرتان در برجام ۲ و ۳ را دیکته کنید تا امضا کنیم!

همچنین طبق رویکرد مدعایی غربگرایان، همین حالا باید دولت های اروپایی کاملا باید با آمریکا قطع رابطه می کردندِ چرا که به شهادت خیلی ها مثل رابرت کندی، جان مرشایمر و جیمز بیکر (وزیر خارجه اسبق) آمریکا هم بانی جنگ اوکراین بود و هم بنابر اعلام امانوئل ماکرون، گاز را پنج برابر گران تر به اروپایی ها می فروشد.

همراهی روسیه در بیانیه کذایی، خبط و خطای بزرگی است و اعتراض ایران هم با زبانی صریح به آنها منتقل شده است. ضمنا باید توجه داشت که روسیه، بعضا در معرض نفوذ بوده، و در اثر بازی پنهان غرب، دچار خطای محاسباتی شده است.

بیانیه مذکور، بیش از آن که بیانیه ای روسی یا عربی باشد، آمریکایی -انگلیسی است؛ چیزی عاید صادر کنندگان نمی کند، اما خاصیتش، تنش آفرینی در روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بی نظیر منطقه است.

غرب پس از واگرایی کشورهای عربی در یکی دو سال اخیر، نگران کاهش تنش ها در میان کشورهای منطقه و نزدیکی آنها به یکدیگر است که نیاز به دخالت آمریکا و اروپا را کمتر می کند

روس ها در اثر نفوذ زدگی و خطای محاسبه بود که یک بار در تله آمریکا در افغانستان افتادند و نوبت دوم، گرفتار وعده های فریبنده غرب و فروپاشی شوروی شدند.

شاید کسانی بگویند ماجرای اوکراین از همین قسم است. پاسخ این است که روسیه ولو با تاخیر، پیشدستی کرد و نگذاشت آمریکا نقشه تبدیل اوکراین ( ۶۰۰ کیلومتری مسکو) به پایگاه نظامی و اطلاعاتی را کامل کند. این، ماهیتا با توسعه طلبی شوروی متفاوت است.

میزان همکاری های ما با روسیه (و هر کشور دیگر) بر اساس منافع مشترک است. ما در جنگ سوریه با تدبیر شهید سلیمانی، روسیه را در مقابل جنگ نیابتی آمریکا به شکل موثر همراه کردیم و تهدیدی مشترک را از سر خود و منطقه راندیم.

ما با منطق امیر مومنان (ع) وارد جنگ با داعش در عراق و سوریه شدیم که فرمود با دشمن بجنگید پیش از آن که با شما بجنگند. َوَاللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا. به خدا سوگند با هیچ قومی در خانه‌اش نجنگیدند، مگر آن که او را خوار ساختند. (خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه)

از سوی دیگر، جنگ روسیه با غرب در اوکراین، ضمن این که به نظم جهانی آمریکایی ضربه می زند، در عمل توانسته بخش مهمی از فشار علیه کشورمان را کاهش دهد و تمرکز غرب را به هم بزند. تعاملات ضد تحریمی هم در جای خود برای طرفین سودمند بوده است.

منافع و مصالح مشترک، علت همکاری ما با کشورهاست؛ اما در عین حال، موجب اغماض در مقابل مواضع معارض نمی شود. پاسخ بیانیه، بیانیه است و اقدام عملی، اقدام متقابل.

نهایتا این که جمهوری اسلامی ایران به گواهی دفاع مقدس، جنگ با داعش، و ضربات وارده به آمریکا و اسرائیل، سر سوزنی درباره تمامیت ارضی خود کوتاه نمی آید. این حقیقت را هم کشورهای حاشیه خلیج فارس می دانند، هم روسیه، و هم و آمریکا و انگلیس.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.