تحولات اوکراین| حمایت غرب از کی‌یف نقطه اوج خود را گذرانده/ زلنسکی مجبور به دادن امتیاز ارضی می‌شود؟

پیش‌بینی نابودی کامل ارتش اوکراین در آینده نزدیک توسط کارشناس نظامی آمریکایی، فراخوان همه مشمولان خدمت سربازی، حتی پزشکان زن در اوکراین و تلاش زلنسکی برای مخفی نگه‌داشتن سطح فساد مالی در کشورش از جمله مهمترین رویدادهای پیرامون جنگ هستند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :   روزنامه "نیویورک تایمز" در تحلیلی نوشته است که مقامات کی‌یف نگران آن هستند که حمایت کشورهای غربی از اوکراین به‌دلیل وخامت اوضاع در منطقه خاورمیانه قطع شود.

در این مطلب آمده است: «حتی قبل از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه در هفته گذشته، این حس قوی در اروپای چشم به واشنگتن دوخته وجود داشت که جهان دیگر به "نقطه اوج اوکراین" رسیده است و حمایت از نبرد کی‌یف علیه تهاجم روسیه دیگر هرگز به‌اندازه گذشته نخواهد بود.»

این مقاله همچنین یادآور شده است که اوکراین در حال ایجاد جنجال فزاینده‌ای در اروپاست و مبارزات انتخاباتی سخت در لهستان تنش در روابط ورشو با کی‌یف را برجسته کرده است، ضمن اینکه، اتحادیه اروپا قبول دارد که اگر واشنگتن از کمک به کی‌یف امتناع ورزد، کشورهای اروپایی نمی‌توانند شکاف موجود در فهرست تقاضاهای روزافزون اوکراین را پر کنند.

سرهنگ بازنشسته داگلاس مک‌گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون نیز در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرد که ولادیمیر زلنسکی ممکن است در مذاکرات با روسیه مجبور به دادن امتیازات ارضی شود. به‌گفته وی، رئیس جمهور اوکراین به‌احتمال زیاد اودسا و خارکوف را نیز از دست خواهد داد تا بتواند حاکمیت کی‌یف را بر آنچه باقی مانده است، حفظ کند.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه طرف روسی شروط خود برای پایان جنگ را تغییر نداده است، افزود: کی‌یف بدون کمک ایالات متحده قادر به ادامه درگیری نخواهد بود و توقف کمکها، نقطه پایانی برای سیاست نظامی زلنسکی خواهد بود.
این کارشناس نظامی آمریکایی در پایان گفت: "اگر ایالات متحده کمک به اوکراین را متوقف کند، سایر اعضای ناتو نیز از واشنگتن تبعیت خواهند کرد."

در این رابطه، اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران دریایی آمریکا ابراز عقیده کرد که  ارتش اوکراین متحمل خسارات بسیار سنگینی شده است و در آستانه نابودی کامل قرار دارد. وی یادآور شد که طرف اوکراینی "تعدادی نیروی ذخیره دارد که به نبرد خواهد فرستاد"، با این حال، او مطمئن است که ارتش اوکراین دیگر در حال نابودی است.

این افسر سابق اطلاعاتی افزود که ولادیمیر زلنسکی نیز به خسارات سنگین و نابودی گسترده تانک‌ها و سایر خودروهای زرهی سنگین اعتراف کرده و هشدار داده است که توپخانه ارتش اوکراین به‌طور کامل منهدم شده است،
این در حالی است که مجله لهستانی Myśl Polska نیز گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی ممکن است در شرایط جدید برای مذاکره با روسیه آماده شده باشد. به‌نوشته این مجله، زلنسکی دیگر در سخنرانی‌های روزانه اخیر خود تقریباً به وضعیت ارتش اوکراین اشاره نمی‌کند و با اضطراب درباره درگیری فلسطین و اسرائیل نظر می‌دهد و این به‌دلیل آگاهی او از وضعیت واقعی کشورش است، از جمله اینکه کمک‌های غرب به‌سختی برای هر دو طرف اوکراینی و اسرائیلی به‌طور همزمان کافی است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و نود و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

روزنامه ولت: اوکراین و اسرائیل باید برای تأمین تسلیحاتی ناتو بجنگند

روزنامه دی‌ولت (Die Welt) آلمان نوشته است: با توجه به روند اوضاع کنونی به‌نظر می‌رسد که مقامات اوکراینی و اسرائیلی به‌دلیل محدودیت منابع ائتلاف آتلانتیک شمالی باید برای به‌دست آوردن تسلیحات نظامی از کشورهای غربی با یکدیگر بجنگند.

در این تحلیل آمده است: «کشورهای عضو ناتو نمی‌خواهند توان دفاعی خود را به خطر بیندازند و علاوه بر هزینه‌های بالا، باید اضافه کرد که ذخایر تسلیحاتی، به‌خصوص توپخانه و سیستم دفاع ضدهوایی آنها نیز محدود شده است، این در حالی است که هم اسرائیل و هم اوکراین به آنها نیاز فوری دارند.»

این نشریه افزود: در زمان حاضر بحث‌های فعالی میان کشورهای عضو ناتو در مورد "رقابت بر سر منابع تسلیحاتی" وجود دارد، این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به‌دلیل وضعیت کنونی در فلسطین و اسرائیل "بسیار عصبی" شده است و تلاش می‌کند مقامات ناتو را برای ادامه کمک نظامی قانع کند.

در اوکراین همه افراد مشمول خدمت سربازی باید به مراکز نظامی مراجعه کنند

رسانه‌های اوکراینی با استناد به بیانیه دفتر مطبوعاتی نیروی زمینی ارتش گزارش دادند که از تمامی افراد مشمول خدمت سربازی، خواسته شده است برای به‌روزرسانی اطلاعات خود به ادارات ثبت‌نام و سربازگیری مراجعه کنند، این درخواست در مورد پزشکان زن اوکراینی نیز صدق می‌کند.

طبق این گزارش، افراد مشمول خدمت سربازی، در صورت داشتن حق تعلیق اعزام به جبهه باید مدارک مربوطه را ارائه دهند.

در اوایل ماه اکتبر، اوکراین امکان فراخوان خدمت همه مردان در صفوف ارتش را داد. رومن ایستومین، رئیس اداره ثبت‌نام و سربازگیری ارتش گفت که هر مردی در کشور باید برای جنگ آماده باشد.

زلنسکی از رسانه‌های اوکراینی خواست درباره فساد چیزی ننویسند

رسانه‌های گروهی اوکراینی فاش کردند که رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی از خبرنگاران اوکراینی خواسته است در صورت اطلاع از وضعیت فساد در این کشور، آن‌ها را پوشش خبری ندهند.

گفته شده است که رئیس جمهور اوکراین این درخواست را در بحبوحه تحقیقات در مورد قیمت‌های تورم‌یافته مواد غذایی برای ارتش مطرح کرده است، در عین حال، زلنسکی پیشنهاد کرد که خبرنگاران در صورت یافتن اطلاعاتی درباره فساد، از بیان این موضوع با مقامات خودداری کنند و حتی در خصوص این وضعیت کاملاً سکوت کنند. او گفت: تا پیروزی باید سکوت کرد و اگر ما سکوت نکنیم، هیچ پیروزی‌ای حاصل نخواهد شد.

همزمان با این سخنان زلنسکی، دفتر ریاست‌جمهوری از آغاز رسیدگی به قیمت مواد غذایی برای نیروهای مسلح اوکراین خبر داد.

پیش از این، نخست وزیر اوکراین، دنیس اشمیگال وعده داد که مبارزه با فساد به یکی از حوزه‌های کلیدی طرح اصلاحات یکپارچه در کشور تا سال 2027 تبدیل خواهد شد.

کوله‌با اعتراف کرد: سعی دارد آلمان در قبال اوکراین احساس گناه کند

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین اعتراف کرد که در تلاش است در مقامات برلین احساس گناه تاریخی در قبال این کشور ایجاد کند.

وی در مصاحبه‌ای گفت: آلمان هرگز در برابر اوکراین به‌خاطر رویدادهای تاریخی دوران جنگ جهانی دوم احساس گناه نکرده است. من بیش از یک بار به‌شیوه‌ای نسبتاً ساده و دیپلماتیک، اشاره کردم که "شما به ما مدیون هستید."، من سعی کردم احساس مسئولیت آنها را در قبال اوکراین بیدار کنم.

کوله‌با با اشاره به وقایع جنگ جهانی اول و جنگ بزرگ میهنی، یادآور شد که آلمان نسبت به اقدامات آن زمان خود در قبال روسیه و یهودیان احساس گناه می‌کند، اما در برابر اوکراین نه و باید این وضعیت تغییر کند.

تیرگی روابط کی‌یف و ورشو به‌دلیل انتخابات آتی در لهستان پیچیده شده است

دیمیتری کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین همچنین اعلام کرد که مشکل در روابط بین اوکراین و لهستان در روحیه رأی‌دهندگان لهستانی تأثیر گذاشته و این مسئله را پیچیده‌تر کرده است.

به‌گفته وی، نیاز در انتخابات آتی لهستان به‌گونه‌ای است که هرکس بتواند ماهرانه‌تر از موضوعات مورد اختلاف بین کی‌یف و ورشو استفاده کند، رأی بیشتری خواهد گرفت و این منطق انتخابات داخلی آنهاست، در عین حال، او تأکید کرد که نباید وضعیت را دراماتیزه کرد.

پیشنهاد تعدادی از اعضای گروه 20: بیانیه نهایی نباید تنها به درگیری اوکراین توجه کند

در روز پایانی نشست رؤسای مجالس کشورهای عضو گروه 20 در هند، نمایندگان بیانیه پایانی را تصویب کردند، در عین حال تعدادی از کشورهای شرکت‌کننده در بند اختصاص داده‌شده به وضعیت اوکراین از عدم اشاره به مناقشات دیگر، از جمله درگیری فلسطین و اسرائیل انتقاد کردند.

اختلافات در این رابطه همچون نشست سران گروه 20 در دهلی ادامه داشت و نمایندگان کشورها به تفاوت دیدگاه و ارزیابی‌ها از وضعیت اذعان کردند و همچنین بر پیامدهای منفی ادامه وضعیت اوکراین برای امنیت غذایی و انرژی جهانی تأکید کردند،
علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در نهمین اجلاس سران پارلمان‌های کشورهای گروه 20 استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای را غیرقابل قبول اعلام کردند، در بیانیه پایانی اشاره شده است: همه کشورها موظف به رعایت اصول حقوق بین‌الملل هستند و دیپلماسی برای حل مناقشات و غلبه بر بحران‌ها بسیار مهم است و جهان امروز نباید دوران جنگ باشد.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.