در جنگ نمادها، نمادین زندگی کنیم

محسن مهدیان، فعال رسانه طی یادداشتی در کانال خود نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مش ق :  رهبرانقلاب در دیدار با ورزشکاران چند تشکر ویژه و خاص داشتند. تشکر از خانم ورزشکاری که با مرد نامحرم دست نداد. تشکر از دختر قهرمانی که با حجاب مسابقه داد. تشکر از مادری که با فرزند روی سکوی قهرمانی رفت. تشکر از ورزشکاری که بر پرچم سجده کرد و ...

تا اینجای ماجرا یک تشکر ساده است؛ اما ساده نیست. توضیح ایشان نشان می دهد ماجرا عمیق تر از یک کار خوب در میدان ورزش است. می فرمایند اینکار شما مثلا سجده در میدان ورزش متفاوت از سجده در خانه است. یا این حجاب فراتر از حجاب داشتن در تهران است.

اما چرا؟ ایندست اقدامات یک نماد است؛ فراتر از نشانه. تفاوت ایندو چیست؟ نشانه یک علامت است. مثلا تابلوی ورود ممنوع. مثلا ابروی در هم کشیده نشانه خشم است. اما نماد چیست؟ نماد فراتر از نشانه است. نماد دارای محتوا و معناست.

به فرق برج آزادی یا برج میلاد با کوه دماوند دقت کردید؟ برج آزادی یا برج میلاد نشانه شهر تهران است. تا می بینید، تهران تداعی می شود. اما کوه دماوند نماد تهران است. نماد استقامت و قدرت و شوکت و غیره....

با این توضیح تشکر رهبرانقلاب از رفتار نمادین ورزشکاران روشن می شود. این رفتارهای نمادین، پیامی را به دنیا مخابره می کند. پیام شخصیت و هویت ایرانی مسلمان. مثلا حجاب ورزشکار ما در میدان مسابقه بسیار فراتر از یک پوشش عادی است. چون معنایی را فراتر از پوشش منتقل کرده اس، و اما اصل حرف اینجاست. جنگ امروز جنگ نمادهاست. امروز بیش از گذشته همه چیز رسانه است و پیام. نماد قدرت رسانه ای بسیار بالا در انتقال پیام دارد. نماد قدرت معناسازی و معنابخشی به امور عادی دارد.

یک نمونه آشکار جنگ نمادین در غزه است؛ حماس نماد ارتش پولادین و شکست ناپذیر در دنیا را ضربه فنی کرد؛ فراتر از واقعیت فیزیکی ارتش اسرائیل. طنین قرآن در غزه نماد پایمردی و مقاومت و توکل و صبوری و شجاعت است و فراتر از نشانه مسلمانی و یا خود واقعی قرائت قرآن است.

حرف تمام است. بیائید نمادین زندگی کنیم. زندگی نمادین یعنی معنا بخشیدن به امور عادی. برای همه ما آش پختن و چایی دادن در خانه با هیات عزاداری متفاوت است. چرا؟ ساده است. چای هیات رنگ امام حسین گرفته است. چای در هیات معنادار می شود.

زندگی نمادین کمک می کند زندگی روزمره ارتقا پیدا کند و امور عادی و حتی مدال آوری تبدیل به عبادت شود و بلکه فراتر از یک سلوک فردی تبدیل به قیام و جهاد شود. جنگ امروز جنگ نمادهاست. هرکس هرجا نشسته است باید نمادهای دشمن را با نمادهای ایرانی-اسلامی هدف بگیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.