چه كساني و با چه تحلیلی خواستار ورود خاتمي به انتخابات هستند؟

 

در ميان اردوگاه اصلاح‌طلبان چند دیدگاه براي اصرار بر ورود سيدمحمد خاتمي وجود دارد:

1- برخي معتقدند كه در شرايط حاكم بر اردوگاه اصلاح‌طلبي، اين تنها خاتمي است كه می‌تواند اجماع گروه‌هاي سياسي اصلاح‌طلب را به همراه داشته باشد. ضمن آنكه خاتمي(و لااقل هاشمی) تنها گزینه‌ای هستند که خواهند توانست هواداران را كه پس از ناكامي در انتخابات سال‌های 88 و90 در نااميدي به سر مي‌برند، بار ديگر اميدوار ساخته و به پاي صندوق‌هاي راي بكشانند.

2- نظریه ضعیف ديگر آن که ورود خاتمي به صحنه انتخابات، فضا را براي ديگر نامزدها جهت عبور از فيلتر نظارتي شوراي نگهبان باز خواهد كرد. در واقع، در اين مدل از بازي، خاتمي نقش نامزد بدل را ایفا كرده و گزينه اصلي فرد ديگري چون جهانگیری و عارف خواهد بود. ضمن آن كه در صورت رد صلاحيت شدن خاتمي، او مي‌تواند با حمايت علني از نامزد اصلي تعيين صلاحيت شده در تقويت آراء وي موثر باشد.

3- ديدگاه سوم که متعلق به افراطیون و فتنه گران است با علم به آنكه خاتمي تائيد صلاحيت نخواهد شد از حضور وي صحبت مي‌كنند. آنان معتقدند، حضور پر مناقشه خاتمي در انتخابات و رد صلاحيت وي، زمينه را براي ناامن سازي انتخاب فراهم آورده و بار ديگر زمينه فعال شدن اپوزيسيون و ضدانقلاب و رسانه‌هاي بيگانه و اغتشاش و درگيري را فراهم خواهد کرد و فتنه 88 تجدید و تکرار خواهد شد. برگزاري انتخابات در فضايي ناامن جمهوري اسلامي را با بحران مشاركت و مشروعيت مواجه خواهد ساخت.

4- دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که تکرار نام خاتمی به بهانه انتخابات را تلاش برای احیاء حیات سیاسی وی و مشروعیت‌بخشی به اصلاح‌طلبانی می داند که در فتنه 88 یا به ایفای نقش پرداختند و یا حمایت کردند و یا در مقابل خیانت سران و عاملان فتنه سکوت کرده، از محکومیت لفظی اقدام غیر قانونی آنها نیز دریغ کردند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.