علت نامگذاری سال 92 به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی چیست؟

الف)چیستی حماسه
كلمه حماسه به معني شدت و صلابت و گاه به معني شجاعت و حميت است.حماسه در اصطلاح به معناي وقايع و اتفاقاتي است كه بسيار تأثيرگذار بوده و سرشار از شهامتها و دلاوريهاي بسيار باشد. حماسه یعنی واقعه جهادگونه و پر شور و نشاط.
ب) چرایی حماسه
جمع بندی از حرکت کشور به سمت اهداف والا و شرایط موجود و همچنین تمرکز بدخواهان نظام اسلامی بر مسائل سیاسی و اقتصادی، نشان می دهد که حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی یک نیاز ضروری در شرایط کنونی است.
به عبارت روشن تر کارهای عادی نمی تواند پاسخگوی نیاز کنونی جامعه و رفع کننده مشکلات باشد و دشمنان را به عقب نشینی وادارد بلکه باید کاری جهادگونه و پر شور و نشاط در عرصه سیاست و اقتصاد انجام شود.
به گواهی تاریخ و تجربه دوران انقلاب اسلامی حضور گسترده مردم در عرصه های مختلف بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده است و قطعا اگر این حضور به شکل حماسی باشد موثرتر خواهد بود. به تعبیر امام خامنه ای: در زمینه‌ی امور سیاسی، كار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ كه در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و به یك معنا مقدرات عمومی كشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می كند.
زمینه های طرح حماسه سیاسی را می توانیم چنین برشماریم:
1- در صحنه داخلی
روند اختلافات سلیقه ای در عرصه سیاسی - روند بد اخلاقی های سیاسی - احتمال توطئه و فتنه در عرصه انتخابات
2- در صحنه بین المللی
قرار گرفتن در پیچ تاریخی- متراکم شدن فشارهای دشمن - سرنوشت سازی در عرصه هسته ای
اهداف طرح حماسه سیاسی موارد زیر را شامل می شود:
 نشاط سیاسی
 تقویت مقبولیت و پشتوانه مردمی نظام
 معرفی الگوی مردم سالاری دینی
 تغییر نگرش در مخالفان و دشمنان
 کاهش و رفع تاثیرگذاری فشارها
 معکوس سازی تغییر محاسبات
 خنثی سازی توطئه های سیاسی
 ایجاد پشتوانه مردمی برای حفظ حقوق هسته ای
 سرمایه گذاری برای آینده و بیمه کردن نظام
 عزت طلبی در عرصه سیاست خارجی
اما در باره ضرورت حماسه اقتصادی
آمریکا برای جلوگیری از اثبات قابلیت تمدن سازی اسلام و الگو دهی نظام اسلامی به جهان، از چند سال پیش تحریم گسترده و بی سابقه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داد و هر سال آنها را شدت بخشید بویژه تحریم خرید نفت، تحریم ارز، فلزات گرانبها و در نهایت تحریم واردات کالاهای حیاتی از جمله دارو و مواد اولیه مورد نیاز.
مطالعه مسيري که مقام معظم رهبري در سال های گذشته با نامگذاری اصلاح الگوی مصرف ، همت و کارمضاعف ، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ترسیم کردند تا امسال به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی رسیدند این موضوع را به اثبات می رساند که در مسیر تبدیل ایران اسلامي به یک قدرت اقتصادی، ایشان از ریشه ای ترین کارها همچون تغییر فرهنگ مصرف در کشور تا ملزومات آن یعنی حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی و خلق حماسه در عرصه اقتصاد توجه لازم را داشته و راه را نشان داده اند.
ج) چگونگی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
ارکان تحقق حماسه سیاسی موارد زیر را در بر می گیرد:
1. حضور گسترده و پرشور مردم درانتخابات و سایر عرصه های سیاسی
2. انتخاب آگاهانه و از روی بصیرت
3. توجه به توطئه ها و نقشه های دشمن
4. حفظ مصالح عمومی و منافع ملی و ترجیح آن بر منافع فردی و گروهی با همبستگی ملی
در تمام طول سال با توجه به شرایط داخلی وخارجی لازم است حضور مردم به گونه ای باشد که فتنه انگیزی های داخلی وتلاش برای انحراف مسیر انقلاب اسلامی مجال بروز نیابند واین مهم میسور نمی شود مگر با یک حضور حماسی .
ارکان تحقق حماسه اقتصادی را نیز می توان چنین برشمرد:
• تغییر باورها
• تغییر ساختارها
• تغییر رفتارها
محورهای تغییر باورها
• امکان حل مشکلات
• اعتماد به نفس و توان رفع مشکلات
• تأثیر تلاش فرد فرد مردم
• جنگ اقتصادی
محورهای تغییر ساختارها
• خروج از اقتصاد نفت محور
• تشکیلات و قوانین کارآمد درتولید ملی – صادرات و واردات – تجارت
• نظارت جدی و مستمر
• مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی
• مردمی کردن اقتصاد
محورهای تغییر رفتارها
• اصلاح الگوی مصرف
• اصلاح سبک زندگی و کاستن توقعات و تجملات
• ترجیح منافع ملی به منافع فردی
• اهتمام به کار و تلاش مفید
براین اساس روشن است که حماسه در دو میدان سیاست و اقتصاد برای ملت ایران از شرایط ضروری پیشرفت و حفظ عزت و استقلال کشور است تا دشمنان را از اهداف شوم خود ناکام سازد.همچنانکه امام خامنه ای فرمودند:
سال ۹۲ برابر چشم‌انداز امیدوارانه‌ای كه به لطف پروردگار و همت مردم مسلمان برای ما ترسیم شده است، سال پیشرفت و تحرك و ورزیدگی ملت ایران خواهد بود؛ نه به این معنا كه دشمنیِ دشمنان كاسته خواهد شد، بلكه به این معنا كه آمادگی ملت ایران بیشتر و حضور او مؤثرتر و سازندگی آینده‌ی این ملت به دست خودشان و با همتِ با كفایت خودشان ان‌شاءالله بهتر و امیدبخش‌تر خواهد شد.
البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد، با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد، با دل پر امید و پر نشاط باید وارد میدانها شد و با حماسه‌آفرینی بایدبه اهداف خود رسید. (پیام نوروزی سال 92)
بدیهی است یکایک ملت ایران در حماسه آفرینی سال 92 می توانند وبلکه بایستی برای نمایش عزم واراده ملی در برابر دشمنان و بدخواهان، نقش موثری ایفاکنند.
آحاد مسئولان ومردم با دقت و اندیشه در ارکان تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی به روشنی، وظیفه و مسئولیت دینی وملی خود را در خواهند یافت.البته مهم تر از درک وفهم وظیفه، برنامه ریزی و اهتمام جدی در عمل به وظیفه در ابعاد فردی و اجتماعی است.

بهزاد کاظمی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.