در مورد حلقه انحرافی یا جریان موسوم به انحرافی توضیح دهید. چرا به برخی افراد دولت فعلی جریان انحراف می گویند؟

 

حلقه انحرافی اصطلاحی ا‌ست که از سال ۱۳۸۹، برای توصیف حلقه‌ای از نزدیکان در دولت محمود احمدی ‌نژاد ابداع شده است. این حلقه تمایلات لیبرالی و ملی‌گرایانه زیادی دارد. این حلقه در مباحث فکری و عقیدتی تا مسائل اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی دارای انحرافات آشکاری هستند.

ظهور حلقه انحرافی را باید در راستای راهبرد نفوذ و استحاله تحلیل نمود. نفوذ و استحاله یکی از راهبردهایی است که نظام سلطه برای مهار و مقابله با قدرت ملی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، طراحی و عملیاتی نموده است. هدف از این راهبرد، تحریف گفتمان انقلاب اسلامی و القاء ناکارآمدی آن و ایجاد گفتمان انحراف می باشد.

طراحان و هدایت کنندگان فاز جدید راهبرد نفوذ و استحاله،چندگام را مورد توجه قرار دادند.

1)سرپل گیری از درون نظام

2)رسمیت دادن به ملاکها و معیارهای نفوذ و القاء آن به صورت رسمی (ازجمله تأکید بر ملیت ومکتب ایرانی)

بدین ترتیب جریان نفوذ (جنگ در پناه صلح) آرام آرام، اما هوشمندانه ظرفیت لازم را برای مراحل دیگر راهبرد نفوذ و استحاله فراهم می سازد.

3)شبکه سازی

4)تولید سرمایه اجتماعی با سرمایه گذاری بر روی طبقات متوسط

5)تغییر فاز فرهنگی و گفتمانی به فاز سیاسی

در این راهبرد اهداف جریان نفوذ موارد زیر را شامل می شود:

1ـ تحریف مبانی دینی(مبانی گفتمان انقلاب)؛

2ـ ترویج تسامح و تساهل و کم رنگ نمودن ارزش های دینی؛

3ـ تجزیه هویت ملی و اشاعه ملی گرایی؛

4ـ ناکارآمد سازی نظام دینی؛

5ـ تضعیف ولایت فقیه و اقتدار ولی فقیه؛

6ـ ترویج اسلام منهای فقاهت و مرجعیت؛

7- تغییر آرایش سیاسی گفتمان انقلاب؛

8- خدشه وارد نمودن به وحدت جهان اسلام؛

9- مذاکره با آمریکا.

در این رابطه، زمانی حساسیت بیشتر می شود که به وضوح مشاهده می کنیم افرادی در داخل کشور می‌کوشند با ارائه و ترویج گفتمان انحرافی، آن را به عنوان "نواصولگرایی " مطرح کنند.

ترجمان اندیشه های ریچارد فرای و حلقه مشاوران "بنیاد مطالعات ایران " و آراء برخی ایرانیان خارج از کشور در لایه‌هایی از گفتمان انحرافی و ارتباط با افرادی همچون هوشنگ امیر احمدی، این حساسیت را دو چندان می کند.

شخصیت‌های وابسته

اسفندیار رحیم مشایی که به عنوان رهبر حلقه انحرافی از او یاد می‌شود ، رئیس دفتر و سرپرست سابق نهاد ریاست جمهوری ایران و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد از اواخر سال 91.

حمید بقایی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری.

محمد شریف ملک‌زاده دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.

علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، مدیر موسسه مطبوعاتی ایران و مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در دوران تصدی شهرداری تهران و ریاست جمهوری.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور.

عباس امیری فر رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری.

نمونه انحرافات

پایان دوره اسلام گرایی

مشایی در سخنانی اظهار داشته است: « دوره اسلام گرایی به پایان رسیده است. یک انقلاب در سال57 کردیم که انقلاب را صادر کنیم».

 وی با ذکر مثالی اسلام گرایی را با اسب سواری مقایسه و گفت:«دوره اسب سواری تمام شده اما هنوز اسب هست» .

وی در ادامه بیان کرد: «روند توسعه در دنیا رو به این سمت می رود که حتما نباید بشر مسلمان بشود تا به حقانیت برسد، این دوره رو به پایان است!، هر مسیحی ، یهودی،زرتشتی،بودایی،برهمایی ،بودایی و.. نباید لزوماً مسلمان بشوند تا به حقانیت برسند!»

ادغام سازمان حج و زیارت با سازمان میراث فرهنگی

در سال 88، سازمان حج و زیارت را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ملحق می‌نمایند. آقای ری‌شهری می‌گویند: «بنده استعفا می‌دهم.» در نهایت مقام معظم رهبری وارد میدان شده و این موضوع نیز ختم به خیر می‌گردد.

حمل قرآن توسط خانم ها در حال دف زدن

در افتتاحیه‌ی همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران» و قبل از مراسم قرائت قرآن، چند خانم با لباس محلی دف زنان قرآن را حمل و تحویل قاری نمودند. آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در این باره، موضع گیری می‌نمایند.

دعوت از هوشنگ امیراحمدی دلال رابطه با امریکا

مشایی در موارد گوناگون از «هوشنگ امیراحمدی» دعوت می‌کند. هوشنگ امیراحمدی آشکارا اعلام می‌دارد، 30 سال است که ما می‌خواهیم بگوییم ملی‌گرایی؛ ولی نمی‌گذارند و همواره اسلام، اسلام، اسلام سر می‌دهند. یک نفر که توانسته به جو، غالب شود، مشایی است که ملی‌گرایی را ترویج می‌دهد.

طرح مکتب ایرانی

مکتب ایرانی اصطلاحی است که در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور (اوایل مردادماه ۱۳۸۹) توسط اسفندیار رحیم‌مشایی بکار رفت. این مفهوم، به عنوان یکی از بزرگترین بدعت‌های جریان مذکور معرفی می‌گردد.

مستند ظهور بسیار نزدیک است

ساخت و توزیع گسترده مستندی با عنوان ظهور بسیار نزدیک است در آذر و دی ماه سال ۱۳۸۹توسط حلقه انحرافی باانتقادات فراوانی مواجه شد.

جنجال ویژه‌نامه خاتون

در پی انتشار ویژه‌نامه ۲۵۸صفحه‌ای روزنامه ایران به نام ویژه‌نامه خاتون ۱در مرداد ماه ۱۳۹۰، خبرسازترین مطلب منتشر شده در ویژه نامه روزنامه ایران، مصاحبه مهدی کلهر بود که که رنگ سیاه چادر را تقلیدی از لباس مشکی مردان و زنان غربی در «مجلس‌های شبانه عیاشی اروپا» در زمان ناصرالدین شاه دانسته و گفت: «از لحاظ فلسفه حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تیر نگاه هیز مردان قرار ندهد، قطعا چادر بدترین پوشش است چون چهره زن را قاب می‌کند.»

اعلام دوستی با مردم اسراییل!!،

زیر سوال بردن مدیریت انبیا بویژه حضرت نوح

 ترویج اباحه گری در حوزه فرهنگ و ....

عزل حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات وغیبت یازده روزه محمود احمدی‌نژاد

روز یکشنبه ۲۸فروردین ۱۳۹۰، با تحریک و تسلط این طیف ماجرای برکناری وزیر اطلاعات از سوی رییس جمهور پیش آمد و رییس جمهور به رغم حکم حکومتی مقام معظم رهبری، برای بازگشت وزیر اطلاعات  بر سر کار خود در این امر تعلل کرد و در اعتراض به مخالفت رهبری در عزل حیدر مصلحی به مدت یازده روز در دولت حضور نیافت.

اگرچه با تدبیر مقام معظم رهبری و هوشمندی مجموعه دولت این مسأله نهایتاً با تفاهم به پایان رسید اما رسانه‌های بیگانه توانستند با پررنگ سازی نظریه حاکمیت دوگانه در ایران به مضمون سازی علیه نظام دست بزنند.

شاخص‌هاي مهم حلقه انحرافي

1- قدرت‌طلبي و تلاش برای بقا در قدرت

2- مطلق‌انگاري خود و خودمحوري

3- التقاط فكري

4- استفاده ابزاري از موضوع مهدويت

5- تأكيد افراطي بر باستان‌گرايي و ايرانيت

6- عدم اعتقاد به ضرورت حاكميت ولايت فقيه در زمان نزديك به ظهور

7- قائل بودن به اسلام بدون روحانيت

8- انسان‌محوري بر مبناي التقاط تفكر اسلامي و اومانيسم

9- صلح جهاني با معنايي متضاد از فرهنگ قرآني

10- عدالت‌محوري با رويكرد مساوات (عدالت توزيعي)

11- عرفان‌گرايي كاذب ومعناگرايي خرافه‌آميز

12- زير سؤال بردن مديريت الهي انبيا

13- تظاهر به سنت‌گرايي در عين اعتقاد به مدرنيته

بازداشت مرتبطین با مشایی

پس از موضع گیری علیه اسفندیار رحیم مشایی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، ۲۵نفر از مرتبطین با اسفندیار رحیم مشایی، توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شدند.پریوش سطوتی، افشین روغنی معاون اقتصادی و امور بین الملل وزارت صنایع و معادن ایران، علیرضا مقیمی مدیرعامل منطقه آزاد ارس، کاظم کیاپاشا، مسئول ارشد نهاد ریاست جمهوری، محمد شریف ملک‌زاده، دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و علی‌اصغر پرهیزکار مدیرعامل منطقه آزاد اروند در میان دستگیرشدگان قرار داشتند در بین دستگیرشدگان برخی مدعیان علوم غریبه نیز وجود داشتند. عباس امیری فر از نزدیکان مشایی و امام جماعت نهاد ریاست جمهوری به علت ارتباط با انتشار سی دی ظهور بسیار نزدیک است، بازداشت شد و از سوی دادگاه ویژه روحانیت تحت بازجویی قرار گرفت.هم چنین در بین این افراد، فردی به نام عباس غفاری به جرم رمالی، جن گیری و تجاوز دستگیر شد

حمید بقایی از مرتبطین با مشایی بدلیل عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری که پیرامون اقدامات وی در دوران تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی صادر شده بود به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. احمدی نژاد از بقایی دفاع کرد.هم چنین در ۲۳خرداد ۱۳۹۰محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، اعلام کرد بیش از ۱۲نفر از منسوبین به جریان انحرافی دستگیر شده‌اند.

علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا و مدیر موسسه مطبوعاتی ایران در تاریخ ۲۹آبان ۱۳۹۰، به دلیل چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی به ۶ماه و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی به ۶ماه دیگر و در مجموع به یک سال زندان و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم شد. از دیگر دلایل محکومیت جوانفکر مصاحبه او با روزنامه اعتماد درباره عملکرد قوه قضائیه و سخنان دادستان کل کشور و توهین به حجاب اسلامی در ویژه نامه خاتون اعلام شد.

 

بهزاد کاظمی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.