ترس رژیم صهیونیستی از حملات احتمالی حزب‌الله

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به حملات رژیم صهیونیستی به بلندی‌های جولان پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 20 ژانویه 2013 (30 دی) در مقاله‌ای به حملات رژیم صهیونیستی به بلندی‌های جولان پرداخت و نوشت: ایران دوشنبه تأیید کرد که یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران در میان کشته‌های حملات اسرائیل[رژیم صهیونیستی] است. طی این حمله چند تن از نیروهای حزب‌الله در جنوب سوریه کشته شدند. این حادثه نشان‌دهنده تنش و غیرقابل پیش‌بینی بودن اوضاع در منطقه پس از این حمله است. این حمله، اسرائیل را در رویایی و تنش مستقیم با ایران و حزب‌الله در خاک سوریه قرار داد. چنین حمله‌ای سبب می‌شود بر حزب‌الله فشار آید تا با ابزار نظامی پاسخ دهد که البته خطر تشدید کشمکش درباره جنگ داخلی سوریه را به همراه دارد. کشته شدن سرتیپ محمدعلی الله‌دادی بر شواهد مداخله نظامی عمیق ایران در جنگ سوریه افزود؛ اما این حمله که به کشته شدن وی منجر شد، ظاهراً نشان‌دهنده پایان توافق ضمنی میان بازیگران خارجی سوریه (اسرائیل، ایران، حزب‌الله، ترکیه، آمریکا و متحدان عرب خلیج‌فارس) است که مطابق آن، تاکنون از درگیری مستقیم با یکدیگر پرهیز کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: رسانه‌های اسرائیلی با نقل قول از منابع اطلاعاتی ناشناس گزارش دادند که مقامات معتقد بودند حزب‌الله سرگرم برنامه‌ریزی حمله علیه اسرائیلی‌ها از این منطقه نزدیک جبهه بلندی‌های جولان بود. این تشدید تنش این موضوع را برجسته می‌کند که چگونه سوریه اساساً به مکانی برای مداخله خارجی تبدیل شده است به‌طوری‌که این بازیگران خارجی هر یک منافع درهم‌تنیده و گاه متضادی در خاک سوریه دارند. به موازات آنکه کشور سوریه طی چهار سال جنگ داخلی از هم پاشیده شده، این بازیگران خارجی بدون ترس و با خیال راحت دستورکار خود را به پیش می‌برند. وضعیت به‌گونه‌ای است که گام‌های اشتباه می‌تواند به‌طور قطعی به گسترش جنگ منجر شود. کمتر از دو سال پیش، حزب‌الله و ایران عمدتاً تلاش می‌کردند نقش‌های نظامی خود را در سوریه بدون سر و صدا به پیش ببرند. اما اکنون مقامات ارشد نظامی ایران و نیروهای حزب‌الله در سوریه حضور گسترده دارند و ضمن ارائه مشاوره نظامی حتی در کنار نیروهای سوریه وارد جنگ مستقیم شده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، اسرائیل عمدتاً بر فعالیت شورشیان مرتبط با القاعده که در جنگ علیه دولت سوریه شرکت دارند، چشم خود را بسته است. این شورشیان نزدیک مرز اسرائیل حضور دارند. بیمارستان‌های اسرائیل میزبان شورشیان سوری از جمله گروه‌های مرتبط با القاعده بوده‌اند که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کرد و مجاز به عبور از مرز بوده‌اند. این مسئله سبب شده دولت سوریه، اسرائیل را به حمایت از افراط‌گرایان سنی متهم کند. تلویزیون المنار گزارش داد که دلیل دیدار مقامات ارشد نظامی از این منطقه، بررسی نوع و ابعاد همکاری شورشیان و اسرائیلی‌ها بوده است. به موازات آنکه ایران آشکارتر در سوریه فعالیت می‌کند، عربستان سعودی و سایر پادشاهی‌های سنی خلیج‌فارس به حمایت مالی و تسلیحاتی خود از شورشیان مخالف اسد ادامه می‌دهند. کامل وزنه، تحلیل‌گر سیاسی لبنانی، می‌گوید: «سوریه به میدان نبردی آشکار تبدیل شده است و هر لحظه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.» اسرائیل تاکنون به‌طور رسمی در مورد این حمله اظهار نظر نکرده است.

تحلیل‌:این روزنامه به برخی کمک‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی به تروریست‌های سوریه اشاره می‌کند؛ اما از اعلام حمایت تمام‌عیار صهیونیست‌ها از تروریست‌ها اجتناب می‌کند، حال آنکه وقتی درباره ایران نظر می‌دهد، می‌گوید ایران در سوریه وارد جنگ مستقیم شده است. درباره عملکرد ایران در سوریه باید به چند مسئله اساسی توجه داشت. آرمان‌های انقلاب اسلامی محور مقاومت منافع مهم ایران و انواع مناسبات دینی و مذهبی و اعتقادی موضوعاتی است که پیوند ایران با تحولات سوریه را محکم کرده که هر یک از فلسفه و منطق روشن و متقنی برخوردار است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.