سوء مدیریت روحانی را برای رئیسی فاکتور نکنید!

محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود مطلبی با عنوان سوء مدیریت روحانی را برای رئیسی فاکتور نکنید منتشر کرد:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق : در برخی رسانه ها و کانال های مجازی وابسته به مدعیان اعتدال و اصلاحات، ضمن کنایه گویی به دولت شهید رئیسی ادعا شده است: "دولت را با صادرات سه میلیارد دلاری بنزین در دست گرفتند، و حالا با واردات ۳ میلیارد دلاری ینزین، تحویل پزشکیان می دهند. زمین سوخته".

ناقض و نصفه نیمه استدلال کردن، گوینده و شنونده را در مغالطه و بدفهمی می اندازد.

مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید. امسال هم، مصرف روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در نوسان بوده است؛ دست کم سی میلیون لیتر افزایش مصرف در سه سال و نیاز به واردات حداقل ۷ میلیون لیتر بنزین برای رفع ناترازی تولید و مصرف.

مصرف بنزین در ۳ سال گذشته، شاهد رشد بیش از ۳۰ درصدی داشته و در صورت ادامه روند افزایشی، ممکن است مجبور به واردات دو برابری بنزین بشویم.

در سال ۹۹ که اوج شیوع کرونا و کاهش محسوس تردد ها و مسافرت ها بودیم، توانستیم حدود ۳ میلیارد دلار بنزین صادر کنیم. اما پنج سال ثابت ماندن قیمت از سال ۱۳۹۸ (با آن فاجعه ای که آقای روحانی در سه برابر کردم قیمت آفرید)، موجب افزایش مصرف (و احتمالا قاچاق) شده است. قیمت ارزان بنزین را می توان با قیمت بطری های نیم لیتری آب (دست کم ۵ هزار تومان) مقایسه کرد و به عمق فاجعه پی برد.

این که از درآمد سه میلیارد دلاری صادرات، به هزینه سه میلیار دلاری واردات بنزین (تفاضل شش میلیارد دلاری) عقبگرد گردیم و این که سه میلیارد دلار هزینه واردات، معادل یک ماه درآمد نفت است، نشان می دهد که خسارات سوء تدبیر های دولت روحانی و شخص وی، یکی دو تا نیست.

مدیریت مصرف بنزین حتما نیازمند هوشمند سازی پرداخت یارانه ای است که به شکل غیر هدفمند به توزیع و فروش بنزین تعلق می گیرد؛ تا هم مردم فرودست از این یارانه ملی محروم نشوند، هم مسیر مصرف و هدر رفت بی رویه محدود شود و هم فرصت های مهم سرمایه گذاری، هزینه واردات بی رویه و بی حد و مرز نشود.

در عین حال تحلیلگران باید مراقب باشند که با غرض ورزی سیاسی، آدرس نادرست به افکار عمومی ندهند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.