پیروزی‌های انصارالله؛ حرکت یمن در مسیری جدید

پایگاه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر در مقاله‌ای به پیروزی‌های انصارالله در یمن پرداخت و نوشت:...

 

 پایگاه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر 7 فوریه 2015 (18 بهمن) در مقاله‌ای به پیروزی‌های انصارالله در یمن پرداخت و نوشت: شورشیان شیعه مورد حمایت ایران در یمن اعلام کرده‌اند اداره کشور را به‌دست گرفته و پارلمان را منحل کرده‌اند. پارلمان جدید، شورای ریاست‌جمهوری پنج‌نفره را به‌منظور مدیریت امور یمن انتخاب خواهد کرد. حوثی‌ها کمک‌های مختلفی از ایران دریافت کرده‌اند و احتمالاً یمن به صحنه نبرد دیگری میان تهران و کشورهای سنی غرب آسیا تبدیل خواهد شد. یمن تنها یکی از چند کشور غرب آسیا است که در آن، گروه‌های متحد یا تحت هدایت ایران، قدرتمندترین بازیگر سیاسی و نظامی به‌شمار می‌روند. یمن طی ماه گذشته که عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور و خالد بحاح،‌ نخست‌وزیر یمن، به دلیل تصرف کاخ ریاست‌جمهوری توسط حوثی‌ها استعفا دادند، در هرج و مرج سیاسی گرفتار شده است.

در ادامه مقاله آمده است: صالح الجملانی، سرهنگ ارتش یمن، پس از حمله شورشیان به کاخ ریاست‌جمهوری، به آسوشیتدپرس گفت:‌ »این اقدام، کودتاست. واژه دیگری برای توصیف این وضعیت نیست و تنها می‌توان آن را کودتا نامید... شورشیان به احتمال بسیار، از عناصری درون دولت مخلوع کمک گرفته‌اند.» یمن با جمعیت تقریباً 25 میلیونی که در شمال با عربستان مرز مشترک دارد، به‌همراه لیبی، مصر و تونس پس از خیزش‌های بهار عربی با انتقال قدرت و تغییر رهبران سیاسی همراه بود. در حال حاضر، این تهدید وجود دارد که یمن به صحنه بی‌ثباتی و خشونت به دلیل خلأ سیاسی و نظامی بدل شود و تحرکات و اقدامات القاعده بر پیچیدگی‌های اوضاع این کشور بیفزاید. حوثی‌ها از قبایل شیعه یمن هستند. طی یک دهه گذشته، موج شورش‌گری آن‌ها شدت گرفته است. اقدامات دولت مرکزی سنی یمن پس از سال 2000 علیه حکومت‌داری سنتی حوثی‌ها و در عین حال، به حاشیه راندن آن‌ها از صحنه سیاسی، سبب شد این گروه بر اقدامات خود بیفزاید.

در پایان مقاله آمده است: در واقع، ایران مدیریت گروه‌های شیعه در سراسر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را در دست دارد. علی خدری، مشاور ویژه پنج سفیر آمریکا و مشاور ارشد سه تن از رؤسای فرماندهی مرکزی آمریکا از 2003 تا 2009، ماه دسامبر به نیویورک‌تایمز گفت: «عراق مستقل نیست، بلکه توسط سلیمانی و رهبر ایران هدایت می‌شود.» اگرچه حوثی‌ها جایگاهی مانند حزب‌الله لبنان در سیاست‌های ایران ندارند و شاخه‌ای متفاوت از اسلام شیعه هستند؛ اما موفقیت‌های روز جمعه حوثی‌ها همچنان به این معناست که گروهی مورد حمایت ایران موفق شده دولت موقت طرفدار غرب را کنار بزند. همچنین این معنا را نیز دارد که تهران حتی بازیگری قدرتمندتر در کشوری پرجمعیت و پر هرج و مرج است که با کشور نفت‌خیز عربستان هم‌مرز است. در عین حال، تنگه باب‌المندب یمن، گلوگاه مهم جهانی انتقال نفت است که در دهانه دریای سرخ قرار گرفته است.

تحلیل‌:نگاه نویسنده یادداشت فوق، نمادی دقیق از نگاه غرب و برخی کشورهای عربی به حرکت بیداری اسلامی است که آنچه امروز در یمن دیده می‌شود، بخشی از آن است. این نگاه، معتقد است که حکومت یمن باید زیر سلطه غرب و وابستگان عربی آن، از جمله عربستان باشد؛ حال آنکه مردم یمن خواهان استقلال همه‌جانبه هستند. در حالی که غرب و برخی کشورهای عربی با راه‌انداختن جنگ‌های خونین در مناطقی که حوزه نفوذ ایران محسوب می‌شود، سعی دارند منافع ایران را نابود کنند، چرا ایران نباید در راستای تفکر انقلاب اسلامی از محرومانی که برای نجات از زیر یوغ استعمارگران به‌پا خاسته‌اند، حمایت کند؟!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.