اهداف و ابعاد حملات دانمارک؛ تشدید اسلام‌هراسی

پایگاه اینترنتی بوستن‌گلوب در مقاله‌ای به حملات دانمارک پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی بوستن‌گلوب 15 فوریه 2015 (26 بهمن) در مقاله‌ای به حملات دانمارک پرداخت و نوشت: دو حمله روز شنبه در دانمارک تکان‌دهنده بود. مردی مسلح به کافه‌ای که در آن، کاریکاتوریست تصاویر پیامبر اسلام(ص) حضور داشت، تیراندازی کرد و ساعاتی بعد، این حملات در نزدیکی کنیسه مهم شهر ادامه یافت. در حمله به کافه یک مرد به دلیل اصابت گلوله کشته و سه پلیس زخمی شدند. هنوز مشخص نیست که آیا این دو حمله به هم مرتبط هستند یا خیر. پلیس به مرکز شهر هجوم برد و ایستگاه بزرگ قطار و مترو را تخلیه کرد و ضمن ایجاد ایست‌های بازرسی به‌منظور بیرون نیامدن شهروندان، وضعیت هشدار اعلام کرد.

در ادامه مقاله آمده است: احساسات ضدمهاجران و ضدمسلمانان در اروپا افزایش یافته و اگرچه نشانه‌ای در مورد هویت عاملان این حملات در کپنهاک وجود ندارد، اما شبکه اجتماعی توئیتر مملو از احساسات ضداسلامی بود. همچنین هراس‌ها از تندرو شدن مسلمانان اروپا افزایش یافته است. دانمارک مانند بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد سفر جوانان دانمارکی به عراق و سوریه برای پیوستن به جهادی‌ها بوده است. حداقل 100 دانمارکی به این دو کشور سفر کرده‌اند. هله تورنینگ، نخست‌وزیر دانمارک، تیراندازی به این کافه را حمله‌ای تروریستی خواند و گفت: کشور در وضعیت هشدار بالا قرار دارد. وی گفت: «ما اکنون با اطمینان احساس می‌کنیم این حمله، انگیزه‌ای سیاسی داشته و بنابراین تروریستی است.» کاریکاتوریستی که احتمالاً هدف این حمله بود، آسیب ندیده است. پلیس اعلام کرده تنها یک فرد مسلح در این حمله حضور داشته است. پلیس دانمارک از این کافه که در آن نشست «هنر، کفرگویی و آزادی بیان» برگزار می‌شد، حفاظت می‌کرد و مرد مسلح نتوانسته بود به داخل کافه برود. این کاریکاتوریست سوئدی به همراه سردبیر روزنامه طنز شارلی‌ابدو در فهرست اهداف تروریستی القاعده در جزیره‌العرب و سایر گروه‌های اسلامی افراطی بوده‌اند. دیگران از جمله سلمان رشدی همچنان یکی از اهداف هستند. سه کارمند روزنامه دانمارکی جیلان-پوسن به‌نام‌های کرت وسترگار، کارستن جوسته و فلمینگ روز که کاریکاتورهای پیامبر اسلام را در سال 2005 منتشر کردند، در این فهرست قرار دارند.

در پایان مقاله آمده است: هله مرت بریکس، یکی از سازمان‌دهندگان این نشست گفت ظاهراً کاریکاتوریست سوئدی هدف این حملات بوده است. لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، این حمله را تروریستی خواند و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور، گفت که وزیر کشور را به‌منظور مشاوره با دانمارکی‌ها خواهد فرستاد.

تحلیل‌: مقامات و رسانه‌های غربی سعی دارند با جنجال‌آفرینی و سوءاستفاده از برخی رخدادهای تروریستی مشکوک و القا کردن ضدیت آن با آزادی بیان، اهانت تعداد معدودی افراد سخیف و پلید به ساحت قدسی پیامبر اعظم(ص) را عادی و مشروع جلوه دهند؛ حال آنکه در نزد مسلمانان تروریسم و اهانت به نبی مکرم اسلام(ص) دو مقوله جدا از هم هستند؛ بنابراین نمی‌توان مجازات مرگ توهین‌کنندگان به شخصیت بی‌بدیل نبی مکرم اسلام(ص) را تروریسم به‌حساب آورد تا افراد خبیث و ناپاک با آن حریمی برای خود بسازند و هتاکی کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.