تضمین‌های امنیتی آمریکا به متحدان عربی

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و راهبردهای آمریکا پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 21 فوریه 2015 (۲ اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و راهبردهای آمریکا پرداخت و نوشت: به گفته مقامات آمریکایی‌ آگاه از جزئیات توافق‌نامه احتمالی، دولت‌های عربی به‌طور غیرعلنی نگرانی خود را درباره مفاد جدید توافق احتمالی، به واشنگتن گوشزد می‌کنند. مسیر دیپلماسی آمریکا با تهران بر هراس برخی کشورهای عربی از آغاز مسابقه هسته‌ی در منطقه و احیای گفت‌وگو برای گسترش احتمالی چتر هسته‌ای آمریکا برای متحدان آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] به‌منظور مقابله با تهدید ایران، افزوده است. کشورهای سنی مهم از جمله عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و قطر گفته‌اند توافق نهایی می‌تواند به ایران تحت تسلط شیعیان اجازه دهد که فناوری‌های مورد نیاز خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را حفظ کند و در عین حال، بسیاری از تحریم‌هایی که طی سال‌های اخیر اقتصادش را فلج کرده، برداشته شود.

در ادامه مقاله آمده است: مقامات عرب گفته‌اند یک توافق احتمالی می‌تواند عربستان سعودی را به سوی متوازن‌سازی توانمندی‌های هسته‌ای با ایران هدایت کند. یک مقام عربی که طی هفته‌های اخیر با دولت اوباما و عربستان سعودی بحث کرده، گفته است: «در این مرحله، ترجیح می‌دهیم روندی که به سوی توافق‌نامه بد حرکت می‌کند، متوقف شود.» دولت اوباما در درجه اول گفته که سیاستش برچیدن کامل زیرساخت‌های هسته‌ای ایران به‌منظور حفاظت از متحدان خاورمیانه‌ای واشنگتن است. با وجود این، اکنون مقامات آمریکایی می‌گویند دیگر ریشه‌کنی تمام زیرساخت‌های هسته‌ای ایران ممکن نیست و گفته‌اند هر گونه توافق نهایی، برخی از توانمندی‌های هسته‌ای را برای ایران حفظ خواهد کرد. ایران ادعای آن‌ها را درباره اینکه که به‌دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است، نفی می‌کند؛ اما توافقی نهایی که توانمندی غنی‌سازی هسته‌ای را برای ایران حفظ کند، می‌تواند به رقابت منجر شود. مقامات عربی به‌طور فزاینده‌ای از وقوع مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در غرب آسیا و شمال آفریقا ابراز ناخشنودی و هراس کرده‌اند. مقامات آمریکایی از افشای مفاد توافق امتناع کرده‌اند، اما تأکید می‌کنند مشاوره نزدیکی با متحدان عرب واشنگتن در این باره داشته‌اند. دولت آمریکا معتقد است که توافق با ایران می‌تواند توان مسابقه هسته‌ای در خاورمیانه را مهار کند و به شعله‌ور شدن آن منجر نمی‌شود.

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: «تنها یک راه‌حل خوب و مورد مذاکره می‌تواند به اعتمادسازی بلندمدت منجر شود که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت... با توجه به اینکه ایران تاکنون توانمندی فنی داشته، هدف ما همواره رسیدن به زمان گریز یک‌ساله بوده است.» جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است برای مذاکرات مستقیم به ژنو سفر کند و در روزهای یکشنبه و دوشنبه با جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، گفت‌وگو کند که هدف آن، هدایت دیپلماسی به مسیری رو به جلو است. برای نخستین‌بار دومین عضو کابینه آمریکا یعنی ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، به هیئت آمریکایی خواهد پیوست تا مشاوره‌های لازم را در مورد مسائل فنی ارائه کند. مقامات آمریکایی و ایرانی، ضرب‌الاجل اواخر ماه مارس را برای رسیدن به توافق مشخص کرده‌اند و گفته‌اند تمدید گفت‌وگوها به دلیل مخالفت‌های بالقوه در تهران و واشنگتن دشوار خواهد بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، آشکارا شانس رسیدن به توافق را پنجاه- پنجاه اعلام کرده است. با توجه به نگرانی‌های متحدان عربی واشنگتن، کاخ سفید احتمالاً باید به آن‌ها تضمین‌های امنیتی بیشتری بدهد که در صورت توافق، بدون برچیده شدن توانمندی ایران در تولید سوخت هسته‌ای، امنیت کشورهای عربی تضمین خواهد شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.