ادعای تازه منافقین در مورد برنامه هسته‌ای ایران

روزنامه یواس‌ای تودی در مقاله‌ای به دروغ‌پراکنی‌های منافقین در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

 

روزنامه یواس‌ای تودی 25 فوریه 2015 (6 اسفند) در مقاله‌ای به دروغ‌پراکنی‌های منافقین در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: یک گروه مخالف ایرانی روز سه‌شنبه تهران را متهم کرد که تأسیسات هسته‌ای پنهانی دارد. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی نشان داده‌اند آماده‌ امتیازدهی به ایران به‌منظور رسیدن به توافق هسته‌ای هستند. در واشنگتن، علیرضا جعفرزاده، سخنگوی شورای ملی مقاومت ایران، تصاویر ماهواره‌ای از آنچه تأسیسات هسته‌ای مخفی در یک پایگاه نظامی خوانده می‌شود، نشان داد. این تأسیسات که تحت حفاظت پوشش‌های ضدرادیواکتیو قرار دارد، برای تحقیق و توسعه و نیز تولید اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود. سونا صمصامی، عضو شورای ملی مقاومت، می‌گوید: «پنهان بودن این برنامه و زیرزمینی بودن آن، نشان‌دهنده هدف آن برای پروژه تسلیحات هسته‌ای است.» وی از آمریکا خواست ایران فوراً شرایط دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این تأسیسات را فراهم کند.

در ادامه مقاله آمده است: صمصامی گفت: «در صورتی که آمریکا در جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات هسته‌ای جدی است، باید تداوم گفت‌وگوها را به دسترسی آژانس به این تأسیسات منوط کند.» اتهامات شورای ملی مقاومت را نمی‌توان تأیید کرد و مقامات آمریکایی به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. اتهامات تازه یک روز پس از دیدار مذاکره‌کنندگان آمریکا و همتایان ایرانی آن در ژنو صورت می‌گیرد. به گفته مذاکره‌کنندگان آمریکایی، ایران پس از 10 سال در صورتی که به محدودیت‌های مورد توافق پایبند باشد، می‌تواند تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهد. از نظر آمریکا، این اقدام، امتیاز بزرگ آمریکا به ایران به‌شمار می‌رود. آمریکا متذکر شده که ایران باید از افزایش تولید سوخت طی این دوره محدودیت پرهیز کند. ایران پافشاری کرده گام‌هایی که برمی‌دارد باید با لغو جدی و سریع تحریم‌های اقتصادی غرب همراه باشد. هدف آمریکا توافقی است که از تولید سوخت هسته‌ای کافی توسط ایران برای ساخت بمب جلوگیری کند. حسین موسویان، سخنگوی سابق گروه مذاکره‌کننده ایران، به یو‌اس‌ای تودی گفت: آمریکا در صورتی که خواهان توافق است، باید مصالحه را بپذیرد. وی گفت: «آن‌ها نمی‌توانند بگویند ایران باید تمام گام‌های مهم را طی شش ماه نخست بردارد و آن‌ها تنها تحریم‌های جدی را پس از 15 سال لغو می‌کنند... ایران تمایل دارد تمام تعهدات خود را در کوتاه‌ترین دوره زمانی اجرا کند.»

در پایان مقاله آمده است: کلر لوپز، تحلیل‌گر سابق سیا در مرکز سیاست‌های امنیتی، می‌گوید: «این افشاگری جدید نشان می‌دهد ایرانی‌ها با نیتی بد مشغول مذاکره هستند.» دیوید آلبرایت، کارشناس تسلیحات هسته‌ای و رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل، مصرانه خواستار احتیاط در مورد ادعاهای این گروه شد. وی گفت: «آن‌ها در شناسایی سایت‌ها خوب عمل کرده‌اند، اما آن‌ها معمولاً در مورد هدف خود برداشت اشتباه داشته‌اند.»

تحلیل‌:این اقدام منافقین احتمالاً از دو جا سرچشمه می‌گیرد: 1- از طرف صهیونیست‌ها؛ که این روزها درباره روند مذاکرات به‌شدت تظاهر به نگرانی می‌کنند و به‌نظر می‌رسد مقامات تصمیم‌گیر آمریکا توجه چندانی به نگرانی آن‌ها ندارند؛ از این رو آن‌ها با دادن اسناد جعلی به منافقین، آن‌ها را در این راستا فعال کرده‌اند. 2- از طرف آمریکا و صهیونیست‌ها؛ تا غیرمستقیم، طرف ایرانی را از اضافه شدن یک بحث مسئله‌برانگیز به مسائل هسته‌ای و موضوعات مذاکرات هراسناک کنند و آن‌ها به روند موجود و افزون‌خواهی آمریکا تن دهند. با توجه به قوی‌تر بودن احتمال اول، به نظر نمی‌رسد که مقامات آمریکا خود را درگیر این موضوع انحرافی کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.