کشتی شاهد؛ چالش‌آفرینی ایران برای آمریکا و عربستان

پایگاه اینترنتی تایم در مقاله‌ای به اقدام ایران در اعزام کشتی کمک‌رسانی به یمن پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی تایم 19 می 2015 (29 اردیبهشت) در مقاله‌ای به اقدام ایران در اعزام کشتی کمک‌رسانی به یمن پرداخت و نوشت: کشتی کمک‌رسانی ایران به خلیج عدن وارد شده که چالشی مستقیم برای عربستان سعودی و آمریکا به‌شمار می‌رود. بنادر یمن تحت محاصره دریایی عربستان و آمریکا هستند. کشتی شاهد 2500 تن کمک‌های انسانی حمل می‌کند و به‌سوی بندر حدیده (تحت کنترل شورشیان حوثی) در حرکت است. مسافران این کشتی تیم پزشکی، روزنامه‌نگاران و فعالان ضدجنگ هستند. عربستان سعودی متعهد شده است که به کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری در هیچ‌یک از بنادر یمن را نخواهد داد که دلیل آن جلوگیری از فرستادن تسلیحات برای حوثی‌هاست. ماه آوریل کاروانی از کشتی‌های ایرانی که مدعی کمک‌رسانی بود، پس از آنکه ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت از ادامه مسیر آن جلوگیری کرد، بازگشت. چند روز بعد از آن نیز پس از بمباران فرودگاه صنعا، هواپیمای کمک‌رسانی ایران مجبور به بازگشت شد.

در ادامه مقاله آمده است: عربستان سعودی نگران افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. این‌بار ایران از نیروی دریایی خود که مأموریت مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن را برعهده دارد، خواسته است که از این کشتی محافظت ویژه کند. ارتش ایران هشدار داده است درصورت جلوگیری از رسیدن کشتی شاهد به یمن، اقدام تلافی‌جویانه‌ای انجام خواهد داد. با وجود این، به نظر می‌رسد که مسافران کشتی نگران درگیری نیستند.

در پایان مقاله آمده است: یکی از خبرنگاران ایرانی در عرشه کشتی از طریق تلفن ماهواره‌ای گفت: «در طول روز ما همگی کاری برای انجام‌دادن داریم؛ برای نمونه من در صورت دسترسی به اینترنت، گزارش‌هایی ارسال می‌کنم؛ اما عصرها جمع می‌شویم و به بازی و سرگرمی مشغول هستیم... صبح یک‌شنبه یک کشتی به آنها نزدیک شده و از طریق تماس رادیویی اطلاعاتی درباره مبدأ و مقصد کشتی درخواست و برای مدتی آنها را همراهی کرده است؛ اما هنگامی که کاپیتان کشتی از آن خواسته است که خود را معرفی کند، گفته: بخشی از ائتلاف است و نگفته است منظورش ائتلاف ضد دزدان دریایی است یا ائتلاف تحت رهبری عربستان... هیچ‌گونه تسلیحاتی در این کشتی وجود ندارد».

اخبار و تحلیل‌ها: همان‌گونه که وضعیت جنگ یمن برای مردم جهان مشخص است و با وجود کم‌تحرکی دست‌کم به این حقیقت آگاهند که عربستان متجاوز است و در یمن جنایت می‌کند، در راستای آن این موضوع را نیز خوب درک می‌کند که چه‌کسانی دست به اقدامات انسان‌دوستانه زده‌اند و چه‌کسانی در ادامه جنایت‌آفرینی در یمن، با بهانه‌جویی مانع رسیدن کمک‌های ضروری به مردم ستمدیده و مصیبت‌زده یمن می‌شوند. برای رسیدن به نقطه آسیب‌زدن به آل‌سعود جانی باید مسیری طی شود که حرکت کشتی نجات ایران به‌سوی یمن در همین مسیر است، یعنی ایران عملِ انسان‌دوستانه و آل پلید سعود با مانع‌تراشی جنایت می‌کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.