دلایل آسیب‌پذیری عربستان در برابر داعش

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به آسیب‌پذیری‌های عربستان سعودی در برابر داعش پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 30 می 2015 (9 خرداد) در مقاله‌ای به آسیب‌پذیری‌های عربستان سعودی در برابر داعش پرداخت و نوشت: دولت اسلامی (داعش) مطابق دستورکار فرقه‌گرایانه سنی ـ شیعه حملاتی را با هدف اختلاف‌افکنی و تضعیف حاکمیتخاندان سلطنتی اینکشور صورت می‌دهد. پادشاهی آل‌سعود در برابر شکاف فرقه‌ای آسیب‌پذیر است؛ زیرا این خاندان با دستگاه روحانیت وهابی پیوندهای عمیقی دارد و سال‌ها شیعیان سعودی را سرکوب کرده و علیه یمن جنگ به‌راه انداخته است. نخستین حمله تروریستی دولت اسلامی به شیعیان سعودی، نوامبر گذشته رخ داد. ماه جاری نیز طی دو جمعه متوالی، دو حمله انتحاری علیه مساجد شیعیان صورت گرفت. ابوبکر البغدادی آشکارا خواستار سرنگونی آل‌سعود است. دولت اسلامی (داعش) مدعی است، تاکنون زیرساخت زیرزمینی و پنهان «ولایت نجد» را بنیان گذاشته است. مقامات سعودی تعدادی از سعودی‌های متهم به ارتباط با هسته‌ای دولت اسلامی را دستگیر کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: دولت اسلامی با حمله به مساجد شیعیان و سایر اهداف نرم، امیدوار است تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور کند و از نفرت ضدشیعی به‌منظور ایجاد کادری درون پادشاهی سعودی بهره بگیرد. آل‌سعود با محکوم کردن این حملات، متعهد شده است هسته‌ای دولت اسلامی درون کشور را نابود کند. ملک سلمان‌بن‌عبدالعزیز همچنین متعهد شده، به‌سرعت مجازات‌هایی صورت دهد. صدها سعودی به‌منظور پیوستن به دولت اسلامی به عراق و سوریه رفته‌اند. این افراد برای دولت اسلامی گروهی از مهاجران انتحاری بالقوه‌ و پیوند با اعضای خاندان سعودی را فراهم می‌کنند. شیعیان حدود 10 تا 15 درصد (حدود سه میلیون) جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند. طی چند دهه پساز انقلاب ایران، استان شرقیه عربستان شاهد ناآرامی‌های خشونت‌آمیزی بوده است. بهار عربی به تشدید اعتراضات و تظاهرات‌ها به‌منظور پایان تبعیض علیه شیعیان در عربستان منتهی شد. شاهزاده سعود‌بن‌نایف برادر بزرگ‌تر ولیعهد، محمدبن‌نایف است. هر دو شهرت بسیاری در واکنش‌های شدید علیه اعتراضات و تروریسم دارند. دهه‌ها تبعیض و سرکوب، تلاش‌های سعودی‌ها برای نمایش حمایت و همدردی با شیعیان را که مورد حملات دولت اسلامی قرار گرفته‌اند، تضعیف می‌کند.ریاض همواره اعتراضات مشروع شیعیان را اقدامات خرابکارانه ایران خوانده است. ایران آشکارا با اعلام حمایت از شیعیان عربستان، از خشونت‌های ضدرژیم حمایت کرده است. ایران و حزب‌الله در حمله به پادگان‌های الخبر آمریکا در سال 1996 دخیل بودند که طی آن 19 عضو نیروی هوایی آمریکا در استان شرقیه کشته و صدها سعودی زخمی شدند.

در پایان مقاله آمده است: وهابی‌ها معتقدند، شیعه انحراف از اسلام واقعی است و شیعیان کافرند. ملک عبدالله، شاه فقید عربستان تلاش کرد، تنش‌های شیعه و سنی را کاهش دهد و تحمل‌پذیری بیشتر را ترغیب کند؛ اما موفقیت اندکی کسب کرد. در این‌زمینه شاهزاده سعودبن‌نایف همکاری نزدیکی با ملک عبدالله داشت. تبلیغات افراطی سنی‌ها علیه ایران و شیعیان در عربستان سعودی گسترده است و همواره مورد استقبال روحانیون ارشد قرار می‌گیرد که گفتنی است جنگ در یمن آتش این تبلیغات را شعله‌ور کرد. حملات سعودی‌ها علیه شیعیان حوثی عنصر فرقه‌گرایی دارد. عربستان و متحدانش با متهم‌کردن زیدی‌ها به دست‌نشاندگی ایران، تنش‌های فرقه‌ای را تشدید کرده‌اند. پاکستان که خود با مسئله فرقه‌گرایی شدید روبه‌روست، به سعودی‌ها هشدار داد که جنگ در یمن می‌تواند به تشدید تنش‌های فرقه‌ای در سراسر جهان اسلام منجر شود. دولت اسلامی به سهم خود تلاشخواهد کرد تا جنگ فرقه‌گرایانه خود را به بحرین و کویت (متحدان مهم عربستان) بکشاند. درصورتی‌که دولت اسلامی بتواند به اهداف شیعی در بحرین و کویت حمله کند، موج خشونت‌ها گسترش می‌یابد. دولت اسلامی بلندپرواز است و به‌دنبال افزایش تعداد قربانی‌هاست.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.