سناریوهای دوران پس از توافق هسته‌ای با ایران

روزنامه یدیعوت آحارنوت در مقاله‌ای به شرایط ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: ...

 

 

روزنامه یدیعوت آحارنوت 7 ژوئن 2015 (17 خرداد) در مقاله‌ای به شرایط ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: اظهارات اوباما در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیلی[رژیم صهیونیستی] به واقعیتی اشاره دارد که مطابق آن، راهبردی برای مهار ایران پس از لغو تحریم‌ها وجود ندارد؛ ایرانی که به‌واسطه لغو تحریم‌ها به‌لحاظ اقتصادی شکوفا شده است. توافق هسته‌ای با ایران اگر مطابق برنامه پیش رود، خوب است. احتمالاً در میان گفت‌وگوهایی که تاکنون با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، این توافق، بهترین توافق خواهد بود و برخلاف ادعای آقای نتانیاهو، این توافق مسیر ایران را برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هموار نخواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا طی مصاحبه سه‌شنبه گذشته با رسانه‌های اسرائیلی به‌طور غیرمستقیم بزرگ‌ترین ضعف توافق را پذیرفت و گفت: ایران ممکن است در این توافق فریب‌کاری کند؛ لذا وی در ادامه از سناریوی بازگشت تحریم‌ها سخن گفت.

در ادامه مقاله آمده است: اما احتمالاً سناریوی خطرناک‌تر این است که ایران مطابق قواعد عمل کند و تحریم‌ها برداشته شود. پولی که به‌دست آیت‌الله‌ها خواهد افتاد، احتمالاً به‌منظور سرکوب بیشتر مردم ایران در داخل و گسترش نفوذ این کشور در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] از طریق کمک به سازمان‌های دست‌نشانده، مانند حزب‌الله و حوثی‌ها استفاده خواهد شد. آمریکا به اسرائیلی‌هایی که افزون‌بر ایران هسته‌ای، از حزب‌الله وحشت دارند، چه باید بگوید؟ اوباما تشریح کرد: «ما نباید تصور کنیم می‌توانیم تحریم‌ها را به‌طور نامحدود ادامه دهیم». اظهارات اوباما دو واقعیت را منعکس می‌کند که نباید آشکارا مورد بحث قرار گیرد. نخست اینکه، امکان حفظ تداوم تحریم‌ها در بلندمدت وجود ندارد و تلاش برای حفظ وضعیت کنونی در نهایت به تنش منجر خواهد شد و در بهترین حالت نتیجه آن جنگ و در بدترین حالت، ظهور ایرانی هسته‌ای خواهد بود. این دو سناریو منطق تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند. دوم، پاسخ رئیس‌جمهور تأیید می‌کند که در پرتو حوادث پیش‌بینی‌ناپذیر، آمریکا برنامه‌ای علیه ایران پرنفوذ در خاورمیانه پس از تحریم‌ها نخواهد داشت. پیش‌بینی اقدامات ایران در پرتو لغو تحریم‌ها دشوار است و پیش‌بینی آن تحت شرایط عادی، آسان‌تر از سناریو ایران هسته‌ای است.

در پایان مقاله آمده است: به لطف توافق اوباما، غرب دستان خود را بسته خواهد دید. اگر ایران به‌طور مؤثر عراق را به کشوری دست‌نشانده تبدیل کند، نظام سیاسی لبنان را تحت کنترل خود درآورد، حمایت از کشتار در سوریه را متوقف نکند یا عربستان سعودی را از طریق قدرت‌یابی و پیروزی دست‌نشانده‌های خود در یمن تهدید کند، پاسخ و واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ مطابق توافق هسته‌ای، این اقدامات قوانین را زیر پا نمی‌گذارد؛ اما درعین‌حال، امنیت را در منطقه‌ای که شریان نفت جهان است و اسرائیل در آن حضور دارد، تهدید می‌کند؟ درصورتی‌که انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 به پیروزی شخصی، مانند هیلاری کلینتون و با ذهنیتی شبیه اوباما منجر شود، اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، ابزاری مطلوب علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. تنها گزینه غرب به‌منظور اجتناب از جنگ، تشدید تحریم‌ها خواهد بود. حال با توجه به نزدیک‌شدن ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای جامع، زمان آن است که به این پرسش بیندیشیم، غرب چگونه می‌تواند در روزهای آتی اقدام کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.