شکست گفت‌وگوهای آتش‌بس یمن

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به تحولات یمن و گفت‌وگوهای صلح پرداخت و نوشت:...

 

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 20 ژوئیه 2015 (30 خرداد) در مقاله‌ای به تحولات یمن و گفت‌وگوهای صلح پرداخت و نوشت: بیمارستان‌های یمن از زخمی‌های جنگ پر شده است و یک میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند. گرسنگی به حدی افزایش یافته که میزان مراجعه بیماران به‌دلیل سوء‌تغذیه دو برابر شده است؛ در عین‌حال، آژانس‌های کمک‌رسانی می‌گویند، محاصره دوفاکتو یمن امکان ارسال غذا و سوخت را به این کشور دشوار کرده است. یمن فقیرترین کشور در جهان عرب است. طرف‌های درگیر جنگ، پس از چهار روز گفت‌وگو، آن را روز جمعه در ژنو به پایان رساندند؛ بدون اینکه حتی برای آتش‌بس انسان‌دوستانه طی ماه رمضان موافقت کنند. مقامات سازمان ملل مصرانه آتش‌بس طی ماه رمضان را خواستار شده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: تاریخی برای گفت‌وگوهای آینده مشخص نشده است. اسماعیل شیخ‌احمد، میانجی سازمان ملل روز جمعه گفت: دو طرف تمایل داشتند درباره آتش‌بس بحث کنند؛ وی طی هفته‌های آتی پیش از تعیین تاریخ گفت‌وگوهای بیشتر دیپلماسی فراوانی به کار خواهد برد و انتظار می‌رود، هفته آینده در سازمان ملل گزارش بدهد و چشم‌انداز اعزام ناظران سازمان ملل به‌منظور نظارت بر آتش‌بس را مطرح کند. در عین‌حال، سایر مقامات سازمان ملل درباره نیاز 20 میلیون یمنی (80 درصد جمعیت) به غذا، دارو و سایر امکانات هشدار داده‌اند. سازمان ملل روز جمعه کمک 6/1 میلیارد دلاری به یمن را خواستار شد.

در پایان مقاله آمده است: استفن اوبرین، معاون هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه و امداد اضطراری گفت: «به‌تدریج فاجعه انسانی در یمن در حال وقوع است... مردم سراسر کشور برای تأمین غذای خانواده‌های خود در رنج هستند. خدمات اساسی در تمام مناطق از بین رفته است». سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، سامانه بهداشتی یمن در آستانه فروپاشی است و میزان مراجعه به بیمارستان‌ها به‌دلیل سوءتغذیه 150 درصد افزایش یافته است. کمبود آب پاک نیز بر وخامت اوضاع افزوده است. عبدالوهاب حمیقانی از جمله اعضای هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی در ژنو بود که آمریکا وی را به عضوگیری برای القاعده یمن و جمع‌آوری پول برای این گروه متهم کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا این هفته تأیید کرد، به‌دلیل این اتهامات، نام وی همچنان در فهرست سیاه تحریم‌ها خواهد ماند. به گفته آمریکا، وی و برخی دیگر هماهنگ‌کننده حمله مارس 2012 به پادگان نظامی در یمن بوده‌اند. آقای حمیقانی سال گذشته در مصاحبه‌ای این اتهام را رد کرد؛ برخی مقامات یمنی نیز گفته‌اند، وی به اشتباه متهم شده است. مسئله آقای حمیقانی شرایط سخت یمن را برای آمریکا پیچیده‌تر کرده است؛ زیرا آمریکا متحد نزدیک عربستان سعودی است.

تحلیل‌: علت اصلی شکست مذاکرات، افزون‌خواهی صهیونیستی آل‌سعود است که خروج ارتش نیروهای کمیته‌های مردمی انصارالله را از شهرها خواستار بود، درحالی‌که به محض تخلیه این شهرها از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی القاعده، طرفدار عربستان آن را اشغال می‌کند و اوضاع به حالت قبلی بازمی‌گردد. آل‌سعود در رفتاری صهیونیستی و حیوانی با محاصره یمن و تحمیل قحطی به مردم، آنان را گروگان گرفته تا مردم را تسلیم خواسته‌های ظالمانه خود کند که مردم یمن نیز تاکنون به این خفت تن نداده‌اند و این همه درحالی است که غرب، کشورهای مرتجع عرب و به‌ویژه آمریکا ناظر این جنایات صهیونیستی آل‌سعود هستند و از آن حمایت هم می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.