نامه سناتورهای جمهوری‌خواه و آینده مبهم هسته‌ای

روزنامه یو‌اس‌ای تودی در مقاله‌ای به تهدید گروهی از سناتورهای کنگره در مورد بی‌اعتباری توافق‌نامه هسته‌ای پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه یو‌اس‌ای تودی 10 مارس 2015 (۱۹ اسفند) در مقاله‌ای به تهدید گروهی از سناتورهای کنگره در مورد بی‌اعتباری توافق‌نامه هسته‌ای پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما پرداخت و نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اقدام گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه در هشدار به ایران در مورد موقتی بودن توافق هسته‌ای را محکوم کرد و آن را تلاش برای تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا خواند. اوباما در مورد نامه سرگشاده جمهوری‌خواهان که طی آن، چشم‌انداز توافق‌نامه هسته‌ای زیر سؤال برده شده بود، گفت: «تا حدی شگفت‌انگیز است که برخی اعضای کنگره، خواهان هم‌سویی با تندروها در ایران هستند.» 47 سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به رهبران ایران گفتند که هرگونه توافقی تنها «توافقی اجرایی» خواهد بود که پس از پایان ریاست‌جمهوری اوباما اعتبار نخواهد داشت. ریاست‌جمهوری اوباما 20 ژانویه 2017 به پایان خواهد رسید. در نامه‌ای که در اصل سناتور تام کاتان، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس، ارائه کرده، آمده است: «رئیس‌جمهور آینده می‌تواند چنین توافق اجرایی را با حرکت قلم خود فسخ کند و اعضای کنگره می‌توانند مفاد توافق‌نامه را در هر زمانی تعیین کنند.»

در پایان مقاله آمده است: به موازات آنکه آمریکا و متحدانش در مورد توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو می‌کنند، سخنگوی کاخ سفید، نامه جمهوری‌خواهان را «تداوم راهبرد دوحزبی به‌منظور تضعیف توانایی رئیس‌جمهور در هدایت سیاست خارجی» توصیف کرد. این نامه، اساساً به‌منظور «چوب گذاشتن لای چرخ» گفت‌وگوهای کنونی است. وی گفت: «این نقشی نیست که پدران بنیان‌گذار ما برای کنگره در مورد سیاست خارجی تعیین کردند.» اوباما پس از نشست با دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، متذکر شد که همچنان توافقی با ایران وجود ندارد؛ اگر توافقی صورت گیرد، مطمئن است که می‌تواند حمایت مردم آمریکا برای این توافق‌نامه را جلب کند.» جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این نامه را «عمدتاً ترفند تبلیغاتی» منتقدان کشورش توصیف کرد. وی گفت: «بسیار جالب توجه است که در حالی که گفت‌وگوها رو به جلو پیش می‌رود (و در عین حال توافق‌نامه‌ای نیز حاصل نشده)، برخی گروه‌های فشار سیاسی حتی از چشم‌انداز توافق به حدی وحشت دارند که به روش‌های غیرمتعارف متوسل می‌شوند که البته در تاریخ دیپلماسی بی‌سابقه است.»

در پایان مقاله آمده است: طی هفته‌های اخیر، دولت اوباما از رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به دلیل دعوت از نتانیاهو به‌منظور سخنرانی در نشست مشترک کنگره در مورد ایران انتقاد کرد. آمریکا، متحدانش و ایران به‌دنبال تدوین حداقل چارچوب توافق تا پایان ماه جاری هستند. برخی اعضای کنگره با عدم ارائه توافق‌نامه به کنگره از سوی اوباما به‌منظور تصویب، ابراز مخالفت کرده‌اند. همچنین آن‌ها درباره احتمال افزایش تحریم‌ها علیه ایران نیز بحث کرده‌اند. جمهوری‌خواهان سنا در نامه سرگشاده خود گفتند که رهبران کشور ایران ممکن است به‌طور کامل، نظام قانون اساسی ما را درک نکنند... هر آنچه که مورد تأیید کنگره قرار نگیرد، تنها توافقی اجرایی به‌شمار می‌رود.» سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از این نامه متذکر شد که بسیاری از امضاکنندگان نامه به‌سادگی با هرگونه توافق‌ با ایران مخالفت می‌کنند. وی گفت که هر گونه توافقی دربرگیرنده «بازرسی‌های سرزده» به‌منظور اطمینان یافتن از انحراف نداشتن برنامه هسته‌ای ایران است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.