انطباق توافق هسته‌ایایران با سیاست منع تکثیر آمریکا

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به ابعاد توافق هسته‌ای جامع و انطباق آن با سیاست منع تکثیر هسته‌ای آمریکا پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه واشنگتن‌پست 22 آوریل 2015 (2 اردیبهشت) در مقاله‌ای به ابعاد توافق هسته‌ای جامع و انطباق آن با سیاست منع تکثیر هسته‌ای آمریکا پرداخت و نوشت: این پرسش مطرح است که اگر ایران و گروه 1+5 در نهایت بتوانند مطابق چهارچوب اعلام‌شده در لوزان به‌ توافق برسند، آیا چنین توافقی، سیاست منع تکثیر آمریکا را تضعیف می‌کند؟ جای شگفتی نیست که موافقان و مخالفان این چهارچوب، تمایل دارند نظرهای متفاوتی ارائه دهند. طرفداران این چهارچوب، چنین استدلال می‌کنند که توافقی مطلوب است که احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد و بنابراین، دستاورد مهم منع تکثیر باشد؛ در عین حال مخالفان استدلال می‌کنند، اجازه به ایران برای حفظ ظرفیت غنی‌سازی، آنها را به ساخت بمب نزدیک می‌‌کند و با سیاست‌های آمریکا در مخالفت با گسترش فناوری‌های هسته‌ای حساس در تضاد است.

در ادامه مقاله آمده است: از طرفی حق با مخالفان است که متذکر می‌شوند اجازه به ایران برای حفظ بخش عظیمی از ظرفیت غنی‌سازی برخلاف سیاست‌های منع تکثیر آمریکاست؛ اما این نکته از قلم می‌افتد که ایران تاکنون چنین ظرفیتی به دست آورده و آمریکا برخلاف تلاش‌های گسترده نتوانسته است از آن جلوگیری کند. این نخستین‌بار نیست که آمریکا با چنین شرایطی روبه‌رو شده است. حتی پس از آنکه منع تکثیر در دهه 1960م به اولویت مهم تبدیل شد، آمریکا همواره خود را در موقعیتی می‌دید که بیشتر تلاش‌های بلندپروازانه منع تکثیر این کشور، شکست خورده بود. آمریکا همواره به جای توسل به زور یا بیان درخواست‌های غیرواقع‌گرایانه مبنی‌بر برچیدن تمام توانمندی‌های هسته‌ای آن کشور، رسیدن به توافق‌های عمل‌گرایانه را برگزیده است تا به این طریق آسیب به رژیم منع تکثیر را کاهش دهد. حتی پس از آنکه کره‌شمالی به نخستین مواد هسته‌ای دست یافت، آمریکا خواستار تحویل فوری ذخایر موجود نشد و سال 1994 به توافقی دست یافت که مطابق آن کره‌شمالی با توقف برنامه هسته‌ای خود در همان وضعیت موافقت کرد و در نهایت در ازای دریافت رآکتورهای آب سبک از آمریکا، تأسیسات خود را برچید.

اخبار و تحلیل‌ها:اینکه موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا چه درباره آن می‌گویند، برای ما اهمیتی ندارد. آنچه برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد، آن است که ایران در این توافق بتواند منافع ملی خود را درباره بحث هسته‌ای حفظ کرده و از این انرژی کارآمد در پیشرفت و توسعه خود استفاده کند. یادمان باشد که بحث انرژی هسته‌ای ایران بهانه است و غرب به سرکردگی آمریکا از پیشرفت‌های ایران در این زمینه‌ و دیگر زمینه‌های علمی و صنعتی می‌ترسد و به این بهانه می‌خواهد جلوی پیشرفت ایران را بگیرد. ضمن اینکه می‌خواهد با این بهانه مانع نفوذ روزافزون ایران در منطقه شود. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.