آیا مکانیسم ماشه 15 ساله می شود؟

کشورهای 1+5 در نخستین دبه خود در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از وی در خواست کردند دوره بازگشت فوری تحریم ها علیه ایران 15 ساله شود...

 تنها ساعاتی پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت با رأی اکثریت اعضا بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس از نامه ای غیر منتظره اعضای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل پرده برداشت، نامه ای که طرفهای غربی از دبیر کل سازمان ملل خواستند 15 ساله شدن دوره بازگشت فوری تحریم‌های ایران را تایید کند.


همزمان با انتشار این خبر بود، که سخنگوی سازمان ملل در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود چنین نامه ای را تایید کرد و گفت: «اتحادیه اروپا برای 15 ساله شدن دوره بازگشت فوری تحریم‌های ایران در خواستی را داده است این نامه مانند دیگر اسناد موجود در سازمان ملل، روند طبیعی خود را طی خواهد کرد و در چند روز آینده، در سامانه نامه‌نگاری سازمان ملل به گردش درخواهد آمد.»


در حالی در خواست تمدید مکانیسم ماشه یا همان بازگشت پذیری تحریم ها از سوی 1+5 مطرح می شود که براساس متن برجام و براساس تصویب قطعنامه روز گذشته شورای امنیت تمامی مفاد وضع شده وفق قطعنامه های قبلی شورای امنیت 10 سال پس از روز توافق برجام باید برخی محدودیت های خاص لغو و بررسی موضوع هسته ای ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل نیز خاتمه یابد.


در همین حال سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم هسته ای که در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره قطعنامه اخیر شورای امنیت حضور یافته بود در پاسخ به این سؤال که چه زمان پرونده هسته‌ای از شورای امنیت خارج می‌شود، گفت: نقشه راهی داریم که طبق آن پیش می‌رود.


معاون ظریف در ادامه گفت: شورای امنیت زمانی که به بررسی پرونده‌ای خاتمه می‌دهد از واژه جمع‌بندی بررسی استفاده می‌کند و ما بعد از 10 سال شاهد خاتمه موضوع خواهیم بود. اینکه آمریکایی‌ها علاقه دارند که بعد از 10 سال هم به این موضوع ادامه دهند باید دید که با دیگر اعضا می‌توانند به توافق برسند در این خصوص یا خیر. باید بروند بقیه اعضا از جمله روسیه و چین را برای قطعنامه جدید راضی کنند.


گفتنی است چندی پیش وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا برای اولین بار از این خواسته مشترک اعضای دائم شورای امنیت برای تمدید 5 ساله بند بازگشت فوری تحریم های ایران در قطعنامه جدید سازمان ملل خبر داده بود./م

راه دانا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.