خطیب جمعه تهران؛

باید سراغ گردن کلفت‌ها رفت

در زمینه امر به معروف و نهی از منکر بد عمل کردیم، گردن کلفت‌ها را کنار گذاشتیم و سراغ ضعیف تر‌ها رفتیم.

هادی نیوز: حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه اول نماز با بیان اینکه تقوا، پوشش و صیانت و وسیله‌ای برای تسهیل امور است گفت: در مسئولیت‌ها امانتدار مردم باشید، چون همه مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها امانت است و باید در روز قیامت در محضر خداوند پاسخگو بود که آیا این مدیریت‌ها در جهت منافع شخصی به کار گرفته شد یا برای مردم.

وی افزود: در تربیت فرزندان هم خداوند متعال سفارش‌هایی کرده است پدران عزیز با فرزندانتان چه کردید؟ اگر گرفتار آسیب‌های اجتماعی شدند آیا خود را مقصر می‌بینید؟ آیا با بچه هایتان رفاقت و آن‌ها را با طبیب‌های اخلاقی آشنا کردید؟ آیا به مدارس آن‌ها سر زدید و از مدیرانشان خواستید تا آن‌ها را مسجدی تربیت کنند؟ آیا اطمینان دارید در مدارس دخترانه دختران را به متانت، شخصیت و مهارت و زندگی و حفظ حریم پدر و مادر دعوت می‌کنند و یا سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنند؟ اگر این طور است چرا ساکتید و به داد بچه هایتان نمی‌رسید؟
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: تقوا مجموعه کنترل‌هایی است در رفتار شخصی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی. مرگ آغاز یک زندگی برگشت ناپذیر است و باید دید هر کاری که فرد انجام می‌دهد از حرف تا داد و ستد در قیامت آیا به صورت نور ذخیره می‌شود یا مار و عقرب؟ این می‌شود مجموعه نظارت‌های سازنده که در تقوا خلاصه شده است.

همه امر به معروف نهی از منکر را شوخی تلقی می‌کنند؛ وقتی گردن کلفت‌های سیاسی و اقتصادی همه جا را چپاول و غارت می‌کنند آن وقت سراغ تازه کار‌ها می‌رویم معلوم است که نمی‌پذیرند باید از بالا شروع کرد.

وی گفت: در جمله ایَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ پیام‌هایی وجود دارد. آرزوی ما این است که با صداقت بگوییم ایاک نعبد و این حضور را درک کنیم که در محضر هستی لایتناهی و قدرت بیکران هستیم.
خطیب جمعه تهران افزود: منِ کمترین با خدایم مستقیم سخن می‌گویم خدا مرا به حضور پذیرفته است در محضر ملک الملوک به او اعلام آزادگی می‌کنم و می‌گویم پروردگارم به هیچ کس سرسپرده نیستم، به شرق و غرب و ثروت و قدرت وابسته نیستم و فقط دل به تو دارم و تو را می‌پرستم مال پرست و هواپرست و تابع جریان‌های سیاسی و وامدار هیچ تشکیلاتی نیستم.
وی اضافه کرد: حرکت امام حسین (ع) برای تبیین ایاک نعبد بود، در ایاک نعبد مسائل قابل طرحی وجود دارد که از جمله می‌توان به واژه عبودیت اشاره کرد ایاک نعبد در آیات مختلف دیده می‌شود و آن این است که مردم خدا را بنده باشید، چون او خالق شماست، پدر و مادر و ریشه هایتان از خداست و باید او را عبودیت کنید.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: واژه دیگر مودت است خدای متعال به ما نگفته است که اهل بیت را عبادت کنید، اما گفته است که عاشق امام حسین (ع)، امام علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) باشید و به امامانتان دل بسپارید واژه دیگری داریم که اطاعت است پیامبران آمده اند که همه از آن‌ها اطاعت کنند اینان حاکمند باید بر کشتی آن‌ها سوار شد و هر کسی در هر جا نشسته نباید از روی سلیقه کشتی را سوراخ کند که در مسئله امر به معروف و نهی از منکر که متروک مانده به این موضوع اشاره شده است.
وی افزود: عینیت امر به معروف درباره افراد ضعیف و خجل است، ولی عده‌ای آنقدر جسور شده اند و با جهالت ذهنشان را مخدوش کرده اند که امربه معروف را برای خودشان مزاحم می‌بینند و مانعی برای رسیدن به زندگی تلقی می‌کنند در حالیکه امر به معروف لطف خدا، دستگیری و چراغ راه است.
خطیب جمعه تهران گفت: ما در این زمینه بد عمل کرده ایم، گردن کلفت‌ها را کنار گذاشتیم و به سراغ ضعیف‌تر‌ها رفتیم و حالا همه امر به معروف نهی از منکر را شوخی تلقی می‌کنند وقتی گردن کلفت‌های سیاسی و اقتصادی همه جا را چپاول و غارت می‌کنند آن وقت سراغ تازه کار‌ها برویم معلوم است که نمی‌پذیرند باید از بالا شروع کرد و راه امام حسین (ع) را در پیش گرفت.

ترسیدن از جنگ و تحریم ضدیت با عاشوراست؛ در غوغای تبلیغات که از دوست و دشمن می‌شنویم تا جامعه مایوس شود باید بگویم که ۴۰ سال است ملت ما با رهبری انسانی آزموده و عاشق شهادت از هیچ قدرتی هرگز هراس نداشته و در برابر قدرت‌ها با اقتدار به میدان آمده است.

وی تصریح کرد: امام حسین (ع) با یزد و حکومت فاسد کار داشت و با افرادی که چپاول می‌کردند او برای براندازی نظام فاسد قیام کرد و با مردم کوفه کاری نداشت نباید در برخورد با کوچک‌تر‌ها حساس باشیم هر حرامی که در دنیا واقع می‌شود مومن ناراحت می‌شود، اما با چه کسی باید برخورد کرد و جان را در راه چه کسی باید داد؟ این در حفظ هویت که از طریق حکومت‌ها دست به دست می‌شود اهمیت دارد این حکومت‌ها تغییر فرهنگ می‌دهند هویت‌ها را عوض می‌کنند و جامعه را به رنگ فساد وابستگی و بی عرضگی در می‌آورند باید با گردن کلفت‌ها در افتاد و برخورد کرد.
خطیب جمعه تهران افزود: همه از مسئولان الگو می‌گیرند اگر مسئولی غیرتی بود جامعه غیرتی است، اما اگر مسئولی احساس مسئولیت نکند جامعه هم بی خیال می‌شود امام حسین (ع) قانون و راز مبارزه با ظلم و ستم است او سنگر زمین خورده هاست و هر کس به این سنگر پناه بیاورد نجات پیدا می‌کند در دو قسمت از زیارت عاشورا مسئله ظهور بیان شده است تا آمادگی مبارزه با فساد را نداشته باشیم ادعای انتظار حقیقت ندارد باید خودمان زمینه را برای ظهور امام فراهم کنیم.
وی ادامه داد: امام حسین در نامه‌ای به برادرشان نوشتند هر کس به من ملحق شود شهید می‌شود و به او بشارت مدال شهادت می‌دهم و اگر ملحق نشود روی پیروزی را نخواهد دید پیروزی در گرو شهادت است لذا شهادت عین پیروزی، نجات و ارتقاست و هر کس دامن امام حسین (ع) را بگیرد به شهادت نزدیک می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: ترسیدن از جنگ و تحریم ضدیت با عاشوراست باید در خط امام حسین و عاشورا بود در غوغای تبلیغات که از دوست و دشمن می‌شنویم تا جامعه مایوس شود باید بگویم که ۴۰ سال است ملت ما با رهبری انسانی آزموده و عاشق شهادت از هیچ قدرتی هرگز هراس نداشته و در برابر قدرت‌ها با اقتدار به میدان آمده است.
وی در پایان با اشاره به پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف از جمله پزشکی، سلول‌های بنیادی، نانو، موشک و ماهواره گفت: در جای جای کشور رشد کرده ایم و ملتی که ۸ سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته بر چند روز مشکلات اقتصادی هم فائق خواهد آمد.

خطبه دوم؛ با مسئولان منصف باشیم
خطیب جمعه تهران گفت: باید با مسئولان منصفانه برخورد شود.
حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به تذکرات حکیمانه، برجسته و قوی رهبر معظم انقلاب در جمع خبرگان رهبری افزود: براساس اطلاعات به دست آمده دشمنان اکنون ائتلاف کرده و جنگ تبلیغاتی و روانی را کلید زده اند.
خطیب جمعه تهران گفت:​ دشمنان بنا دارند ویروس بدبینی را در جامعه تزریق کنند و سعی دارند مردم ما را به یأس و بی اعتمادی بکشانند.

در مقابله با مسئولان باید منصفانه برخورد شود؛ باید انتقاد کرد و مسئولان باید انتقادپذیر باشند و انتقاد‌ها نباید به غصه یا عصبانیت تبدیل شود.

وی با بیان آیاتی از قرآن کریم افزود: درِ رحمت خداوند باز است و در مسائل اجتماعی یأس یک نفر به دیگران هم سرایت می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: با حیات دل و زنده دلی است که مردم ما می‌توانند دلاور باشند و در مقابل دشمنان سینه سپر کنند.
وی از کسانی که در مسیر تبلیغ دشمن قرار می‌گیرند خواست شایعه پراکنی نکنند.
خطیب نمازجمعه تهران گفت: ملت ما همان ملتی است که هنوز رزمندگانش در دفاع از حرم جانشان را فدا می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه در مقابله با مسئولان باید منصفانه برخورد شود، تصریح کرد: باید انتقاد هم کرد و مسئولان هم باید انتقادپذیر باشند و انتقاد‌ها نباید به غصه یا عصبانیت تبدیل شود.
وی افزود:​ از حالا به بعد باید با مدیریت جهادی و با عذرخواهی از مردم، از ملت و خیل عظیم عزاداران حسینی برای حل مشکلات کمک گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه انقلاب ما از عاشورا الگو گرفت، گفت:​ مبدأ انقلاب ما عاشورا و بقای انقلاب هم به محرم و صفر است.
خطیب نمازجمعه تهران با تأکید بر اینکه نباید فعالیت‌های اقتصادی ما با نوسانات ارز و دلار گره بخورد، افزود: چرا بی دلیل این دلار را مطلق کرده اید و فکر می‌کنید محور اقتصاد ما دلار است؟ و اگر دلار گران شد باید همه چیز حتی کالا‌های مصرفی گران شود؟
وی گفت: تولیداتی که خودمان داریم و کار‌هایی که خودمان انجام می‌دهیم، ربطی به دلار ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با طرح این سؤال که مگر ما همه چیزمان از خارج می‌آید؟ افزود: چرا باید قیمت‌ها بالا رود و این بی انصافی‌ها از ناحیه کیست؟
وی تصریح کرد: باید غیرتمندانه به میدان آمد و با این موارد مقابله کرد. مگر چند درصد از زندگی ما به دلار ارتباط دارد، که این اینطور شاهد تغییر قیمت هستیم؟

نباید فعالیت‌های اقتصادی ما با نوسانات ارز و دلار گره بخورد؛ چرا بی دلیل این دلار را مطلق کرده اید و فکر می‌کنید محور اقتصاد ما دلار است!؟ اگر دلار گران شد باید همه چیز حتی کالا‌های مصرفی گران شود! تولیداتی که خودمان داریم و کار‌هایی که خودمان انجام می‌دهیم، ربطی به دلار ندارد.

خطیب نمازجمعه تهران گفت:​ در مسئله ماشین هم همینطور است و ما انتقاد داریم و مطالب مردم را به حق می‌دانیم.
وی با اشاره به اینکه با بازاری‌ها نشست داشته و درددل‌های آن‌ها را گوش کرده ایم، افزود: بازاری‌ها مطالب به حقی دارند و برخی از آن‌ها در معرض آسیب جدی هستند، پس باید مسئولان به داد بازار برسند و فکری به حال بیکاری مردم کنند.
خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: نباید بازار را رها کنند انگار مملکت صاحب ندارد و هر کس به هر نحو و هر قیمتی خواست بتواند جنس بفروشد و مردم آزاری کند.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: هم دلار و هم ماشین نباید در واقعیت زندگی مردم در این حد سروصدا داشته باشد. این همان جنگ تبلیغاتی است که نقطه ضعف کوچک ما را بزرگ می‌کند وهمه ما را به هم می‌ریزد.
خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به ظرفیت بالای فرهیختگان و دانشگاهیان دلسوز، دین شناس و در خط ولایت افزود: اگر به این متدینین فرهیخته میدان دهیم دیگر نیازی به منت کشیدن از کشور‌هایی مثل فرانسه نداریم.
وی اشاره‌ای هم به آشوب و فتنه در بصره و ناآرامی مختصر در آبادان کرد و افزود: این نشانه حضور شیطان در صفوف مسلمانان است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر اینکه مردم عراق و ایران مشترکات بسیاری مثل امام حسین (ع) و ائمه معصومین دارند، گفت: شما در جریان اربعین می‌بینید که چگونه مردم عراق عاشقانه از زائران ایرانی پذیرایی می‌کنند.
خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه دنیای استکبار نمی‌تواند نزدیک بودن دو ملت شیعه را تحمل کند، افزود: حالا ببینید دشمنان با چه فتنه‌ای هماهنگ می‌شوند تا در بین شیعیان بدبینی ایجاد کنند.
وی به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره را نشانه‌ای از عصبانیت استکبار دانست و افزود:​ این اقدام با پشتیبانی و حمایت سفارت امریکا و پول‌های عربستان سعودی انجام شد و اسنادش وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به اینکه ملت ایران برای حفاظت از مردم عراق و عتبات عالیات دوشادوش ملت عراق جان داده و از همه چیزشان گذشته اند، گفت: این ارتباط که با خون شهدا برقرار شده است باید حفظ شود و باید مراقب آن بود.
خطیب نمازجمعه تهران افزود:​ بنابراین اگر بعضی از مسئولان در مسیر امریکا قرار گیرند خسارت آن قابل جبران نخواهد بود.

حمله موشکی و مقتدرانه سپاه به کانون ترور و آشوب در کردستان عراق نشانه اِشراف اطلاعاتی و دقت نظر بالای سپاه است؛ این حمله که افراد معاند و خودفروخته امریکا را هدف قرار داد، تیر غیبی بود که عزت و آبرو برای نظام ما آورد و هشداری به دشمنان ما در منطقه داد.

وی با اشاره به هزارمین روز بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی عالم برجسته نیجریه افزود:​ شش پسر این عالم بزرگوار شهید شده اند و چشم خود را از دست داد و به رغم اینکه دادگاه حکم آزادی او را صادر کرد، اما همچنان در زندان به سر می‌برد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی از دولت نیجریه خواست این بدنامی را ادامه ندهد و شرایط آزادی این عالم بزرگ را فراهم کند.
خطیب نمازجمعه تهران حمله موشکی و مقتدرانه سپاه به کانون ترور و آشوب در کردستان عراق را نشانه اِشراف اطلاعاتی و دقت نظر بالای سپاه دانست و افزود: این حمله که افراد معاند و خودفروخته امریکا را هدف قرار داد، تیر غیبی بود که عزت و آبرو برای نظام ما آورد و هشداری به دشمنان ما در منطقه داد.
وی با ابراز امیدواری به اینکه ارتش سوریه بتواند در اِدلب آخرین سنگر تروریست‌ها را درهم بکوبد و منطقه را از شرّ آن‌ها آزاد کند، افزود: مزدوران امریکایی با بهانه جویی مسئله بمباران شیمیایی را مطرح می‌کنند موضوعی که با تأیید سازمان ملل ثابت شده است که ارتش سوریه هیچ بمب شیمیایی دراختیار ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی به دولت جمهوری آذربایجان هم توصیه کرد: با عزاداران حسینی مدارا کند و به این دل‌های پرعشق فشار نیاورد که موجب انفجار خواهد شد.
خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد:​ مردم جمهوری آذربایجان عاشق امام حسین (ع) هستند و عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) قابل تعطیلی نیست و حتی امروز در بسیاری از کشور‌ها و امریکا و انگلیس هم برگزار می‌شود.