آیت‌الله خاتمی:

«حجت‌مداری» یعنی حزب، باند و همفکران سیاسی‌ را در نظر نگیریم

امام جمعه موقت تهران گفت: حجت‌مداری یعنی انسان در مواضع خود، حزب و باند و همفکران سیاسی‌اش را در نظر نگیرد و رضایت خدا را فقط در نظر داشته باشد.

هادی نیوز: آیت‌الله سیداحمد خاتمی با تسلیت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) در تبیین ویژگی‌های خانواده‌های عاشورایی در کربلا اظهار داشت: خانواده‌های عاشورایی غیرت دینی دارند و بصیرت و شناخت دقیق راه از ویژگی‌های خانواده‌های عاشورایی است.

وی با بیان اینکه خانواده جُناده انصاری در کربلا اسوه ولایتمداری بودند و عاشورایی شدند گفت: در بصیرت آنچه مهم است ولایتمداری و حجت‌مداری است، حجت‌مداری یعنی انسان در مواضع خود، حزب و باند و همفکران سیاسی‌اش را در نظر نگیرد و رضایت خدا را فقط در نظر داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه ایثار ویژگی دیگر خانواده‌های عاشورایی است افزود: دشمنان انسانیت همه را فدای خود می‌کنند اما در ایثار انسان خودش را فدای دیگران می‌کند به همین دلیل شهدا بسیار عزیز هستند زیرا که ایثار داشتند و از نفیس‌ترین کالا که جان آنها بود گذشتند.

وی با بیان اینکه هیچی نیکی بالاتر از شهادت نیست و خانواده‌های شهدا ایثارگر هستند چرا که ایثار را در خانه پرورش دادند خاطر‌نشان کرد: سومین ویژگی خانواده عاشورایی همفکری آنها با هم است، وقتی نامه سیدالشهداء‌(ع) به زهیر رسید همه متعجب شدند اما همسر زهیر وارد صحنه شد و او را به حضور در کنار امام حسین‌(ع) تشویق کرد و در حقیقت همسر زهیر او را بهشتی کرد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه چهارمین ویژگی خانواده‌های عاشورایی شجاعت است گفت: ام‌وهب یک شیرزن شجاع در واقعه عاشورا بود و در کربلا آنچنان شجاعتی از خود نشان داد که یزیدیان را رنگ باخت.

وی با بیان اینکه خانواده‌های عاشورایی باید به نسل جوان جامعه معرفی شوند و به لطف خدا امروز نیز خانواده‌های عاشورایی زیادی در بین ما زندگی می‌کنند افزود: خانواده‌های شهدا، خانواده‌های عاشورایی زمان ما هستند و باید آنها را به جامعه شناساند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نشانه‌های خانواده‌های دینی در آیات قرآنی گفت: همسران باید به وظایف متقابل خود در خانواده توجه داشته باشند تا خانواده‌های ما هر روز بیشتر به سمت دینی شدن پیش بروند.

وی با اشاره به اینکه روح نهضت اباعبدالله(ع) احیای غیرت دین بود اظهار داشت: هدف از این نهضت آوردن دین در جای جای زندگی افراد بود که یکی از ابعاد غیرت دین در عرصه خانواده است.

وی با طرح این سئوال که خانواده دینی چگونه باید باشد گفت: اعتقاد ما بر این است که دین برای سامان دادن این جهان و آن جهان است و باید غیرت دین در خانوده‌ها مورد توجه قرار گیرد. 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیاتی که در این زمینه در قرآن بیان شده گفت: خداوند در آیه 6 سوره تحریم گفته است که «مومنان هم خود و هم خاندان خود را از آتش نجات دهید».

وی با بیان اینکه غیرت دین اقتضا می‌کند که خانوادهها همان طور که به فکر شکم و تحصیل فرزندان هستند به فکر دین فرزندان خود هم باشند افزود: رفت و آمدهای ما در خانه به گونه‌ای نباشد که به دین فرزندان ما آسیب برساند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به آیه 19 سوره نسا بیان کرد: از نشانه‌های غیرت دین در خانواده این است که با همسران خود خردورزانه و انسانی زندگی کنید و نسبت به هم محبت، احترام، گذشته، تحمل، همکاری و آراستگی متقابل داشته باشید.

وی با بیان اینکه همه ابعاد اخلاق خانواده را می‌توان در این آیه دید گفت: در خانه دینی باید محبت جریان داشته باشد و خانواده دینی خانواده سکون و آرامش است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری به اشاره به آیه 21 سوره روم بیان کرد: خداوند مودت و رحمت را در دل‌های شما قرارداده است و در خانه و خانواده دینی باید محبت زوجین و محبت پدر و مادر به فرزندان و فرزندان به پدر و مادر موج بزند.

وی با بیان اینکه در ساختن خانواده نمونه همه این مسائل اهمیت دارد افزود: خداوند در آیه 187 سوره بقره زن و شوهر را برای هم لباس عنوان کرده که نکاتی زیادی در آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رازپوشی یکی از نکات کلیدی این آیه است گفت: اگر زوجین می‌خواهند زندگی شیرینی داشته باشند نباید اسرار زندگی خود را به دیگران حتی نزدیکان خود بگویند تا خانواده‌های ما هر روز بیشتر به سمت دینی شدن پیش بروند.

 

تسنیم