محمدرضا بلوردی

اقتدار ایرانی عامل عقب نشینی آمریکا

جمهوری اسلامی ایران قدرتی مهم در منطقه خاورمیانه است و می داند که چگونه بین دیپلماسی، اقدامات خشن و ائتلاف سازی در راستای تحقق اهداف خود توازن برقرار کند.

هادي نيوز: حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، در بخشی از سخنرانی روز جمعه خود که به مناسبت عید سعید قربان ایراد شد، با اشاره به اهمیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، تصریح کردند: «خواسته امروز آمریکا از ایران، کنار گذاشتن  کاملِ صنعت هسته ای، کاهش بسیار شدید توان دفاعی و رها کردن اقتدار منطقه ای است. اما پذیرفتن این خواسته‌ها قطعا موجب عقب‌نشینی آمریکا نخواهد شد و هیچ عقلی نیز حکم نمی کند که برای توقف متجاوز، خواسته های او را اجابت کنیم.»
تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت موضوع اقتدار منطقه ای و لزوم حفظ و توسعه آن، که البته در رسانه های امریکایی نیز بازتاب داشت، ازاین حیث دارای اهمیت است که حفظ این اقتدار عامل برتری ایران و به عقب راندن دشمن امریکایی بوده است.
 
از زمانی که دولت تحت رهبری ترامپ از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم ها با هدف تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران بر کشورمان تحمیل شد، موضع رسمی ایران در راستای اجرای توصیه های رهبر معظم انقلاب بوده است و آن اینکه ایران تحت فشار هیچ مذاکره ای با امریکا نخواهد داشت و ادامه تهدیدها پاسخ قاطع ایران را درپی خواهد داشت که همان مقاومت و مقابله با هرگونه تجاوزی گری است.
این موضع قاطع ایران که در راستای دفاع از خود، دفاع از منافع و اهداف اتخاذ شده و بیانگر اقتدار کشورمان در سطح منطقه ای است، باعث عقب نشینی و تردید امریکایی ها در اجرای تهدیدهایی است که پیوسته علیه جمهوری اسلامی مطرح می کنند.
یکی از نمونه های عقب نشینی واشنگتن در مقابل اقتدار جمهوری اسلامی ایران، در ماجرای ساقط کردن پهپاد پیشرفته امریکایی ها بود که نشان دهنده جرات و جسارت ایران در دفاع در مقابل متجاوز بود.
 
درپی ساقط شدن این پرنده امریکایی ها که ساخت آن هزینه های سنگینی هم به واشنگتن تحمیل کرده است، ترامپ رئیس جمهور امریکا به رغم ادعاهیش از اقدام علیه ایران عقب نشست. درواقع اقدام ایران مقامات واشنگتن را به این نتیجه رساند که ایران در مقابل هر گونه تجاوزگری که امنیت و منافع حیاتی و راهبردی اش را به خطر اندازد جدی بوده و از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
دیگر موردی که امریکایی ها را در مقابل اقتدار ایران به عقب نشینی وادار کرد، در ماجرای حمله موشکی ایران به بزرگ ترین پایگاه آنها در عراق (عین الاسد) پس از ترور سردار شهید سلیمانی بود؛
 
زمانی که ترامپ تهدید کرد در صورت حمله ایران به نیروها و یا منافع امریکا در سطح منطقه، امریکا هم مناطق مهمی را در ایران هدف قرار می دهد. اما پس از آنکه ایران در مقابل این تهدید امریکا عقب ننشست و حملات موشکی خود را انجام داد، امریکایی ها تلاش کردند با این توجیه که این حملات خسارت چندانی برای امریکا نداشته، از کنار آن بگذرند و با ایران درگیر نشوند.
درواقع عملکرد ایران به واشنگتن ثابت کرده است که تهران نقش ژئوپلتیک خود را به خوبی و در چارچوب های طبیعی اش به کار می گیرد و از قدرتی که دارد در مواقع لزوم استفاده می کند تا از این طریق به دستاوردهای سیاسی مورد نظر برسد. همچنان که این قدرت و انعطاف پذیری را دارد که پیامدهای احتمالی را نیز کنترل کند.
علی ای حال، جمهوری اسلامی ایران قدرتی مهم در منطقه خاورمیانه است و می داند که چگونه بین دیپلماسی، اقدامات خشن و ائتلاف سازی در راستای تحقق اهداف خود توازن برقرار کند.
این درحالی است که در سطح منطقه هستند قدرت هایی که به رغم داشتن زرادخانه های نظامی بزرگ و برخورداری از حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی فاقد اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
این اقتدار برای همپیمانان ایران هم قابل درک است و آنها به خوبی از پایداری ایران بر مواضع و راهبردهای خود آگاه هستند.
امری که به تقویت بیش از پیش نقش منطقه ای ایران می انجامد. تردیدی نیست که ثبات قدم و پایداری ایران در نهایت به پیروزی در مقابل تحریم های ظالمانه و غیرانسانی امریکا، حفظ برنامه های هسته ای و موشکی و تقویت عمق منطقه ای آن در کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن منجر خواهد شد. 
منبع: سایت بصیرت