بیست تحول سیاسی- تشکیلاتی برای ارتقای منزلت اجتماعی بسیج

گفتار هفتم؛ خدمت صادقانه

بسیج در طول عمر خود خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف انجام داده است اما آنچه که بیش از همه اثربخش بوده و باعث رضایتمندی جامعه شده خدمتی است که مستقیماً به مردم نموده است، خصوصاً مردم مناطق محروم که محدودیتهای دولت در گذشته و حال، نگذاشته است به طور شایسته به مردم این مناطق رسیدگی شود. 

نظام مردمی اولین وظیفه‌اش رسیدگی به مردم است تا رضایت آنان حاصل شود و حال که نظام حاکم اسلامی و برآمده از مردم است، اولین رسالت بسیج نیز کمک به نظام اسلامی در خدمت به مردم است، خدمت بی‌منت و با حفظ کرامت انسانی مردم. سابقه بسیج بیانگر توجه جدی به این امر است چه در مواقع بحرانی مانند زلزله و سیل و چه در مواقع دیگر که بخش‌هایی از مردم نیازمند کمک و امداد رسانی بودند، بسیج نشان داده با تمام وجود در این زمینه‌ها حاضر شده است.

پایگاه‌ها و اقشار مختلف بسیج تجربیات گرانبهایی در زمینه خدمت رسانی و مردم دارند و بنای این مکتوبه بر معرفی و تشریح آنها  نیست، اما همین قدر می‌توان گفت از  خدمت‌رسانی به یک خانواده محروم در یک منطقه یا پدر و مادر سالخورده‌ای که برای خرید مایحتاج خود نیازمند کمک هستند، تا دستگیری از نیازمندان در بحران‌های اجتماعی که بخش‌های زیادی از مردم نیازمند کمک می‌شوند، در دستور کار بسیج بوده و هست که نمونه اخیر آن نهضت کمک‌های مؤمنانه بود که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد و فعالیت‌های گسترده‌ای از سوی پایگاه‌های بسیج در کنار همراهی‌های دستگاههای مختلف و نهادهای انقلابی صورت گرفت و توانست مرهمی بر آلام آسیب‌دیدگان از کرونا در جامعه باشد. این رسالت و کارکرد بسیج در هیچ مقطعی نباید مورد غفلت قرار گیرد و همواره بدنه بسیج باید آماده فعالیت در این عرصه باشد.

در این زمینه رسالت و مأموریت بسیج از طرف فرمانده معظم کل قوا به صراحت بیان شده است: «امروز خدمت به ایران و خدمت به ملت ایران، عبارت از خدمت به اسلام است. هرکس که امروز اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی بخش و اسلام مبارزه با ظلم و ستم را گرامی بدارد - نه آن چیزی که به نام اسلام در مقابل ظلم و ستم، تعظیم می‌کند! آن اسلام نیست، فریب است - هرکس که امروز اسلام حقیقی و به تعبیر امام بزرگوار ما اسلام ناب محمّدی را تأیید و حمایت کند، اوست که برای ایران و ملت ایران، برای تاریخ ایران و آینده ایران و یکایک آحاد این ملت خدمت می‌کند. بسیجیان این امتیاز را دارند که در میدان این خدمت آماده‌اند. بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است.»