رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد؛

رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس

اشرف بروجردی گفت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس این اقدام را انجام داده است و مربوط به ۸۰ تجربه عزیزانی است که در جبهه‌های جنگ حضور داشته‌اند.

هادی نیوز: اشرف بروجردی با اشاره به موضوع آیین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس اظهار داشت: رونمایی از کتاب‌ها در حوزه تاریخ شفاهی است و در واقع روایت افرادی است که در جنگ حضور داشتند و انتقال دهنده اتفاقات، رخدادها و حوادث ایام جنگ برای ما هستند.

وی افزود: بحث اصلی این است که ما بتوانیم تاریخ آنها و نگاشته‌ها و یا گفته‌های آن‌ها را به اطلاع مردم برسانیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ذکر این نکته که حوادث و رخدادها تکرار پذیر نیستند، تصریح کرد: در یک زمان خاصی اتفاقی می‌افتد و شخصی در آنجا نقش موثری دارد یا اصولاً اتفاق مهمی است که باید به دیگران هم اطلاع دهیم و دیگران هم در آن سهیم و شریک باشند. نوشتن تاریخ آن رخداد برای جامعه علمی کشور بسیار مهم است تا به آن اتفاقات استناد بکنند تا تجربه لازم را از آن بدست بیاورند.

وی در ادامه افزود: یکی از این وقایع مهم بحث جنگ است. در این کشور هشت سال دفاع مقدس رخ داده و باید تک تک آن لحظه‌ها به اطلاع مردم برسد و در تاریخ ثبت شود تا برای آیندگان قابل استفاده باشد.

بروجردی با ابراز تاسف از نپرداختن به موضوع جنگ به صورت ویژه، گفت: هنوز هم ماجرای جنگ جهانی اول و دوم را در قالب کتاب و فیلنامه می‌نویسند و از آن فیلم تهیه می‌کنند تا آن زنده بماند. در حالی که به موضوع دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً بحث ادبیات جنگ مطرح است و در حوزه تاریخ شفاهی اقداماتی در دست است، عنوان کرد: در تاریخ شفاهی رزمندگان به نقش افراد پرداخته می‌شود حال این افراد شهید شده باشند و یا در قید حیاتند و لازم است آن تجربه‌ای که آنجا بدست آوردند برای ثبت در تاریخ نوشته شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به رونمایی ۸۰ جلد کتاب تاریخ شفاهی بیان کرد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس این اقدام را انجام داده است و مربوط به ۸۰ تجربه عزیزانی است که در جبهه‌های جنگ حضور داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه رونمایی در روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه در مقر سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار خواهد شد، گفت: این مراسم رونمایی با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و به طور همزمان به صورت وبینار در کل کشور و شعب مجموعه دفاع مقدس در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد. کتاب‌ها به مردم معرفی می‌شود تا مردم با خواندن آن خاطرات بدانند چه تلاش‌هایی برای سر پا نگه داشتن و زنده نگهداشتن این سرزمین صورت گرفته است.

بروجردی همچنین از تدوین ۷۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت و توضیح داد: این کتاب‌ها در نوبت چاپ هستند و به تدریج منتشر و در اختیار عموم داده خواهند شد. این کتاب‌ها از نگاه شخصیت‌های مختلف است و بخشی مربوط به جنگ است و بخشی هم مربوط به کسانی است که سهم موثری در تصمیم گیری‌ها و روند انقلاب داشته‌اند می‌باشد.

وی در پایان به پویش «کتابخوانی ملی» اشاره و بیان کرد: برای اینکه مردم بتوانند انس با کتابخوانی داشته باشند، مدتی است پویشی راه اندازی کرده‌ایم. در این پویش شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلفی برداشت خود را از کتابی را که خوانده‌اند، می‌گویند و از محسنات کتاب صحبت می‌کنند.

 

 

دفاع پرس