اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر چین

آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر سرمایه‌گذاری‌های چین در بندر «حیفا» اختلاف نظر دارند و واشنگتن نگران تبعات امنیتی حضور چینی‌ها در سرزمین اشغالی است.

هادی نیوز: روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در گزارشی به اختلاف میان رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر سرمایه‌گذاری چین در بندر «حیفا» پرداخت و نوشت این رژیم پیشنهاد آمریکا برای بازرسی امنیتی گسترده از بندر «حیفا» را رد کرده است.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، آمریکا از حضور شرکت‌های چینی در توسعه بندر «حیفا» نگران است و پیشنهادی انجام بازرسی امنیتی از سوی گارد ساحلی خود را سال گذشته به تل آویو داد.

دولت آمریکا به خصوص وزارت دفاع این کشور انتقادات شدیدی را علیه رژیم اسرائیل به دلیل حضور شرکت‌های چینی در بندر حیفا مطرح کرده و نگران این است که چینی‌ها به وسیله فناوری‌های جاسوسی اطلاعات فعالیت‌ها در این بندر، به خصوص اطلاعات مربوط به نیروی دریایی رژیم صهیونیستی و همکاری‌های مشترک این رژیم با کشتی‌های آمریکایی را جمع‌آوری کند.

روزنامه هاآرتص در ادامه نوشت که ایالات متحده آمریکا به رژیم صهیونیستی بابت ادامه همکاری با چین هشدار داده و نگرانی خود را در خصوص پهلوگیری کشتی‌های جنگی خود در بندر حیفا در دیدارهای مختلف ابراز کرده و به طرف اسرائیلی گفته است که نگران تأثیر فعالیت شرکت‌های چینی بر منافع راهبردی آمریکا در غرب آسیا است. این اختلافات بیش از دیگر بخش‌ها میان نهادهای امنیتی مشاهده می‌شود.

«پلایز میچال» رئیس اندیشکده یهودی در خصوص امنیت ملی آمریکا (JINSA) به این روزنامه گفت که آمریکایی‌ها همچنان نگران این موضوع هستند و اختلافات در این باره هنوز حل نشده است.

این اندیشکده صهیونیستی مستقر در خاک آمریکا در گزارشی به این مسأله پرداخته و نوشته است که آمریکا به کمک همپیمانانش نیاز دارد، به خصوص در شرایطی که تلاش می‌کند حضور خود را در منطقه غرب آسیا کاهش دهد و از رژیم صهیونیستی انتظار دارد که در این میان نقش اصلی را بر عهده بگیرد و به حفظ هژمونی آمریکا در جهان کمک کند. آمریکایی که در رقابت تنگاتنگ با چین در سطوح مختلف به سر می‌برد. به خصوص اینکه اقتصاد رژیم صهیونیستی به طور وسیعی با اقتصاد آمریکا گره خورده است. از این رو اگر سرمایه‌گذاری‌ چینی‌ها در سرزمین اشغالی به همین منوال ادامه یابد، می‌تواند مانعی بر سر راه شراکت راهبردی اسرائیل و آمریکا باشد و خطر قابل توجهی برای امنیت اقتصادی این رژیم ایجاد کند.

این گزارش می‌افزاید: «چین در شرکت‌های اسرائیلی سرمایه‌گذاری می‌کند و از تکنولوژی اسرائیلی برای افزایش جایگاه نظامی، صنعتی و نفوذ خود بهره می‌برد. چین در بندر حیفا سرمایه‌گذاری کرده است که به نوبه خود  مانعی بر سر راه پهلوگیری امن ناوگان آمریکا در این بندر است.»

همچنین بنابراین گزارش اگر رژیم صهیونیستی کاری در راستای محدود کردن نفوذ چین در اقتصادش انجام ندهد، تحت نفوذ و تأثیر چین خواهد رفت و از شرکای غربی خود فاصله خواهد گرفت. این اندیشکده در ادامه توصیه می‌کند که اسرائیل استراتژی به خصوصی را بری کاهش خطرات ادعایی حضور چین در سرزمین اشغالی در پیش بگیرد و به خصوص در مورد استفاده نامناسب چین از تکنولوژی اسرائیل با دانشگاههای خود همکاری کند و در مسیر جلوگیری از نفوذ چین سطح همکاری امنیتی با آمریکا را افزایش دهد.

«پلایز میچال» در ادامه به هاآرتص گفت که رقابت استراتژیک چین و آمریکا در دوره جو بایدن نیز ادامه خواهد یافت و این تنها موضوعی است که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در قبال آن توافق نظر دارند و چه سیاست دولت بایدن در قبال چین سختگیرانه‌تر باشد.

این روزنامه در پایان نوشت که به علت نگرانی‌های آمریکا، کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی سال گذشته هیأتی را برای بررسی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سرزمین اشغالی تشکیل داد که هدف اصلی تحت نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های چین در شرکت‌های اسرائیلی، به خصوص در حوزه‌هایی که تبعات امنیتی دارد یا در تقابل منافع آمریکاست، بود؛ اما این اقدام موجب کاهش نگرانی‌های واشنگتن نشده است.

 

 

فارس