طرح‌های کانادا برای فتنه‌انگیزی سایبری در آستانه انتخابات

پایگاه اینترنتی گلوب‌اندمیل در مقاله‌ای به سیاست‌های کانادا در قبال تحولات داخلی ایران پرداخت و نوشت:

 

 

گروه ترجمه-پایگاه اینترنتی گلوب‌اندمیل 11 می 2013 (21 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سیاست‌های کانادا در قبال تحولات داخلی ایران پرداخت و نوشت: دولت کانادا نه ماه پس از قطع روابط دیپلماتیک با ایران، تلاش می‌کند از طریق اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به مردم ایران دسترسی پیدا کند. این نخستین اقدام جدی کانادا برای بهره‌برداری از دیپلماسی مستقیم در فضای سایبری است تا به این وسیله، دولت ایران را دور بزند و فضایی برای مخالفان و فعالان حقوق‌بشر باز کند. نکته مهم اینکه این ابتکار عمل در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران صورت می‌گیرد. همایش «گفت‌وگوی جهانی در مورد آینده ایران» به میزبانی دانشگاه تورنتو برگزار شد که وزارت امورخارجه کانادا با هزینه 250 هزار دلار از آن حمایت مالی کرد. جان بارد، وزیر امور خارجه کانادا در آن سخنرانی و تأکید کرد: «ما خواهان گسترش روابط خود با ایرانی‌ها و رها شدن آن‌ها از فیلترینگ رژیم هستیم.»

در ادامه مقاله آمده است: این ابتکارعمل به دولت کانادا فرصت می‌دهد فضایی برای انتقاد از رژیم ایران حتی پس از تعلیق روابط دیپلماتیک با ایران و تحریم علیه این کشور و حامی تروریسم خواندن ایران پیدا کند. ایده اصلی حمایت از حضور مردم ایران در فضای مجازی این بود که مردم ایران تشویق شوند اظهارنظرها و سؤالات خود را در رسانه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیس‌بوک مطرح کنند. مدیر دانشکده مانک در دانشگاه تورنتو گفت: «این نخستین تجربه مهم دیپلماسی دیجیتال مستقیم است که کانادا در آن دخیل شده است... هدف اولیه آن، آوردن ایرانی‌ها به فضای بحث و گفت‌وگوست.» همایش گفت‌وگوی جهانی با حضور گروه کارشناسان، فعالان حقوق‌بشر و مخالفان ایرانی برگزار شد و همزمان پرسش‌های ایرانی‌ها در رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌های آن‌ها بخشی از همایش بود. سازمان‌دهندگان این همایش گفتند با ایرانی‌های مقیم کانادا و خارج کانادا در تماس بوده‌اند. در واقع، این گروه از ایرانی‌های خارج ایران تلاش می‌کنند به شبکه‌های خود در درون ایران متصل شوند. مقامات دولتی گفتند دانشگاه کانادا برای حفاظت از هویت ایرانی‌ها و ارتباط‌های آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی اقدامات امنیتی صورت داده و این اقدام، رهگیری ایرانی‌ها در فضای مجازی توسط دولت ایران را دشوارتر می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: اینکه این‌گونه‌ اقدامات تا چه حد می‌تواند رضایت به‌وجود آورد، پرسشی است که پاسخ آن مشخص نیست. وزیر خارجه کانادا در این همایش گفت: «سال 2009 کشورهای غربی، معترضان ایرانی را که از دزدیده‌ شدن رأی خود خشمگین بودند، نظاره‌گر بودند... اما برای حمایت از آن‌ها می‌بایست اقدامات بیشتری انجام می‌شد.» مقامات دولتی همایش گفت‌وگوی جهانی را تلاشی برای فراهم کردن فضا برای مسائلی مانند اقتصاد و حقوق‌بشر توصیف کردند که البته در فضای مبارزات انتخاباتی فرصت مطرح شدن آن‌ها فراهم می‌شود. انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 با خیزش جنبش سبز علیه نتیجه آن همراه بود که این جنبش با سرکوب خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی ایران مواجه شد. جنبش سبز تکرار شود و مخالف نقشه احمدی‌نژاد برای پیروزی فرد مورد نظر در این انتخابات است. حتی در صورت عدم تقلب در این انتخابات ریاست‌جمهوری، به نظر می‌رسد رقابتی تمام‌عیار در آن صورت نخواهد گرفت. 

 

تحلیل‌:کانادا هیچ‌گاه در معادلات جهان نقش قابل‌ اعتنایی نداشته و همیشه برای کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس پادویی کرده است که نمونه آن در مباحث حقوق‌بشری علیه ایران دیده می‌شود که در بیشتر اوقات، کانادا یک رکن و زمینه‌ساز آن بوده است. کانادا در زمره کشورهایی است که بدترین رفتار را با بومی‌های آن سرزمین داشته و بارها اعتراضات مختلف دانشجویی را با خشن‌ترین رفتار سرکوب کرده است. مقامات کانادایی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به‌گمان آنکه زمینه آشوب فراهم است، خود را مهیا کرده‌اند تا شاید از یک حادثه احتمالی، طرفی ببندند و وضعیت پادویی خود را ارتقا بخشند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.