رئیس اتاق بازرگانی ایران:

توفیق چندانی در زمینه اقتصاد در پسابرجام حاصل نشده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: چرا چندان توفیقی در اقتصاد حاصل نشد؟ و از طرفی دیگر بعضی نقصان‌ها و عدم آمادگی‌ها در داخل کشور باعث شد فضای پساتحریم در کشور نتواند به فضای رونق و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود...

هادی نیوز: محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در جلسه‌ چهاردهم هیأت نمایندگان دوره هشتم اتاق ایران با بیان اینکه روزهای اخیر روزهای یک سالگی برجام بود، گفت: راهی که نظام طی سال‌های اخیر برای حل و فصل مناقشه اتمی در پیش گرفت، بسیار هوشمندانه بود و بارها عرض کرده‌ام، این راه باعث ایجاد خودباوری در امکان و توان حل مسائل بزرگ در عرصه بین‌الملل در نظام و کشور شد.

وی افزود: بنابراین از این تجربه و با این باور باید تمام تلاش خود را برای حل مسائل و مشکلات دیگر از جمله مشکلات اقتصادی بهره ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: آنچه از نظر فعالان اقتصادی بسیار مهم بوده و است اعتماد کامل به راهبرد نظام و مسؤولان مربوطه و مسیر درستی که در پیش گرفته بوده و است.

جلال‌پور تصریح کرد: رسیدن به نقطه تفاهم حاصل درایت و تدبیر و هدایت مقام معظم رهبری، همت دولت و سایر قوا و تیم مذاکره‌کننده و با پشتوانه اقتدار و امنیت کشور و صبر و حوصله و تحمل و همراهی مردم حاصل شد.

وی بیان داشت: اما در پسابرجام همواره رویکرد فعالان اقتصادی و بخش مردمی و غیردولتی اقتصاد ایران و اتاق‌ها برای استفاده حداکثری از ظرفیت به وجود آمده بوده و است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در این مسیر و طول یک سال گذشته اتاق همواره سعی در بهره‌برداری حداکثری از فضای به وجود آمده برای رونق اقتصادی و حرکت به سمت رشد اقتصادی،شکوفایی و پویا شدن اقتصاد کشور داشته و دارد.

جلال‌پور تصریح کرد: اینکه دیوار تحریم شکسته شد و یکپارچگی به وجود آمده برای فشار حداکثری که جمهوری اسلامی ایران از هم گسست و تحریم‌های جدید به کشور اعمال نشد، از دستاوردهای مهم این تفاهم است.

وی افزود: اما چرا چندان توفیقی در اقتصاد حاصل نشد؟ از طرفی خصومت و دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای همسایه و از طرفی دیگر بعضی نقصان‌ها و عدم آمادگی‌ها در داخل کشور باعث شد فضای پساتحریم در کشور نتواند به فضای رونق و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: آمریکا با اجرای بی‌سابقه تحریم‌های اولیه و با پیگیری جو ترس بنگاه‌ها سعی دارد فشار اقتصادی روی ایران باقی بماند.

جلال‌پور تصریح کرد: رویکرد کینه‌توزانه سیاسیون آمریکایی به خصوص کنگره که ریشه در خصومت چند دهه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته و مستظهر به پشتوانه دیگران از جمله رژیم صهیونیستی و کشورهایی از منطقه است، به قوت خود باقی است و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه امروز باید نگران تمرکز باخت باخت عربستان بر ایجاد زحمت برای جمهوری اسلامی ایران بود، بیان داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران دور از طایفه‌گری در منطقه، سیاست و حمایت از خط همکاری اسلامی، سیاست لازم است، ولی کافی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: لابی سلفی تکفیری از سعودی تا داعشی‌ها با سمپاشی و دروغ‌پراکنی و ماجراسازی ما را از تعامل مناسب با بخش بزرگی از جهان اسلام و کشورهای همسایه محروم ساخته است.

جلال‌پور اظهار داشت: در کنار رژیم صهیونیستی، لابی سعودی و دنباله‌هایش همه جای دنیا قسم خورده‌اند که در کار ما اشکال ایجاد کنند.

وی بیان داشت: از طرف دیگر به عدم آمادگی ما برای بهره‌برداری از فضای پسابرجام نیز باید اذعان کرد که در برخی عرصه‌ها مانند بانکداری بین‌المللی غربی‌ها برنامه‌ریزی چند دهه‌ای و هدفمندی را در سالهای گذشته شروع و دنبال کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: واقعیت این است که شبکه‌های انتقال مالی به طرز حیرت‌آوری شفاف و ملزم به تبعیت از قواعد بین‌المللی بانک‌ها هستند که غرب اعمال می‌کند.

جلال‌پور با بیان اینکه تلاش غرب برای کنترل مویرگی جریان مالی جهان بسیار در 10 سال گذشته که ما در صحنه حضور نداشته‌ایم، جلو رفته، تصریح کرد: ما با برداشته شدن دیوارهای تحریم غافلگیر شده‌ایم.

وی با ابراز تأسف از آنچه در کشور باب شده همه در همه موارد اظهارنظر کنند و جو را ملتهب سازند، بیان داشت: بنابراین اجازه نمی‌دهند فهم ملی مناسبی از موضوع شکل گیرد و غالب تصویرها در فضای فقدان ‌آشنایی با ابتدایی ترین صحنه‌ها است.

وی تصریح کرد: متأسفانه اظهارنظر در سطح ملی دیگر محتاج دانستن مقدمات موضوع هم نیست و هر کس در هر مقوله‌ای اظهارنظر می‌کند و به جای فراهم کردن فضای هم‌‌افزایی و بحث‌های کارشناسی فضای مچ‌گیری و جدل رسانه‌ای حاکم شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: به طور کلی به گمان بخش خصوصی برجام بخشی از سیاست هوشمند نظام بود که در عرصه اقتصاد خطرات بزرگی را رفع یا فعلاً مدیریت کرد، در حالی که اقتصاد بیمار ایران محتاج درمان بیشتر از این است.

جلال‌پور با اشاره به بحث روزهای اخیر در مورد حقوق‌های نجومی، گفت: این آغاز یک مطالبه جدی از طرف مردم است که موضوع شفافیت را مطالبه می‌کنند.

وی گفت: آنچه به عنوان فیش‌ها و حقوق در کشور کلید خورده است، آغاز سلسله مطالبات شفافیت در عرصه‌های مختلف است که حرف معقول و خواسته‌ای منطقی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در بحث حقوق‌ها فقدان رابطه جبرانی و عملکرد و نبود شفافیت و عدم وجود قوانین و دستورالعمل‌های یکسان چنین بی‌نظمی و اختلالی را به وجود آورده است.

جلال‌پور با بیان اینکه در یک فضای سالم و شفاف و رقابتی مدیران مثل همه متخصصان و مانند سایر نهاده‌های تولید قیمت می‌خورند،‌ بیان داشت: در این زمینه بهترین دولت جهان دولت سنگاپور است که کمترین تعداد کارمند با بالاترین بهره‌وری و بالاترین خدمات را دارد.

وی بیان داشت: در این کشور پرداخت حقوق و جبرانی کاملاً متناسب با عملکرد مدیران بوده و این روند آن قدر خوب است که همه نخبه‌ها آرزوی استخدام دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه من در اتاق به این موضوع اصرار دارم، بیان داشت: حقوق مدیران و کارکنان اتاق‌ها،‌ تشکل‌ها و نهادهای مدنی بخش خصوصی هم کاملاً شفاف بوده و هم ارتباط دریافتی و عملکرد کاملاً منطقی باید داشته باشد.

جلال‌پور تأکید کرد: این مسأله در همه جا باید رعایت شود، اما ما در بخش خصوصی که بهره‌وری را یکی از فصول اصلی و لازم پیشرفت و توسعه می‌دانیم، لازم است در این مسیر پیش‌قدم باشیم.

وی بیان داشت: بنابراین مبالغی که بنگاه‌ها به اتاق‌ها با بلند طبعی و مسئولیت‌پذیری در سخت‌ترین روزها داده و می‌دهند، باید ریال به ریال آن با نهایت دقت ثبت شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: هر چند بودجه کل اتاق‌های کشور به اندازه بودجه یک اداره کل استان و حتی یک بنگاه معمولی از اعضای اتاق نیست ولی باید پذیرفت که صرف مسئولانه این بودجه یکی از راه‌های اصلی جلب اعتماد اعضای اتاق بوده و نحوه هزینه‌کرد و نظام جبرانی ما باید الگویی از بهره‌وری و کارآمدی ارائه دهد.

انتهای پیام/م 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.