دولت انگلیس و کابوس هراس‌انگیز استقلال اسکاتلند

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به وحشت دولت انگلیس از استقلال‌ اسکاتلند پس از همه‌پرسی پنج‌شنبه این هفته پرداخت و نوشت:...

 

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 15 سپتامبر 2014 (۲۴ شهریور) در مقاله‌ای به وحشت دولت انگلیس از استقلال‌ اسکاتلند پس از همه‌پرسی پنج‌شنبه این هفته پرداخت و نوشت: با نظرسنجی‌هایی که تاکنون در مورد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند منتشر شده، حدس قاطع نتیجه آن دشوار است. با این اوصاف، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، با خطر تجزیه این کشور روبه‌روست. این موضوع تنها یکی از مسائل فوری پیش‌روی دولت کامرون است. پس از اینکه اسلام‌گرایان افراطی ویدئوی سر بریدن دیوید هینس، گروگان بریتانیایی را منتشر کردند، آقای کامرون روز یکشنبه نشستی با کمیته واکنش سریع خود از جمله مقامات نظامی و امنیتی ارشد بریتانیا داشت. دولت اسلامی (داعش) اعلام کرده الن هنینگ، دیگر گروگان بریتانیایی، نفر بعدی است که کشته می‌شود. آمیزه‌ای از این مسائل، فشاری جدی بر آقای کامرون وارد کرده و تردیدها در مورد سرنوشت دولتش را افزایش داده و سبب شده وی در مواجهه با این دو چالش همزمان، سردرگم شود.

در ادامه مقاله آمده است: آقای کامرون پس از نشست روز یکشنبه گفت که بریتانیا به همراه متحدان غربی و منطقه‌ای خود «با روشی آرام و دقیق و در عین حال، اراده‌ای آهنین با داعش خواهد جنگید.» اگرچه بریتانیا بخشی از ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکاست؛ اما در حملات هوایی آمریکا شرکت نداشته است. بریتانیا تاکنون مداخله خود را به ارسال تجهیزات نظامی و مهمات برای نیروهای کردی محدود کرده است. در عین حال، درست چند روز مانده به همه‌پرسی اسکاتلند، آقای کامرون قرار است روز دوشنبه به‌منظور ترغیب اسکاتلندی‌ها به باقی ماندن به‌عنوان بخشی از بریتانیا، به ابردین، سومین شهر بزرگ اسکاتلند، سفر کند و آن‌ها را تهدید کند در صورتی که جدا شوند، آینده اقتصادی ضعیف‌تری خواهند داشت و تأکید کند رأی به استقلال، امری قابل بازگشت نیست.

در پایان مقاله آمده است: در هر صورت، پیش‌بینی دشوار خواهد بود؛ زیرا پیشینه‌ای اینچنینی برای مقایسه با این همه‌پرسی وجود ندارد. اگرچه سن رأی دادن در اسکاتلند به طور معمول 18 سال است، اما در این همه‌پرسی به افراد 16 ساله و بالاتر از آن، حق رأی داده شده است. ثبت‌نام ۳/۴ میلیون نفر (97 درصد افراد واجد شرایط رأی دادن) را می‌توان به‌عنوان بازتاب اهمیت همه‌پرسی استقلال تفسیر کرد. انتظار می‌رود شمار شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی بسیار بیشتر از انتخابات محلی و سراسری باشد. کارزار همه‌پرسی آخر هفته سبب شد که هزاران نفر به خیابان‌های ادینبرگ و گلاسگو بیایند. رهبران رقیب در سراسر کشور برای ترغیب رأی‌دهندگانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند، تلاش می‌کنند. رهبر مخالفان استقلال اسکاتلند به اسکاتلندی‌ها در مورد خطرات اقتصادی استقلال هشدار داد و از تاریخ مشترک که مملو از فداکاری‌های زمان جنگ است، سخن گفت. الیستر دارلینگ، وزیر کار سابق به‌عنوان هدایت‌کننده کارزار مخالفت با استقلال، گفت که حدود 500 هزار نفر همچنان تصمیم نگرفته‌اند و یک میلیون شغل در خطر است. الکس سالموند، رهبر حزب ملی اسکاتلند، روز یکشنبه گفت مطمئن است استقلال رأی خواهد آورد و در مورد شرکت حداکثری مردم اسکاتلند اظهار امیدواری کرد. در عین حال، آقای کامرون گفته است که در صورتی که اسکاتلند مستقل شود، استعفا نخواهد داد.

تحلیل‌:این روزها مقامات انگلیس به‌شدت نگران قدرت و موقعیت این کشورند؛ زیرا در حالی که پس از جنگ دوم جهانی با قدرت گرفتن آمریکا، قدرت و موقعیت انگلیس یک پله سقوط کرد، با جدا شدن اسکاتلند از انگلیس، این سقوط چند پله خواهد بود. مقامات انگلیس این روزها برای ترساندن مردم اسکاتلند از استقلال، از بد شدن وضعیت اقتصادی آن‌ها پس از استقلال می‌گویند حال آنکه اگر آسیب اقتصادی انگلیس از این استقلال بیشتر از اسکاتلند نباشد، کم‌تر از آن نخواهد بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.