راهبردهای ترکیه در قبال ائتلاف ضدداعش

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به رأی پارلمان ترکیه به مداخله نظامی ارتش این کشور در سوریه و اهداف آن پرداخت و نوشت: ...

 

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 5 اکتبر 2014 (۱۳ مهر) در مقاله‌ای به رأی پارلمان ترکیه به مداخله نظامی ارتش این کشور در سوریه و اهداف آن پرداخت و نوشت: دوم اکتبر پارلمان ترکیه مجوز اعزام نیروی زمینی به کشورهای خارجی را صادر کرد و به نیروهای مسلح خارجی اجازه داد از خاک این کشور برای اعزام استفاده کنند. «عصمت ییلماز» وزیر دفاع ترکیه، در این‌باره گفت: «انتظار نداشته باشید پس از درخواست مجوز، گامی فوری برداشته شود.» بسیار محتمل است که دولت تمایل داشته باشد این مجوز اثبات‌کننده پیوند ناگسستنی با غرب باشد و در برابر جنگ نقش بازدارنده ایفا کند و بهانه‌ای برای نقض تمامیت ارضی سوریه نخواهد بود. احمد داوداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، گفت: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، همچنان تهدید درجه یک علیه امنیت ملی ترکیه است. با وجود این، این موضوع با مأموریت ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی در تضاد است. در مجوز صادره آمده است: «نابودی ناشی از حملات رژیم سوریه با تسلیحات سنگین از جمله موشک‌های بالستیک جدی‌تر شده است. سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم سوریه که کشورمان را هدف گرفته، ادامه دارد... کشته شدن بیش از 200 هزار نفر توسط رژیم به وسیله‌ تسلیحات متعارف نیز نشان‌دهنده سطح تهدید آن علیه کشورمان است.» در واقع، ادله اصلی این حرکت، بر رژیم اسد و تهدید آن علیه ترکیه و ثبات منطقه‌ای متمرکز است.

در ادامه مقاله آمده است: با وجود این، فاروق لوگوگلو، سفیر بازنشسته ترکیه و عضو حزب مخالف خلق جمهوری‌خواه ترکیه، طی جلسه 2 اکتبر پارلمان هشدار داد: «اگر این حرکت تصویب شود، ترکیه به کشور قانون‌شکن در منطقه تبدیل خواهد شد.» وی استدلال کرد که از سال 2011 سیاست‌های ترکیه، دخالت در امور داخلی سوریه بوده و تمامیت ارضی این کشور را تهدید کرده است. ترکیه باید در تمام اقدامات خود تمامیت ارضی عراق و سوریه را در اولویت قرار دهد. وی تأکید کرد: «از دولت مصرانه می‌خواهم که با براداران کرد خوب رفتار کند... من نگرانی‌های کردها را درک می‌کنم.» اگرچه دولت ترکیه به قطعنامه‌های 2170 و 2178 شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده، اما تمرکز هیچ یک از این قطعنامه‌ها، رژیم اسد نیست. هر دو قطعنامه از جامعه بین‌الملل می‌خواهد که به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و برای جلوگیری از نفوذ نیروهای خارجی به سوریه برای انجام اقدامات تروریستی تمام گام‌ها را بردارد. جامعه بین‌الملل از نقش ترکیه در تردد آزادانه نیروهای خارجی از مرز ترکیه - سوریه و وخیم‌تر شدن اوضاع آگاهی دارد که البته دولت ترکیه این موضوع را منکر شده است.

در پایان مقاله آمده است: البته منطقه‌ای که مقبره سلیمان‌شاه قرار دارد، نگرانی‌ها در مورد احتمال کشیده شدن ترکیه به جنگ را افزایش داده است. این منطقه خارج از خاک ترکیه است و در 40 کیلومتری داخل خاک سوریه قرار دارد و توسط 50 نیروی ویژه ترکیه حفاظت می‌شود. اگرچه رئیس‌جمهور ترکیه تهدید مستقیم علیه این مقبره را نفی کرده، اما منطقه اطراف این مقبره تحت اداره شبه‌نظامیان دولت اسلامی درآمده است. بسیاری در مورد ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه - سوریه از سوی دولت ترکیه، موضعی محتاطانه دارند. همچنین قرار است ژنرال جان الن، نماینده اوباما در ائتلاف جهانی ضد دولت اسلامی، هفته آینده به ترکیه سفر کند. این سفر نقطه تعیین‌کننده در شکل‌گیری طرح‌های ترکیه طی روزهای آتی خواهد بود.

تحلیل‌: با اینکه ترکیه رسماً در ائتلاف نمایشی ضد داعش حضور ندارد؛ اما رفتارش حاکی از همراهی با این ائتلاف ادعایی است و به نظر می‌رسد ترکیه فراتر از حرکت ائتلاف ضد داعش، خودش را آماده حمله به سوریه کرده تا در واقع، بخشی از خلأ این ائتلاف را پر سازد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.