انفجار در کارگاه تولید مواد آتش‌زا

پایگاه اینترنتی دآتلانتیک در گزارشی به طرح ادعای انفجار در تأسیسات نظامی پارچین پرداخت و نوشت:...

 

 

 پایگاه اینترنتی دآتلانتیک 7 اکتبر 2014 (۱۵ مهر) در گزارشی به طرح ادعای انفجار در تأسیسات نظامی پارچین پرداخت و نوشت: پیش از سخنرانی اواخر ماه گذشته حسن روحانی، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] ایران را به انجام آزمایش‌های انفجار هسته‌ای در تأسیسات نظامی پارچین متهم کرد. به لحاظ نظری این اتهام بر مبنای «اطلاعاتی بسیار قابل اعتماد» بود که هدف آن، ترغیب جامعه بین‌الملل به اقدام علیه ایران است. گفت‌وگوها در مورد توافق طولانی‌مدت میان ایران و شش کشور مهم با ناکامی‌هایی روبه‌رو بوده که سبب نگرانی‌های جدی شده است. به‌موازات آنکه مسئله داعش بیشترین تمرکز دستور کار سازمان ملل را به خود اختصاص داده، گزارش آتش‌سوزی در تأسیسات نظامی پارچین چندان در کانون توجه قرار نگرفته است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای جلب توجه جامعه بین‌الملل به جدی بودن تهدید هسته‌ای ایران، تلاش بسیاری کرده است.

در ادامه مقاله آمده است: نتانیاهو در سخنرانی سازمان ملل خود گفت: «خانم‌ها و آقایان، آیا شما به داعش اجازه غنی‌سازی می‌دهید؟ آیا به داعش اجازه ساخت رآکتور آب سنگین می‌دهید؟ آیا به داعش اجازه می‌دهید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بسازد؟... البته که چنین نمی‌کنید. پس شما نباید به دولت اسلامی ایران نیز اجازه چنین اقداماتی بدهید.» روز دوشنبه گزارش‌هایی در مورد حادثه‌ای در تأسیسات پارچین منتشر شد که ظاهراًً یکشنبه‌شب اتفاق افتاده بود. مطابق گزارش بی‌بی‌سی، یک پایگاه اینترنتی مخالفان ایران، این حادثه را انفجاری بزرگ توصیف کرد که گستردگی آن، آسمان تاریک را روشن کرد و تا فاصله 9 مایلی سبب شکسته شدن شیشه پنجره‌ها شد. خبرگزاری ایرنا بدون اشاره به نام تأسیسات پارچین گزارش داد که «در کارخانه تولید مواد انفجاری در شرق تهران آتش‌سوزی رخ داده و طی آن، دو نفر کشته‌ شده‌اند.» هیچ منبعی در مورد این حادثه یا علت آن، اظهار نظر نکرده است. این موضوع به طور جدی مطرح می‌شود که آمریکا و اسرائیل در خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران دخیل هستند؛ از جمله ارسال ویروس‌‌های رایانه‌ای به‌شدت مخرب، ترور دانشمندان هسته‌ای و برخی انفجارهای مشکوک که اهداف مهمی را هدف گرفته و سبب آسیب به تأسیسات شده است.

در پایان مقاله آمده است: این حادثه درست چند ساعت پیش از دیدار مقامات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تهران رخ داده است. مدت‌هاست آمریکا و اسرائیل می‌گویند تأسیسات نظامی پارچین ممکن است بخشی از برنامه هسته‌ای غیرقانونی ایران باشد و از سال 2005 مورد بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار نگرفته است. در صورتی که این انفجار نوعی از حملات پنهان باشد، باید گفت که زمان آن مناسب نبوده است. به‌طور کلی، زمان و مکان این انفجار مشکوک در ایران پرسش‌های بسیاری را در ذهن برمی‌انگیزد.

تحلیل‌: خبر این انفجار را ابتدا صنایع دفاع و با بیان «حریق در کارگاه تولید مواد ناریه در شرق تهران» اعلام کرد و سپس رسانه‌های بیگانه با اهداف کاملاً سیاسی به تفسیر آن پرداختند. یادداشت فوق یکی از همین تفسیرها است. از محتوای یادداشت برمی‌آید که نویسنده تمایل جدی به صهیونیست‌ها دارد و تلاش کرده تا با گمانه‌زنی‌های جنجالی، موضوع فعالیت هسته‌ای ایران را از قالب مذاکرات جاری خارج سازد و درباره آن هیاهو کند؛ موضوعی که نتانیاهوی کودک‌کش نیز در مجمع عمومی سازمان ملل در انجام آن ناکام ماند و کسی به حرف‌های تکراری و ملال‌آور وی اعتنایی نکرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.