تسلط بی‌سروصدای ایران بر یمن

روزنامه صهیونیستی تایمز آو ایزرایل در مقاله‌ای به تحولات منطقه‌ای به‌ویژه در پرتو ظهور تهدید داعش و چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت و نوشت: ...

 

 روزنامه صهیونیستی تایمز آو ایزرایل 18 اکتبر 2014 (۲۶ مهر) در مقاله‌ای به تحولات منطقه‌ای به‌ویژه در پرتو ظهور تهدید داعش و چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداخت و نوشت: در حالی که تمام جهانیان به‌طور بی‌امان نظاره‌گر نبرد میان نیروهای کردی و دولت اسلامی در کوبانی هستند، ایران به‌آرامی تسلط بر یمن را تکمیل می‌کند. روز سه‌شنبه جدایی‌طلبان حوثی شهر بندری و راهبردی حدیده (غرب پایتخت) را به اشغال خود درآوردند. آن‌ها فرودگاه جنوب صنعا را نیز در همان روز به دست گرفتند. این حوادث پس از تصرف صنعا در 21 سپتامبر برجسته و مهم هستند. حوثی‌ها که زیدی‌مذهب (یکی از فرقه‌های تشیع) هستند، در سال‌های اخیر از حمایت شدید نیروی قدس سپاه پاسداران بهره‌مند بوده‌اند. این مسئله باید برای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] نگران‌کننده باشد، زیرا یمن موقعیت راهبردی دارد و برای اسرائیل آبراهی راهبردی است (خروج از دریای سرخ و ورود به اقیانوس هند از طریق تنگه باب‌المندب). حضور نیروهای سپاه پاسداران در چنین خط کشتیرانی که برای اقتصاد اسرائیل حیاتی است، سبب می‌شود ایران بتواند برای کشتی‌های اسرائیلی که از این مسیر عبور می‌کنند، مشکل‌ساز باشد.

در ادامه مقاله آمده است: اوایل دهه 1970 گروه‌های تروریستی فلسطینی به کشتی‌های اسرائیلی عبوری از تنگه باب‌المندب حمله کردند. ممکن است ایرانی‌ها تلاش کنند از همین تاکتیک‌های قدیمی از طریق حوثی‌ها استفاده کنند، اما فراتر از زاویه دید تهدید برای اسرائیل، تحولات یمن در هفته‌های اخیر و نیز از زمان آغاز بهار عربی در این کشور، نشان‌دهنده تحولات گسترده در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] است. نوامبر 2011 علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن، پس از 33 سال حکومت کنار رفت؛ اما برای حوثی‌ها این تغییر فردی کافی نبود. آن‌ها خواهان کسب سهم مهمی از قدرت و حکومت در یمن بودند. احتمالاً حوثی‌ها با تحریک ایرانی‌ها برای تقویت تسلط خود بر یمن اقدام کردند. طی ماه‌های اخیر حوثی‌ها دستاوردهای نظامی چشمگیری داشته‌اند که مهم‌ترین آن، تسلط بر صنعا بوده است. آن‌ها توانسته‌اند بر ادارات دولتی و سایر تأسیسات راهبردی تسلط یابند و سپس برای توقف جنگ به توافق رسیدند. رئیس‌جمهور یمن با میانجی‌گری سازمان ملل موافقت کرد.

در پایان مقاله آمده است: افراط‌گرایان سنی به‌ویژه القاعده که در سراسر یمن فعال هستند، قدرت‌یابی شیعیان زیدی را که حدود 30 درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند، نمی‌پذیرند. روز دوشنبه تمام گروه‌ها توافق کردند که خالد بها، سفیر سابق یمن در سازمان ملل به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شود. اما حوادث روزهای بعد مانند اشغال بندر حدیده به دست حوثی‌ها دوباره بحران را جدی‌تر کرد. همان روز جدایی‌طلبان جنوب یمن در شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه عدن تظاهرات کردند و خواستار استقلال و ایجاد دوباره جمهوری خلق یمن جنوبی شدند. مشخص نیست که یمن به کدام سو می‌رود. آنچه مشخص است اینکه در سایه حملات و کشتارهای دولت اسلامی (داعش)، محور شیعه به رهبری ایران نیز آرام و قرار ندارد و به پیشروی خود ادامه می‌دهد. شعار اصلی تظاهرات‌کنندگان حوثی نیز مانند انقلاب اسلامی ایران «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و لعنت بر یهودیان» بود. نفوذ ایران فراتر از این موارد است و سعودی‌ها با نگرانی به تحولات در جنوب عربستان می‌نگرند. ریاض می‌داند که ایرانی‌ها برای حوثی‌ها سلاح فرستاده‌اند و بر همین اساس تلاش می‌کند از قاچاق تسلیحات از ایران برای حوثی‌ها در شمال یمن جلوگیری کند. بنابراین، در حالی که رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی تقریباً بر نقشه پیشروی‌های دولت اسلامی (داعش) تمرکز کرده‌اند، ایران «میانه‌رو» آرام و بی‌‌سروصدا بر گستره قدرت خود از طریق تسلط بر بخش‌های عظیمی از لبنان، سوریه، عراق و در حال حاضر یمن می‌افزاید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.