دلایل عدم حمایت اردوغان از کردهای سوریه

روزنامه گاردین در مقاله‌ای به راهبرد دولت ترکیه در مخالفت با همکاری با آمریکا به‌نفع کردهای سوریه پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه گاردین 20 اکتبر 2014 (28 مهر) در مقاله‌ای به راهبرد دولت ترکیه در مخالفت با همکاری با آمریکا به‌نفع کردهای سوریه پرداخت و نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز یکشنبه گفت که ترکیه با انتقال تسلیحات آمریکا برای ستیزه‌جویان کردی که در سوریه با دولت اسلامی (داعش) درگیر هستند، مخالف است. این در حالی است که گروه افراط‌گرای دولت اسلامی (داعش) حملات خمپاره‌ای بیشتری در نزدیکی مرز ترکیه - سوریه انجام می‌دهد و درگیری‌ها پیرامون شهر محاصره‌شده کوبانی شدت یافته است. ترکیه، حزب کردستان سوریه (PYD) و شاخه نظامی آن را که در حال نبرد با شبه‌نظامیان داعش هستند، شاخه‌ای از پ‌.ک.‌ک‌ می‌داند. پ‌‌.ک‌‌.ک شورشی سی‌ساله‌ علیه ترکیه به راه انداخته و در فهرست تروریسم ناتو و آمریکا قرار گرفته است. واشنگتن به‌تازگی گفته است با نیروهای کردی همکاری اطلاعاتی می‌کند و این کشور، انتقال تسلیحات برای نیروهای کردی در آینده را از دستورکار خارج نکرده است.

در ادامه مقاله آمده است: اردوغان در بازگشت از افغانستان به گروهی از خبرنگاران گفت: «حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه از نظر ما با پ‌.‌ک‌.‌ک برابر است. این حزب، سازمانی تروریستی است... اشتباه است آمریکا که ما متحد این کشور در ناتو و دوست هستیم، آشکارا سخن بگوید و از ما انتظار داشته باشد به حمایت از این سازمان تروریستی جواب مثبت دهیم.» در واشنگتن، تد کروز،‌ سناتور ایالت تگزاس که نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 است، از باراک اوباما به دلیل کمک‌ نرساندن به نیروهای کردی انتقاد کرد. وی گفت: «ما آنجا را بمباران و موشک‌باران کرده‌ایم، اما این گونه اقدامات، نامؤثر و ظاهرسازی در سیاست خارجی است.» مخالفت ترکیه با انتقال تسلیحات به نیروهای کردی در عین حال چالشی جدی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در جنگ علیه افراط‌گرایان است و بیش از پیش روابط ترکیه و واشنگتن را پیچیده می‌کند. ترکیه درخواست کرده این ائتلاف حملات خود علیه شبه‌نظامیان را همزمان با افزایش کمک به شورشیان سوری مخالف اسد گسترش دهد.

در پایان مقاله آمده است: کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما روز یکشنبه با اردوغان در مورد شرایط کوبانی و راه‌های مقابله با پیشروی داعش گفت‌وگوی تلفنی کرده است. درگیری میان شبه‌نظامیان داعش و نیروهای کردی مدافع کوبانی روز یکشنبه ادامه داشت. حملات خمپاره‌ای علیه این شهر صورت گرفت. سه خمپاره نیز به نزدیکی مرز در خاک ترکیه اصابت کرد. روزهای شنبه و یکشنبه داعش گذرگاه مرزی را که به‌طور بالقوه آخرین نقطه پیوند کوبانی با جهان خارج است، هدف حملات متعدد خود قرار داد. گسیل آوارگان به خاک ترکیه از زمان حملات داعش به کوبانی و قطع شدن دسترسی به نیروهای کردی در سایر مناطق سوریه تشدید شده است.

 

تحلیل‌: در حال حاضر کوبانی دارای وضعیتی است که در هر حالتی تثبیت شود، تأثیرات زیادی بر محیط پیرامونی‌اش می‌گذارد و ترکیه تلاش می‌کند در موقعیتی قرار گیرد که تأثیرات مثبت نصیبش شود؛ اما ظواهر امر خلاف آن را نشان می‌دهد و احتمال دارد ترکیه بازنده بزرگ حوادث کوبانی شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.