چرا ایران داعش را با لنز تئوری توطئه می‌بیند؟

پایگاه اینترنتی کریستین‌ساینس مانیتور در مقاله‌ای به دلایل رویکرد ایران به جنگ با داعش پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی کریستین‌ساینس مانیتور 22 اکتبر 2014 (۳۰ مهر) در مقاله‌ای به دلایل رویکرد ایران به جنگ با داعش پرداخت و نوشت: رهبران ارشد ایران در حال حاضر، آمریکا، سیا، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و متحدان سنی آمریکا مانند عربستان سعودی را عامل ایجاد دولت اسلامی(داعش) به‌عنوان ابزاری برای تضعیف ایران می‌دانند. آمریکا و ایران احتمالاً از مسیرهای موازی در جنگ علیه جهادی‌های دولت اسلامی پیروی می‌کنند؛ اما چند دهه دشمنی و اهداف مخالف در سوریه سبب شده تردیدهای ایران جدی شود و این کشور با لنز تئوری‌های توطئه به انگیزه‌های آمریکا بنگرد. به باور ایران، در واقع ایجاد گروه داعش راهی برای حضور دائمی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] و تداوم تنش‌های منطقه‌ای به نفع اسرائیل است. دیدگاه ایران در مورد روابط دولت آمریکا و دولت اسلامی بیشتر با این ذهنیت شکل گرفته که «دشمن دشمن من، دوست من است»؛ به این معنا که اگر دولت اسلامی و آمریکا دشمنان ایران هستند، پس به‌طور مشخص این دو باید دوست یکدیگر باشند.

در ادامه مقاله آمده است: جنگنده‌های آمریکایی ماه آگوست حمله به مواضع دولت اسلامی در عراق را آغاز کردند و به‌طور مرتب به این حملات در سوریه و عراق ادامه می‌دهند. آمریکا در کوبانی در حمایت از نیروهای کرد بیش از 135 حمله علیه دولت اسلامی صورت داده است. روز یکشنبه برای نخستین‌بار هواپیماهای آمریکایی 27 محموله تسلیحات و مهمات برای کردهای کوبانی پرتاب کردند. همچنان در تهران چنین اقداماتی، بخشی از جنگ جدی آمریکا علیه دولت اسلامی به شمار نمی‌رود؛ جنگی که ممکن است آمریکا و ایران، اهداف مشابهی داشته باشند. سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، روز دوشنبه در مورد حملات اخیر گفت: «حملات نظامی آمریکا در منطقه و اقدامات تروریستی داعش، عاری از حقیقت است و محکوم به شکست هستند... راهبردهای آمریکا و داعش مؤثر نیستند و موفق نخواهند شد.» ایران به سهم خود مشاوره نظامی و تجیهزات و تسلیحات نظامی به ارتش و شبه‌نظامیان عراقی برای نبرد با دولت اسلامی ارائه کرده است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق، اواخر روز دوشنبه به تهران آمده است. در واقع، افراط‌گرایان سنی تهدید مشابهی علیه تهران و واشنگتن به‌شمار می‌روند؛ اما دشمنی‌های دیرینه سبب شده که با وجود این اهداف مشترک، ایران همچنان آمریکا را دشمن خود بداند.

در پایان مقاله آمده است: استدلال اصلی ایران این است که واشنگتن خواهان سرنگونی اسد است؛ اما ایران تنها تداوم دولت سوریه را عامل موفقیت در جنگ علیه تروریسم می‌داند و در حال حاضر، جایگزین دیگری برای اسد نیست. اگر آمریکا واقعاً برای نابودی دولت اسلامی مصمم باشد، به مخالفت خود با اسد پایان می‌دهد. ترکیه نیز که متحد آمریکا در ناتوست، می‌گوید: آمریکا جدیت و تعهدی برای سرنگونی اسد ندارد و به همین دلیل، آنکارا به جنگ علیه دولت اسلامی در سوریه نپیوسته است. مقامات ایرانی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی را «فریبی آشکار» خوانده‌اند. «الی گرانمایه» در تحلیلی برای شورای روابط خارجی اروپا نوشت: «به لحاظ سیاسی برای واشنگتن یا تهران دشوار است که اقدامات یکدیگر را آشکارا تأیید کنند یا فعالانه علیه دولت اسلامی با یکدیگر همکاری کنند... تلاش‌های ایران و آمریکا در عراق همچنان از سوی دوطرف به‌عنوان یک شر ضروری به‌منظور تضعیف داعش پذیرفته‌ شده است؛ هرچند چنین چیزی (همکاری مشترک) را نمی‌توان در مورد سوریه گفت.»

تحلیل‌:این پایگاه خبری آمریکایی درحالی سعی دارد ایران را به بدبینی به حملات آمریکا به داعش متهم کند که ایران پیش‌تر سابقه همکاری با آمریکا علیه طالبان در افغانستان را و خلف وعده آمریکایی‌ها را دارد و از سویی حتی این حملات هوایی آمریکا و متحدانش نیز نه‌تنها داعش را زمینگیر نکرده، که به نظر می‌رسد سبب پیشروی آنان هم شده است! از طرفی آمریکایی‌ها در حالی این روزها ژست مخالفت و دشمنی با داعش را گرفته‌اند که جدا از اینکه خود آنان با کمک حامیان منطقه‌ای‌شان از موجدان این گروهک تروریستی هستند و هم‌اکنون نیز به دیگر تروریست‌ها در منطقه کمک‌های تسلیحاتی و مالی و رسانه‌ای می‌کنند. ایران به این یک بام و دو هوای آمریکا تردید دارد و به‌تبع، حملات آمریکا به داعش را جدی نمی‌پندارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.