همکاری نظامی ایران و چین؛ تنش‌های ایران و پاکستان

پایگاه اینترنتی دیپلمات در مقاله‌ای به همکاری‌های نظامی ایران و چین پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی دیپلمات 24 اکتبر 2014 (۲ آبان) در مقاله‌ای به همکاری‌های نظامی ایران و چین پرداخت و نوشت: ایران ممکن است با پاکستان و غرب، رابطه تنش‌آمیزی داشته باشد؛ اما چین، تهران را شریک و متحدی بالقوه می‌داند. به گزارش رسانه‌های چینی، این هفته فرمانده نیروی دریایی ایران برای نخستین‌بار از چین دیدار کرد. دریادار حبیب‌الله سیاری با چانگ ونکوان، وزیر دفاع چین و نیز دریاسالار وو شنگلی، فرمانده نیروی دریایی چین، دیدار کرد. سفر دریادار سیاری به چین، آخرین نشانه از افزایش همکاری میان ارتش‌های چین و ایران و به‌ویژه نیروی دریایی این دو کشور است. دریاسالار وو طی این دیدار به دریادار سیاری گفت: طی سال‌های اخیر روابط دوجانبه ایران و چین «گسترش بدون نقصی داشته است» و تبادل نظر در سطوح بالای دوجانبه، سبب تقویت اعتماد متقابل شده است.

در ادامه مقاله آمده است: دریاسالار وو خواستار پیشرفت بیشتر در تقویت روابط نظامی دوجانبه از جمله تبادل‌های بیشتر، سفرهای دریایی کشتی‌ها به دو کشور، آموزش مشترک پرسنل و همکاری فنی شد. همچنین وزیر دفاع چین همکاری اخیر میان دو ارتش را ستود و خواستار همکاری بیشتر و تقویت روابط دوجانبه نظامی شد. سیاری در پاسخ گفت «ایران آماده ارتقای روابط دوجانبه به‌منظور پیشبرد همکاری‌ها میان ارتش‌های دو کشور به‌ویژه همکاری دریایی است.» دیدار سیاری از چین حدود یک ماه پس از حضور ناوهای جنگی چین در سواحل ایران بود که نخستین حضور کشتی‌های جنگی چینی در خلیج‌فارس نیز به‌شمار می‌رفت. دو کشور رزمایش‌های مشترک مبارزه با دزدان دریایی و جست‌وجو و امداد انجام دادند. اظهارات سیاری طی این دیدار تأیید می‌کند که این همکاری‌های نظامی و دریایی ابعاد تازه‌ای دارد و همکاری نظامی ایران و چین به امری عادی در آینده بدل خواهد شد. از نظر چین، روابط نزدیک‌تر با ایران بخشی از طرح عظیم‌تر برای یافتن شرکای نظامی در خارج منطقه راهبردی آسیا-اقیانوسیه است. همکاری‌های کنونی ارتش چین در راستای تأمین منافع ملی این کشور در خارج مرزهاست. گسترش دسترسی جغرافیایی ارتش چین مستلزم شرکای منطقه‌ای مشتاق است. ایران به دلیل قدرت نظامی، ثبات نسبی و بیگانگی با غرب (به‌ویژه آمریکا) گزینه‌ای ویژه و جذاب برای این همکاری است. روابط بهتر با ایران به چین روزنه فرصتی در خاورمیانه [غرب آسیا] می‌دهد؛ منطقه‌ای که منافع چین در آن از جمله به دلیل افزایش نیاز چین به انرژی، به‌سرعت افزایش می‌یابد. حتی هنگامی که فرمانده نیروی دریایی ایران در پکن بود، نمایندگان ایران و گروه 1+5 به گفت‌وگوهای هسته‌ای به‌منظور رسیدن به توافقی نهایی ادامه می‌دادند.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، گرم شدن روابط ایران و چین، فشار آمریکا بر ایران به‌منظور پذیرش توافق را بسیار دشوار می‌کند. نزدیکی چین به ایران فارغ از نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای ادامه خواهد یافت و در عین حال، فشار بر ایران به‌منظور پذیرش محدودیت‌های شدید در مورد برنامه هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

تحلیل‌: تحریم‌های غرب به سرکردگی آمریکا علیه ایران و روسیه و از طرفی دخالت‌های آنان در اوکراین و هنگ‌کنگ سبب همگرایی بیشتر سه کشور مهم ایران، روسیه و چین شده است و این کشورها در تمام زمینه‌ها از جمله نظامی در حال همکاری هستند؛ نکته مهمی که غربی‌ها را هم وحشت‌زده کرده است. قطعاً همکاری این سه کشور بسیاری از طرح‌های مداخله‌جویانه غرب علیه این کشورها را بی‌تأثیر خواهد ساخت و غرب نیز از همین موضوع در هراس است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.