تسلط ایران بر دریای سرخ

پایگاه اینترنتی ترامپت در مقاله‌ای به تأثیر قدرت‌یابی شیعیان حوثی در یمن بر جایگاه منطقه‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی ترامپت 29 نوامبر 2014(8 آذر) در مقاله‌ای به تأثیر قدرت‌یابی شیعیان حوثی در یمن بر جایگاه منطقه‌ای ایران پرداخت و نوشت: قدرت‌یابی حوثی‌ها در یمن سبب شد ایران به مدیریت راهبردی دریای سرخ نزدیک‌تر شود. پس از موفقیت‌های 21 سپتامبر گروه انصار‌الله (شیعیان حوثی)، جمهوری اسلامی ایران، نفوذ در صنعا را گسترش داد. در همان روز، تسلط انصارالله بر بندر الحدیده (تقریباً 100 مایلی جنوب‌غربی صنعا) در کرانه شرقی دریای سرخ، دستاوردهای راهبردی برای ایران داشت. تسلط انصارالله (گروهی مورد حمایت ایران) نشان می‌دهد مطابق پیش‌بینی‌ها، ایران در حال حاضر راهبرد تسلط بر دریای سرخ را اجرایی می‌کند. تمام تجارت دریایی برای انتقال از اقیانوس هند به دریای مدیترانه باید از طریق تنگه باب‌المندب صورت گیرد و از آن بگذرد. این تنگه، نزدیک‌ترین نقطه میان آفریقای مرکزی و شبه‌جزیره عربستان است. لبه شمال شرقی این تنگه تقریباً به‌طور کامل درون سرزمین یمن قرار دارد.

در ادامه مقاله آمده است: اهمیت راهبردی تسلط بر این آبراه برابر با تسلط بر کانال سوئز است؛ زیرا هر دو، بخشی از یک شاهراه هستند. ایران برای مدیریت این مسیر تجاری، به تسلط بر یمن نیاز دارد. به همین دلیل است که حوادث 21 سپتامبر که موجب قدرت‌یابی حوثی‌ها شد، بسیار اهمیت دارد. ایران برای این منظور، نیروهای سپاه پاسداران را به یمن نفرستاد، بلکه از دست‌نشانده خود در یمن همانند آنچه که از طریق حزب‌الله در لبنان صورت می‌دهد، استفاده می‌کند. چنین باید گفت که انصارالله، نسخه یمنی حزب‌الله لبنان است. بیش از 30 درصد جمعیت یمن را شیعیان حوثی تشکیل می‌دهند. ماه‌های پیش از تصرف صنعا از سوی انصارالله، دولت یمن با معترضان ضددولتی اختلاف داشت که افزایش قیمت سوخت، جرقه بی‌ثباتی‌ها را زد و به صنعا کشیده شد. 21 سپتامبر انصارالله به‌سادگی از این وضعیت بهره‌برداری کرد. در آن مقطع، «عرب‌نیوز» در کمال تعجب نوشت: «نیروهای امنیتی در صنعا در حالی عقب نشستند که شورشیان به درگیری‌های خیابانی و برافراشتن پرچم‌های خود بر ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها و فرودگاه‌ ادامه دادند؛ ظاهراً به این دلیل که از تلفات غیرنظامیان و آسیب رسیدن به اموال عمومی جلوگیری شود.»

در پایان مقاله آمده است: طی دو ماه پس از تسلط حوثی‌ها بر پایتخت یمن، آن‌ها وارد توافق تقسیم قدرت با دولت یمن شدند. بار دیگر، این نیز شبیه آن چیزی است که حزب‌الله در لبنان انجام داد. در حالی که ایران حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها در این کودتا را نفی می‌کند، بسیاری از شخصیت‌های ایرانی از دستاوردهای حوثی‌ها ابراز شادمانی کردند. محمدصادق الحسینی، مشاور محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، گفت: «ما در محور مقاومت، سلطان‌های جدید مدیترانه و خلیج‌فارس هستیم. ما در تهران، دمشق، جنوب بیروت، بغداد و صنعا منطقه را شکل خواهیم داد. ما سلطان‌های جدید دریای سرخ نیز هستیم.» تقسیم قدرت در یمن تنها تا زمانی دوام دارد که ایران منافع خود را محفوظ ببیند. بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی در سوی دیگر تجارت دریای سرخ، نگران اقدامات ایران در یمن هستند. مایکل سگال در گزارش 4 نوامبر در مورد تسلط ایران بر یمن نوشت: «ایران یمن را عامل مهمی در سیاست اتخاذ حضور فیزیکی (دریایی و زمینی) در کشورها و بنادر اطراف دریای سرخ می‌بیند... در صورتی که شورشیان شیعه بر تنگه باب‌المندب تسلط پیدا کنند، ایران می‌تواند پایگاهی برای خود در این منطقه حساس ایجاد کند و به دریای سرخ و کانال سوئز دسترسی داشته باشد که نه‌تنها برای رقبای جدی ایران یعنی عربستان، مصر و کشورهای خلیج‌فارس، بلکه برای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و کشورهای اروپایی در کناره مدیترانه نگران‌کننده است. تحلیل‌گران عرب در خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر در مورد این تحرکات ایران هشدار داده بودند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.