نیروی عربی خلیج‌فارس؛ مقابله با تهدید ایران و داعش؟!

پایگاه اینترنتی فایننشال تایمز در مقاله‌ای به تشکیل فرماندهی نظامی مشترک از سوی شورای همکاری خلیج‌فارس پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی فایننشال تایمز 1 دسامبر 2014 (10 آذر) در مقاله‌ای به تشکیل فرماندهی نظامی مشترک از سوی شورای همکاری خلیج‌فارس پرداخت و نوشت: وزیر خارجه بحرین می‌گوید کشورهای خلیج‌فارس فرماندهی نظامی مشترکی ایجاد می‌کنند که مرکز آن در عربستان سعودی است و هدف از تشکیل آن مقابله با تهدید شبه‌نظامیان جهادی و ایران شیعه است. شیخ خالد الخلیفه گفت که این نیروی فرماندهی مشترک، عملیات‌های نظامی خود را پس از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس آغاز خواهد کرد. این نشست اواخر این ماه در قطر برگزار می‌شود. به گفته تحلیل‌گران این نیرو صدها هزار سرباز خواهد داشت. این فرماندهی جدید بر عملیات‌های دفاعی تمرکز خواهد داشت و با فرماندهی دریایی شورای همکاری خلیج‌فارس در بحرین و فرماندهی هوایی آن در عربستان هماهنگ خواهد بود.

در ادامه مقاله آمده است: ایجاد فرماندهی نظامی مشترک در حالی صورت می‌گیرد که هشدارها در کشورهای خلیج‌فارس در مورد خیزش داعش مطرح شده است. داعش نه‌تنها بر بخش‌هایی از عراق و سوریه مسلط شده، بلکه در میان مردم خلیج‌فارس حامیانی دارد. شیخ خالد در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: «پاره پاره شدن عراق و شرایط ناخوشایند سوریه را ببینید... اگر افغانستان برای تروریست‌ها مدرسه ابتدایی بود، حال سوریه و عراق به دانشگاهی برای آن‌ها بدل شده است؛ تهدیدهای جدی وجود دارد و بسیاری از شهروندان ما رفته‌اند و به آن‌ها پیوسته‌اند.» همچنین شیخ خالد می‌گوید دولت بحرین طرفداران داعش را دستگیر و با حمایت مالی از این گروه مقابله می‌کند. 

در پایان مقاله آمده است: دکتر تئودور کاراسیک، مشاور ارشد مدیریت بیمه خطرات، در دوبی می‌گوید: «این نیرو چند صد هزار نیرو دارد که عربستان حداقل 10 هزار نیروی آن را تأمین می‌کند.» شیخ خالد که عضو خاندان سلطنتی بحرین است، گفت که این ساختار نظامی جدید که ایده ان دو سال پیش مطرح شد، کار خود را آغاز خواهد کرد تا علیه تهدید فزاینده ایران و ناآرامی در یمن اقدام هماهنگ صورت دهد. بحرین ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور و حمایت از تروریست‌های دست‌نشانده متهم می‌کند. خالد افزود یک توافق‌نامه خوب با ایران در مورد برنامه هسته‌ای مورد استقبال خواهد بود؛ اما در صورتی که ایران رفتار خود در منطقه را تغییر ندهد، تحریم‌ها باید به قوت خود باقی بمانند. این فرماندهی مشترک نظامی در حالی شکل می‌گیرد که کشورهای خلیج‌فارس تلاش می‌کنند روابط خود را ترمیم کنند. تنش در روابط سال گذشته شدت گرفت که سبب شد عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به دلیل حمایت قطر از اخوان‌المسلمین به‌ویژه در مصر علیه قطر موضع‌گیری کنند.

تحلیل‌: تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس که با حمایت اجانب شکل گرفت تا حدودی توانست برای این کشورها امتیاز سیاسی کسب کند، زیرا شش کشور ثروتمند و برخوردار از انواع حمایت‌های بیگانگان بودند؛ اما تشکیل نیروی عملیاتی مشترک با تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس کاملاً متفاوت است؛ زیرا در اینجا نقاط قوت تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس وجود ندارد و برعکس در آن نقطه‌ضعف جدی مشاهده می‌شود. قدرتمندترین این کشورها عربستان است که در جنگ با حوثی‌ها تعداد زیادی از چتربازانش پیش از رسیدن به زمین از ترس بیهوش شده بودند. عدد صدها هزار نیروی نظامی نیز بیانگر ترسی است که به‌شدت بر این کشورها مستولی شده و براساس آن هم به چنین اقدامی روی آورده‌اند. اگر عربستان که پرجمعیت‌ترین این کشورها است ده‌، بیست و سی و حتی پنجاه هزار نیرو برای این تصمیم در نظر گیرد باز هم تعداد نیروهای این مجموعه به صدهزار نفر هم نمی‌رسد. به نظر می‌رسد سران این کشورها بیش از آنکه متکی به توانایی‌های این مجموعه باشند به نام آن دلخوش کرده‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.