تسلط ایران بر لبنان، سوریه، عراق و یمن

پایگاه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر در مقاله‌ای به نقش‌آفرینی‌های امنیتی ایران در عراق پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی بیزینس‌اینسایدر 6 دسامبر 2014 (15 آذر) در مقاله‌ای به نقش‌آفرینی‌های امنیتی ایران در عراق پرداخت و نوشت: به موازات آنکه ایران برای شبه‌نظامیان مورد حمایت خود علیه داعش پوشش هوایی تأمین می‌کند، نباید از نقش نیروی قدس سپاه پاسداران ایران غافل بود. علی خدری، دستیار ویژه پنج سفیر آمریکا در عراق و مشاور ارشد سه تن از رهبران فرماندهی مرکزی آمریکا بین‌ سال‌های 2003 تا 2009، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: «واقعاً برای ایرانی‌ها وضعیت به‌گونه‌ای شده که خواهان پیروزی (در برابر داعش) هستند.» وی به نقش قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس اشاره کرد. نیروی قدس، شبه‌نظامیان فرقه‌گرا در عراق و سوریه را هدایت می‌کند. در عین حال، سلیمانی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در لبنان و گروه شبه‌نظامی حوثی‌ها در یمن را حمایت می‌کند. به عبارت دیگر، وی نیروهای قدرتمند شیعه در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را تحت مدیریت دارد.

در ادامه مقاله آمده است: خدری گفت: «سلیمانی، رهبر لبنان، سوریه، عراق و یمن است... عراق مستقل نیست. این کشور به‌دست سلیمانی و رهبر ایران هدایت می‌شود.» از نظر آمریکایی‌ها هرگونه عملیات علیه داعش مستلزم این است که هواپیماها و مشاوران نظامی آمریکا به‌موازات هواپیماهای ایرانی و شبه‌نظامیان شیعه (که دستشان به خون آمریکایی‌ها آلوده است)، اقدام نظامی صورت می‌دهند. نشریه تایمز متذکر می‌شود: «در عراق، درجه‌ای از هماهنگی میان ارتش آمریکا و دستگاه نظامی ایران ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما در عین حال، ناخوشایند است... و نشان می‌دهد آمریکا در هماهنگی با دشمن خود عمل می‌کند.» دولت اوباما در عین حال که هرگونه هماهنگی را رد می‌کند، ظاهراً به‌دنبال قدرت‌یابی ایران نیست؛ زیرا دو کشور سرگرم گفت‌وگو در مورد توافق هسته‌ای بالقوه هستند که اوباما امیدوار است در صورت تحقق آن، منطقه توازن بهتری به خود ببیند. پیامدهای دستورکار مورد حمایت ایران به‌طور فزاینده‌ای مشخص شده است: به‌طوری که رژیم بشار اسد بر سر غیرنظامیان بمب می‌ریزد، وابستگان به گروه القاعده، شورشیان مورد حمایت آمریکا را تار و مار می‌کنند، ایران برای تقویت بشار اسد نیروهای بیشتری می‌فرستد، شبه‌نظامیان شیعه عراق، روستاهای سنی‌نشین در عراق را به آتش می‌کشند و داعش خلافت خودخوانده‌اش را در عراق و سوریه به پا کرده است.

در پایان مقاله آمده است: ماه آگوست خدری به انجمن سیاست خارجی گفت که این وضعیت تنها به خشونت‌های فرقه‌ای دامن می‌زند «بنابراین آنچه روی خواهد داد، این است که روند جنگ فرقه‌ای به‌طور جدی گسترش خواهد یافت، سنی‌ها تندروتر خواهند شد و در نهایت به کشورهای منطقه سرریز خواهند کرد که تقریباً تمام آن‌ها ترکیب جمعیتی شیعه و سنی دارند.» خدری منتقد جدی روش دولت اوباما در اداره بحران عراق است؛ از جمله تصمیم اوباما در حمایت از نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق، در دسامبر 2010 که با این اقدام به تعهدات داده شده به رهبران قبایل سنی خیانت کرد.

تحلیل‌:این سخن نویسنده که حمایت ایران از حکومت عراق، سوریه، حزب‌الله لبنان و... موقعیت ایران را تقویت می‌کند، با اینکه مغرضانه گفته شده، حرف درستی است و این حمایت‌ها منطق عقلی و امنیتی دارد؛ اما ادعای تشدید جنگ فرقه‌ای و ... کاملاً بی‌ربط است؛ زیرا اهل سنت عراق با توجه به جنایات داعش متوجه ماهیت پلید این گروهک تکفیری - صهیونیستی شده‌اند و در کنار نیروهای دولت با داعش می‌جنگند. نگرانی نویسنده از سرریز شدن تندروها به کشورهای منطقه، نکته‌ای است که باید پیش از سازمان دادن به القاعده و داعش به آن می‌اندیشیدند و در واقع تاوانی است که باید بابت توطئه‌آفرینی علیه ملت‌های دیگر بپردازند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.