ارتش واحد شورای همکاری خلیج‌فارس؟!

پایگاه اینترنتی ان‌پی‌آر در مقاله‌ای به تقویت نظامی شورای همکاری خلیج‌فارس و محیط امنیتی منطقه پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی ان‌پی‌آر 10 دسامبر 2014 (19آذر) در مقاله‌ای به تقویت نظامی شورای همکاری خلیج‌فارس و محیط امنیتی منطقه پرداخت و نوشت: به گفته تحلیل‌گران نظامی و مقامات منطقه‌ای، شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌منظور مقابله با تهدیدات فزاینده خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] مسلح شده است، ایجاد فرماندهی نظامی مشترک را در دستورکار قرار داده است. عبدالعزیز سگر، رئیس مرکز پژوهشی خلیج‌فارس (اتاق فکری که بر مسائل شورای همکاری خلیج‌فارس متمرکز است) می‌گوید: «در حال حاضر، ما شاهد فضای جدیدی هستیم... نیروی نظامی عربی شبیه ناتو که فراتر از ساختارهای موجود است، این هفته در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در قطر تشکیل خواهد شد.» قدرت رو به رشد شبه‌نظامیان دولت اسلامی در عراق و سوریه و نیز نفوذ ایران به ضرورت همکاری نظامی میان اعضای این شورا افزوده است. پادشاهی‌های خلیج‌فارس می‌گویند ایران در امور داخلی عراق، سوریه و یمن دخالت می‌کند. فیصل یفای، روزنامه‌نگاری اماراتی، می‌گوید: «در حال حاضر، این تشخیص وجود دارد... که اگر مسئله داعش در منطقه حل نشود، این مسئله به دروازه‌های خلیج‌فارس نیز کشیده خواهد شد.» مصطفی علانی، تحلیل‌گر مسائل امنیتی خلیج‌فارس، می‌گوید: «تلاش‌های گذشته به‌منظور تشکیل نیروی نظامی پان‌عربی به دلیل اختلاف‌های سیاسی در مورد محل استقرار این نیرو شکست خورده است... این نیرویی نظامی نیست که قرار است به‌زودی تشکیل شود، بلکه فرماندهی مشترک نیروهاست... هر کشوری باید سهم خود از قدرت هوایی و نظامی را مطابق اندازه ارتش خود تأمین کند... این نیرو در واقع نیروی اعزام سریع بر اساس الگوی ساختارهای نظامی ناتو خواهد بود.» فیصل یفای، ستون‌نویس نشریه نیشن در امارات متحده عربی، می‌گوید: «سعودی‌ها و امارات متحده عربی در حال آماده‌سازی خود به‌منظور ایجاد جبهه‌ای محکم‌تر هستند... حال آن‌ها برای ایجاد این جبهه و محوریت آن تلاش می‌کنند.» کشورهای خلیج‌فارس حتی شکاف‌های کنونی و بی‌سابقه خود با قطر را ترمیم کرده‌اند و نشست شورای همکاری خلیج‌فارس قرار است مطابق برنامه در دوحه قطر برگزار شود. این شکاف به دلیل حمایت قطر از اخوان‌المسلمین به‌وجود آمده بود. حاکمان خلیج‌فارس گزارش‌های آتش‌افزور و تحریک‌کننده شبکه الجزیره مستقر در قطر را نیز برای خود تهدیدکننده می‌دانند.

در پایان مقاله آمده است: بازگشت اخیر سه سفیر عربستان، امارات و کویت نیز در راستای پایان مناقشه میان قطر و این سه کشور بود. یفای می‌گوید: «این همکاری بی‌سابقه ناشی از یک نگرانی جدی یعنی گسترش تهدید داعش است.» کشورهای خلیج‌فارس به لحاظ داخلی از سرریز خطر داعش به کشورهای خود احساس تهدید کرده‌اند. ماه سپتامبر حمله برخی اعضای داعش در عربستان به شهروندان شیعه این کشور، نگرانی از داعش را نزد سعودی‌ها جدی‌تر کرد. مقامات خلیج‌فارس تأیید می‌کنند که داعش سبب تندرو شدن برخی جوانان این منطقه شده است و سبب شده آن‌ها به داعش در عراق و سوریه بپیوندند. تئودور کاراسیک، از مؤسسه مدیریت بیمه خطر، می‌گوید: «اگر از کویت تا مراکش نگاهی بیندازید... خواهد دید محیط تهدید به‌طور جدی تغییر کرده است... کشورهای خلیج‌فارس با جنگی سه جبهه‌ای روبه‌رو هستند.» عبدالخالق عبدالله، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، می‌گوید: «ما باید در خط مقدم مبارزه با داعش باشیم. ارزش‌های ما در خطر است.» وی به هرج‌ومرج و ناامنی در عراق و سوریه و خبرهای مربوط به خشونت و تأثیر آن بر خانواده‌ها در خلیج‌فارس اشاره کرد. در مرزهای جنوبی عربستان با یمن نیز خطر فزاینده حوثی‌های شیعه وجود دارد که وابسته به ایران هستند. در مرز مصر و لیبی نیز حامیان داعش تحت رهبری واعظی سعودی‌تبار شهر درنا در شمال‌شرقی لیبی را به تصرف خود درآورده‌ و به خلافت داعش اعلام وفاداری کرده‌اند.

تحلیل‌:در متن آمده است علت تشکیل فرماندهی مشترک نیروهای نظامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تهدید ایران و داعش علیه این کشورها است. اینکه نام ایران را در کنار داعش آورده‌اند، نه به سبب این است که ایران را تهدید واقعی می‌دانند؛ بلکه از این روست که نمی‌خواهند با آوردن نام داعش به‌تنهایی، آبرویشان برود که چندین کشور از گروهک‌ تروریستی که خود پدیدآورده‌اند، چنین وحشت دارند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.