مبارزه جیش‌المختار علیه تروریسم داعش در عراق

پایگاه اینترنتی لانگ وار جورنال در مقاله‌ای به تحولات عراق و اقدامات تروریستی گروه داعش پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی لانگ وار جورنال 22 دسامبر 2014 (1 دی) در مقاله‌ای به تحولات عراق و اقدامات تروریستی گروه داعش پرداخت و نوشت: واثق البطاط، رهبر جیش‌المختار و دبیرکل حزب‌الله عراق دیروز در استان شرقی دیاله کشته شد. بطاط، جیش‌المختار را اوایل 2013 تشکیل داد و از حمایت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران ایران برخوردار بود. جیش‌المختار طی بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که «بطاط طی نبرد به همراه پسرانش علیه تروریسم در شمال دیاله کشته شد.» حوادث پیرامون این حادثه به‌طور شفاف اعلام نشد. یک منبع در وزارت کشور عراق به القدس العربی گفت که بطاط توسط «افراد مسلح ناشناس» کشته شده، اما این خبر به طور مستقل تأیید نشده است.

در ادامه مقاله آمده است: این خبر به سرعت در توئیتر منتشر شد و بسیاری از حامیان دولت اسلامی(داعش) توییت کردند که دولت اسلامی عامل مرگ بطاط است. این ادعا را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد و دولت اسلامی نیز به طور رسمی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است. شبه‌نظامیان شیعه از جمله جیش‌المختار در مبارزه با دولت اسلامی در استان شرقی دیاله که هم‌مرز ایران است، نقش کلیدی ایفا کرده‌اند. نیروی قدس (شاخه عملیات‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران) در حمایت از شبه‌نظامیان شیعه پیشتاز بوده است. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مانند گردان‌های حزب‌الله، گردان‌های بدر، عصائب الحق و گردان صلح (قبلاً گردان روز موعود نام داشت) همگی در میدان نبرد علیه دولت اسلامی (داعش) فعال بوده‌اند. بطاط زمانی که جیش‌المختار را اوایل فوریه 2013 تشکیل داد، دبیرکل حزب‌الله عراق بود. جیش‌المختار به منظور حمایت از دولت عراق در برابر اعتراضات سیاسی سنی‌ها شکل گرفت، نوامبر 2013 جیش‌المختار خمپاره‌هایی به شمال عربستان سعودی پرتاب کرد. بطاط در مصاحبه با رویترز گفت که هدف از پرتاب این خمپاره‌ها «ارسال پیام هشدارآمیز به سعودی‌ها بود که ایستگاه‌های مرزی و گشت‌های این کشور در تیررس آتش ماست... در عین حال، پرتاب این خمپاره‌ها به منظور متوقف کردن مداخله ریاض در عراق بود.»

در پایان مقاله آمده است: بطاط اندکی پس از ایجاد جیش‌المختار بیانیه‌ای پیش‌گویانه منتشر کرد و در مورد حمله قریب‌الوقوع جهادی‌ها(داعش) به عراق هشدار داد. دولت اسلامی که سپس دولت اسلامی عراق خوانده شد، پیش‌ از بروز مناقشه قدرت با فرماندهی کل القاعده، شاخه رسمی القاعده در عراق بود. بطاط به آسوشیتدپرس گفت که جیش‌المختار مورد حمایت ایران است. وی خود را پیرو رهبر ایران خواند و گفت گروهش تسلیحات و سایر کمک‌ها از ایران دریافت می‌کند؛ اما از گفتن جزئیات بیشتر خودداری کرد. وی پیش‌تر گفته بود که از مشاوره‌های نیروی قدس بهره‌مند می‌شود. دولت عراق فوریه 2013 برای دستگیری بطاط کوشید و اوایل ژانویه 2014 وی را دستگیر کرد. آزادی وی اعلام نشد، اما در همان ماه بسیاری توسط دولت عراق به‌منظور کمک در جنگ علیه دولت اسلامی آزاد شدند.

تحلیل‌: این پایگاه غربی به مانند بسیاری از رسانه‌ها و سیاسیون غربی به بهانه ترور دبیرکل حزب‌الله عراق سعی کرده اولاً؛ تروریست‌های وحشی داعش که مورد حمایت دولت‌های غربی و برخی دولت‌های منطقه هستند را اسلامی جا زده و از آنان به‌عنوان دولت اسلامی یاد می‌کند و ثانیاً؛ با سیاست شیطانی و تفرقه‌آمیز خاص غربی‌ها، تشکیل جیش‌المختار را برای مقابله با برادران اهل سنت عراق القا می‌کند که البته این روزها هر دوی این سیاست کثیف غربی‌ها و برخی مرتجعان منطقه درباره تروریست‌های داعش با شکست مواجه شده و دیگر حتی بسیاری از غربی‌ها نیز آن را باور ندارند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.